VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpaket betongpool  (läst 33820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

Poolpaket betongpool
« skrivet: augusti 18, 2015, 22:43:27:27 »
Jahapps då var man tillbaka...
Startade en tråd för att få input till mitt poolprojekt tidigare i år. Då var jag fast besluten om att köpa glasfiperpool. Jag till och med beställde poolen men backade innan jag lagt handpeng pga diverse "ändringar i livet"... Under sommaren så har jag istället kikat vidare på alternativa pooler och fastnade för gjutna betongpooler. Senare så visade det sig att en god vän byggt ett antal betongpooler i jobbet. Min vän har därför lovat att hjälpa mig att gjuta en massiv betongpool men även förklarat att de pooler han byggt sett olika ut med tanke på utformning, belysning, skimrar, inlopp, avlopp osv...
Nu till min fråga:
Kan någon säg hur det ska se ut alt tipsa om en leverantör som kan ge ett "startkit" med erforderliga detaljer för gjutningen?
Kommer att gjuta en 8x4m pool med trappa på ena långsidan. Trappan går utanför de 4m så här blir poolen drygt 5m. Har bestämt att sätta 2 halogener på motsatta långsidan. Antar att jag behöver två inlopp (allt i plast) på ena kortsidan och en skimmer på den andra kortsidan. Vad behöver jag mer gjuta in och som sagt, finns det färdiga kit... Funderar på om man ska ha bottenavlopp, extra skimmer alt inlopp vid trappan (för att få bort skräp/få cirkulation), förbereda för dammsugare, osv....
Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
« Senast ändrad: augusti 19, 2015, 08:10:24:24 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2015, 08:05:50:50 »
Skulle tro att de flesta större leverantörer har någon form av paket att erbjuda, här t.ex:http://www.ellipspool.se/pool/ellips-kelly/
Du måste ladda ned katalogen för att se priser och innehåll i paketen.
Vill du inte köpa deras paket kan du ju alltid plocka ihop det som ingår i paketet, och som du behöver, från olika håll.
« Senast ändrad: augusti 19, 2015, 08:10:37:37 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2015, 17:02:05:05 »
Läs upp dig på olika pooler och utformningar här på forumet, så får du en bra bild på vad du vill ha och inte. Spelar ingen roll i samband med placering, antal, eller typ av utrustning om poolen er gjuten, murad, eller byggt i någon annat material. Det är jo bara olika sätt att skapa en spärr för att hålla vattnet på plats, eller hur?
Ta med dig din ide till din lokala poolleverantör, och få hans/hennes rekommendationer och kommentarer, och eventuella förslag till ändringar.
Jag gjorde så, och en av kommentarerna var, "vill du verkligen mura och gjuta en pool, och sätta dit plastdetaljer? Mycket att hugga och bila bort om det skulle bli skador / spricker eller liknande."
Kan jo vara så at han tjänade mycket mer på rostfritt, men hans kommentar verkade vettig i mina öron, så det blev rostfritt för min del.
Lite enkla regler, som jag har fått lära mig:
- Inlopp ska stå i den änden där den dominerande vindriktning kommer ifrån på din tomt.
- Bräddavlopp ska stå i motsatt sida av inloppen för att skapa en så bra ytrening som möjligt
- Belysningen ska stå på samma sida som du kommer använda som sittplats så den inte bländar när du sitter bredvid poolen och myser en sen sommarkväll.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Tallkotten

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2015, 22:52:09:09 »
Stort tack för tipsen!
Har en bra uppfattning (tror jag) om placering av belysning och in/utlopp. Är dock frågande kring "behövs bottenventil" och "ska man montera extra inlopp vid trappan" så att vattnet inte står stilla där.... I nuläget vet jag placering/att jag behöver:
2inlopp på kortsidan det blåser från
1breddavlopp på kortsidan det blåser mot
2 halogener på motsatta sidan trappan, placerade så de inte bländar vinterträdgård, mysplats osv...

Något mer...?

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2015, 07:30:09:09 »
Man bygger normalt inte bottenventil på så små pooler som 8x4. Det behövs helt enkelt inte.

Att placera i loppen där det blåser låter sig inte göras om du inte är vädergud. Att placera efter vädret är också bara relevant om du inte ska täcka poolen, vilket du absolut bör göra av tusen andra skäl.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2015, 07:38:17:17 »
Nja Mathias, nu tycker jag du är lite väl kategorisk, hos oss blåser det i alla fall övervägande sydliga vindar när vi har poolen öppen, typ 70% av tiden i alla fall, och vinden är bra på att hjälpa till att få ytskräpet, flugor, insekter, löv, barr och damm -  att hitta fram till utloppet, jag skulle definitivt inte vilja ha inlopp/utlopp omkastat - men det kan säkert variera beroende på var man bor.
Just skräpet på ytan kommer ju dessutom mer eller mindre bara ned i poolen när den är öppen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2015, 08:17:31:31 »
Här är det också övervägande sydliga vindar.

Det är lätt att ta reda på hur det är där man bor eller i alla fall i närheten: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/#
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Poolpaket betongpool
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2015, 08:31:53:53 »
Om vi utgår från att poolen ska vara täckt när den inte används så tror jag att min poäng är att 1. det blåser inte från samma håll (här blåser det definitivt från båda ändarna men det kan ju som sagt variera) och 2. om det nu råkar blåsa från samma håll 70% av tiden så har detta ändå minimal påverkarn på reningen dom 5% av dygnet du har poolen öppen. Dessa 5% badar du kanske halva tiden och då skvalpar det så mycket att det inte spelar någon roll var det blåser.

=> lägg inlopp och utlopp så det passar bra i förhållande till maskinrum, trappor osv snarare än varifrån det blåser.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2015, 08:36:25:25 »
Mmm, om man har gaveltrapp så kanske det har större betydelse var man vill/måste sätta trappen, men annars tycker jag att vindriktningen är rätt viktig, i vart fall för oss, vi skvalpar inte så mycket när vi badar, det är lite annorlunda när mindre barn och ungdomar badar.
Jag upplever i alla fall att vinden hjälper till rätt bra att hålla poolen ren de dagar (som nu) när man har poolen öppen stora delar av dagen.
Av samma anledning vrider jag alltid upp insprutarna mot ytan när vi badar, så att ytvattnet snabbare skall ta sig till skimmern.
Det är rätt stor skillnad på hur mycket skräp som samlas på botten efter en hel dags badande om vind + insprutare tillsammans driver ytvattnet mot skimmer eller ej.
Det är i alla fall min erfarenhet efter 14 år med pool.

Har man städrobot kanske det saknar betydelse, men för oss som dammsuger manuellt så är det skönt om man slipper städa varje gång man haft poolen öppen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Poolpaket betongpool
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2015, 09:09:01:01 »
Bortsett från att bottenventil inte behövs om du inte har en djupdel så kan det ju tilläggas att det är besvärligt att laga om det läcker (och du hittar läckan dvs). Jag valde bort bottenventil av denna anledning. Ökar upp med en inlopp extra eller två riktade mot botten istället.
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag