CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lite mera värme i poolen  (läst 14057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taylor

Lite mera värme i poolen
« skrivet: augusti 25, 2014, 09:55:53:53 »
För att kunna bada lite tidigare på året och längre in på hösten så tänkte jag komplettera mina 8 solfångare som jag har till min 16-kubikspool med den här:

http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-brilix-xhp-60-p-1024-c-168.aspx

Poolen är nergrävd och isolerad nertill, på sidorna och pooltäcke.

Kan det vara ett bra alternativ?

Jag bor i Mälardalen.


Se tråden för installationen:

http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-brilix-xhp-60-p-1024-c-168.aspx


Att räkna ut driftkostnader för att ha den i bruk kan ju vara svårt eftersom solen som värmer mina solfångare inte är att lite på riktigt, men kan jag få en någolunda uppfattning med lite hjälp från nån här som vet?

29-30 grader vore önskemålet.

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2014, 13:35:49:49 »
Tycker den bör räcka till bra. Vi har 43 m3 pool i piteå och värmer med en pump som ger 8 kW.
Har 32 grader varmt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Taylor

SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2014, 14:02:25:25 »
Tycker den bör räcka till bra. Vi har 43 m3 pool i piteå och värmer med en pump som ger 8 kW.
Har 32 grader varmt.
Tack för svar, men är det i kombination med solfångare?

Under vilken period av sommaren är det ditt svar avser?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2014, 06:59:40:40 »
Jag bortser helt från våra solfångare, de bidrar med så lite värme att det är försumbart, förutom då vid en sommarperiod som vi haft i år med 6 riktigt varma veckor i rad, när solfångarna stod för kanske 70% av all energi till poolen, vissa dagar fick jag t.o.m stänga av solfångarna för att det skulle bli lite svalare i vattnet.

I din relativt lilla pool bör 5 kW (om nu värmepumpen verkligen ger det) vara tillräckligt för att få upp temperaturen till minst 30 grader oavsett solfångare eller ej.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Taylor

SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2014, 08:53:52:52 »
Jag bortser helt från våra solfångare, de bidrar med så lite värme att det är försumbart, förutom då vid en sommarperiod som vi haft i år med 6 riktigt varma veckor i rad, när solfångarna stod för kanske 70% av all energi till poolen, vissa dagar fick jag t.o.m stänga av solfångarna för att det skulle bli lite svalare i vattnet.

I din relativt lilla pool bör 5 kW (om nu värmepumpen verkligen ger det) vara tillräckligt för att få upp temperaturen till minst 30 grader oavsett solfångare eller ej.

OK. Tack och bock :-)

Utloggad Varmtibadet

SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2014, 10:15:32:32 »
Jag bortser helt från våra solfångare, de bidrar med så lite värme att det är försumbart, förutom då vid en sommarperiod som vi haft i år med 6 riktigt varma veckor i rad, när solfångarna stod för kanske 70% av all energi till poolen, vissa dagar fick jag t.o.m stänga av solfångarna för att det skulle bli lite svalare i vattnet.

I din relativt lilla pool bör 5 kW (om nu värmepumpen verkligen ger det) vara tillräckligt för att få upp temperaturen till minst 30 grader oavsett solfångare eller ej.

Jag ämnar att inte hålla med dig här.
När du säger att 5kW VP bör räcka för att få upp tempen till minst 30 grader, under vilken period menar du då?

Rickard: En intressant fråga är hur varmt har du i poolen nu dessa dagar när ute-tempen sjunkit? (det är ju dessa dagar som Taylor vill ha 29-30grader.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2014, 11:55:26:26 »
Med tanke på grafen i Rickards signatur så verkar han ha stängt av värmen och inte badar mer i år.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Taylor

SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2014, 12:31:15:15 »
Rickard: En intressant fråga är hur varmt har du i poolen nu dessa dagar när ute-tempen sjunkit? (det är ju dessa dagar som Taylor vill ha 29-30grader.

Tack för ditt förtydligande  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2014, 14:28:18:18 »
Jag har stängt av poolen för att vi inte badar mer efter att "sommarn" är slut, vi har ju SPA-badet också om vi vill bada när vädret är sämre.
Vår pool förbrukar ca 150-180 kWh/dygn när det är några få plusgrader ute, värmepumpen som ger runt 8 kW går alltså nästan hela tiden, men håller tempen över 30 grader utan större problem.
Värmepumpen förbrukar ca 2 kW/timme vilket innebär att det kostar oss ca 48 kWh/dygn X 93 öre/kWh = 44 kr/dag som mest.

Vår pool rymmer 43 m3 och har en yta på 32 m2.
Din pool har en volym på 16 m3 och borde alltså ha en avsevärt mindre yta både uppåt, nedåt och åt sidorna.

Om din tilltänkta värmepump verkligen ger 5 kW så innebär det 120 kWh/dygn vilket jag anser skall räcka utom några som helst tvivel.
De enda tvivel man kan ha är väl i så fall om värmepumpen verkligen ger 5 kW vid "låg utetemp" och hög pooltemp, men det måste nog återförsäljaren svara på.

Jag kan tycka att 3 kW borde räck för att hålla din isolerade pool varm, men alla som läser måste få ha en annan uppfattning, speciellt om man har andra erfarenheter.
Det skulle i så fall vara intressant att få ta del av dessa erfarenheter.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Taylor

SV: Lite mera värme i poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2014, 15:08:05:05 »
Vår pool förbrukar ca 150-180 kWh/dygn

Stämmer verkligen den här beräkningen?

Om en "förbrukning" har skett så har ni alltså en dygnskostnad på 250 - 300:-/dygn beroende på el-avtal.

... eller har jag uppfattat dig fel?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag