CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool/spabad-hybrid bygge.  (läst 2530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Pool/spabad-hybrid bygge.
« skrivet: juli 08, 2013, 13:35:45:45 »
Hej allihopa. som ny på forumet har jag förstås läst på en del men har förstås några funderingar som ni säkert kan svara på vad gäller min planering av mitt pool/spa-hybrid-bygge.

Jag tänkte bygga en väldigt liten ovanmarkspool med måtten ca 2000x2000x800 mm. Med svagt lutande väggar så att bottens mått blir 1400x1400. Jag planerar fylla vatten till ca 700 mm höjd. "poolen" byggs av formplywood och en måttbeställd "liner" ska klä det hela. För att kalla det "spa" ska det förståss vara uppvärmt året runt och till ca 38-39 grader. Jag planerar därför att isolera hela "poolen" med markfrigolit. Botten (och lock) isoleras med 0,2 m och väggar med 0,1 m frigolit.

Så då kommer frågorna:

1. Klarar en pool-liner att ligga uppvärmad på detta sätt?
2. Skall man satsa på en "spa-uppvärmningsanläggning" (typ Balboa-system) för att få möjligheten att senare uppgradera med massage/bubbelsystem, eller ska man gå på el-värme och rening (ej sandfilter) med filter och UV-C lampa av "pool-typ".
3. Om man väljer el-uppvärming av pooltyp klarar då el-patronen och cirkulationspumpen av att ligga innanför isoleringen (som på spabaden) eller kommer de att överhettas och därför kräva en extern montering (egen isolerad låda förstås).

Tips att tänka på är naturligtvis välkomna!

/Urban.

Poolgiganten

Kristoffer

  • Gäst
Kristoffer
SV: Pool/spabad-hybrid bygge.
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2016, 09:48:56:56 »
Jag ska försöka svara så gott jag kan,

1: det beror på kvalité och tjocklek på linern, men i det stora hela rekommenderar tillverkarna av liner att man ej överskrider 30-35 grader, då det finns risk för att linern töjer sig och det uppstår väck i linern.

2 och 3 : Jag skulle satsa på ett Balboa system med tillhörande filter och pump, kanske en manöverpanel likaså. dom är utvecklade för att ha i kabinettet som du beskriver och hjälper då till att värma anläggningen. jag skulle sätta in en dual speed pump och uv och sandfilter, detta system används flitigt av spa branschen för större spabad. se till dock att ha god ventilation (till och från luft) som man kan ha öppet under sommar säsongen och stängt under vintern. och så skulle jag dubbla isoleringen du planerat att använda!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag