VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sand i poolen  (läst 1895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smevn

Sand i poolen
« skrivet: augusti 12, 2018, 21:21:59:59 »
Hej,

Har precis monterat klart en storpool från jf-fritid, men deras beskrivning på hur mycket sand man skulle fylla på i sandfiltret stämde inte överens riktigt med vad dom sade över telefon, jag råkade då fylla på för mycket sand i filtret och när jag startade upp systemet spruta där ut sand i poolen som nu lagt sig i botten.

Vet inte riktigt hur mycket men uppskattningsvis runt 5-10kg.

Pratade med jf om hur jag skulle få upp det och dom rekomendera mig att dammsuga upp det, men filtret verkar inte ta upp allt och det sprutar i sand igen i poolen.

Har googlat och letat men finner ingen direkt lösning på problemet.

Någon som har ett tips på hur jag ska gå tillväga ?.

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sand i poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2018, 21:23:46:46 »
Dammsug mot waste om du har den funktionen

Utloggad MathiasS

SV: Sand i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2018, 21:39:40:40 »
10kg!

Sopborste och skyffel? Inte på skoj.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Sand i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2018, 00:51:49:49 »
sprutar det ut i poolen igen så har du ett problem i sandfiltret , fungerar filtret som det ska så kan omöjligt sand åka rakt igenom , i så fall skulle även smuts kunna åka ragt igenom
Kolla upp att sndfiltret med ventil är ok först

Utloggad Smevn

SV: Sand i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2018, 09:46:29:29 »
sprutar det ut i poolen igen så har du ett problem i sandfiltret , fungerar filtret som det ska så kan omöjligt sand åka rakt igenom , i så fall skulle även smuts kunna åka ragt igenom
Kolla upp att sndfiltret med ventil är ok först

Allt kanske inte sprutar ut men det slipprar igenom en del sand, det ser/känner man om man håller handen framför inloppet. Det sen är jag rädd att jag skadar pumpen när jag suger upp så mycket sand.

Utloggad Erica

SV: Sand i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2018, 20:42:21:21 »
Det låter helt klart som att något är galet med filtret - även om du fyllt på för mycket sand så borde det inte spruta ut sand under filtrering. En annan möjlighet skulle vara om du köpt/fått fel sand så att sanden är alldeles för finkornig och går igenom filtrets dysor.

Utloggad Smevn

SV: Sand i poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2018, 12:50:13:13 »
Det låter helt klart som att något är galet med filtret - även om du fyllt på för mycket sand så borde det inte spruta ut sand under filtrering. En annan möjlighet skulle vara om du köpt/fått fel sand så att sanden är alldeles för finkornig och går igenom filtrets dysor.

Men det står iof klart och tydligt i beskrivningen/manualen att om du fyller på för mycket sand så kan det hända att det hamnar sand i poole , men tänkte prova dammsuga upp det mot waste läge och sen fylla på det vattnet som försvinner igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan