VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!  (läst 8200 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« skrivet: juli 02, 2020, 19:18:23:23 »
Vi har idag fått vår pool klädd i platssvetsad liner. Nu när vi går ner och tittar, så undrar vi...ska det se ut så här? Ojämt klippt, överlappningar, pennstreck och en stor knöl på ena steget... vi känner oss inte riktigt nöjda. Men å andra sidan vet vi inte riktigt hur det ska se ut?! Någon annan som valt platssvetsad som kan tala om vad vi kan ha för krav och förväntningar?  :-\

Det går inte att posta inlägget med bilderna., får försöka lägga till dem i efterhand

Har lagt till dem i en excel nedan nu
« Senast ändrad: juli 02, 2020, 22:33:23:23 av VillaSjöblick »
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Poolgiganten

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Platssvetsad liner...
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2020, 20:21:48:48 »
Provar att lägga bilderna i en excel
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Utloggad Stompen

SV: Platssvetsad liner...
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2020, 22:15:32:32 »
Jag skulle inte varit nöjd.
Finns nog ingen standard att peka på, kanske finns för vanlig plastmatta för inomhusgolv, jag skulle ha förväntat mig den kvaliteten. 
Undrar hur det skulle varit med mönstrad liner :-(

Utloggad TommyC

SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2020, 08:17:42:42 »
Suck vad trist, allt får man göra själv om det ska bli rätt. Det ser ut som nybörjarens första försök att installera liner.

Du behöver få tag på monteringsanvisningen för den valda linern för att kunna bevisa att det är fel.

Jag har lagt upp monteringsanvisningen för Alkorplan här för flera år sedan. Jag hittar den inte här nu. Kanske har moderatorn tagit bort den efter påtryckningar? Eller så finns den, bara svår att hitta med sökfunktionen?

Tidigare kunde man enkelt hitta och ladda ner monteringsanvisningen från Alkorplans hemsida. Därefter började dom sälja kurser och i samband med det så försvann monteringsanvisningen.

Hur som helst så blir inte resultatet som på bilderna om man följer Alkorplans monteringsanvisning  :'(

Det finns andra fabrikat. Skulle förvåna mig stort om deras anvisningar ger ett sådant resultat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad VillaSjöblick

  • Poolbygge pågår...
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 50
  • Total likes: 5
  • Målet är att fixa alla moment själva utom el
    • Visa profil
SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2020, 11:49:15:15 »
Suck vad trist, allt får man göra själv om det ska bli rätt. Det ser ut som nybörjarens första försök att installera liner.

Du behöver få tag på monteringsanvisningen för den valda linern för att kunna bevisa att det är fel.

Jag har lagt upp monteringsanvisningen för Alkorplan här för flera år sedan. Jag hittar den inte här nu. Kanske har moderatorn tagit bort den efter påtryckningar? Eller så finns den, bara svår att hitta med sökfunktionen?

Tidigare kunde man enkelt hitta och ladda ner monteringsanvisningen från Alkorplans hemsida. Därefter började dom sälja kurser och i samband med det så försvann monteringsanvisningen.

Hur som helst så blir inte resultatet som på bilderna om man följer Alkorplans monteringsanvisning  :'(

Det finns andra fabrikat. Skulle förvåna mig stort om deras anvisningar ger ett sådant resultat.

Jag hittade monteringsanvisningen, men nu har de använt elbe. Men jag hittade en film från dem hur man skulle göra, och det såg ju inte direkt ut som vår....

Har även ringt de som gjorde linersvetsningen, men de tycker att jag borde sagt det innan, så hade de tackar nej till detta uppdraget. För det är på detta sättet som de gör... man blir mörkrädd  :'(
Tjälldenpool 8x4.5, höjd 1.45 med 2 meter gaveltrappa.
Planen är att inte ha någon uppvärmning men pooltak. Pooltaket ska kunna skjutas in under en övre altan.
Fler bilder finns och läggs ut efterhand på instagram villa_sjoblick

Utloggad TommyC

SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2020, 12:06:59:59 »
Alkorplan anger dubbla svetsfogar samt tätning med fogvätska. Det är inte möjligt att de har lagt dubbla svetsfogar med det lilla överlappet. Dessutom ligger överlappet felvänt (väggdelen ska gå över uppviket från trappsteget). Argumentet att du skulle ha sagt till i förväg om du ville att de skulle göra rätt är ju helt vansinnigt. Tyvärr så fungerar stora delar av byggbranschen i Sverige på det här viset sedan många år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2020, 13:24:48:48 »
Alkorplan anger dubbla svetsfogar samt tätning med fogvätska. Det är inte möjligt att de har lagt dubbla svetsfogar med det lilla överlappet. Dessutom ligger överlappet felvänt (väggdelen ska gå över uppviket från trappsteget). Argumentet att du skulle ha sagt till i förväg om du ville att de skulle göra rätt är ju helt vansinnigt. Tyvärr så fungerar stora delar av byggbranschen i Sverige på det här viset sedan många år.

Nu tänker jag lyfta en varningens finger när man drar en hel bransch över en kam. det finns många som inte har yrkesheder men jag kan med handen på hjärtat säga att det finns fler som sköter det bra än tvärt om, dock väldigt sällan dom lyfts fram man får bara höra om allt skit.
Har själv varit i bygg/rör branschen hela mitt liv på olika positioner och nu sitter jag som som byggprojektledare på ett ganska så stort företag.

Men jag skulle absolut inte acceptera det arbetet. och du som privatperson ska inte behöva ha kunskapen om linersvetsning det är ju därför du tar in kompetensen. det är entreprenörens ansvar att det utför arbetet efter tillverkarens anvisningar vilket denne tydligen ej har gjort.
Förhoppningsvis har du inte betalat hela summan och väljer att hålla inne tills det är rätt utfört. har du redan betalt och dom vägrar åtgärda skulle jag i första hand kontakta din kommuns konsumentrådgivare hur du ska gå vidare.
Det där är ett undermåligt arbete och du kommer aldrig ha några gällande garantier från tillverkaren då arbetet inte utförts på rätt sätt
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Robert01

SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2020, 21:46:27:27 »
Nu har jag inte sett bilderna.

Men som konsument har du rätt att kräva fackmässigt utförda tjänster och på jobb gjorda på fast egendom har du 10års reklamationsrätt.

Kontakta kommunens konsument vägledare och då det troligen är en betydande summa du lagt kan du säkert få upp det tilł ARN.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2020, 23:28:33:33 »
Suck vad trist, allt får man göra själv om det ska bli rätt. Det ser ut som nybörjarens första försök att installera liner.

Du behöver få tag på monteringsanvisningen för den valda linern för att kunna bevisa att det är fel.

Jag har lagt upp monteringsanvisningen för Alkorplan här för flera år sedan. Jag hittar den inte här nu. Kanske har moderatorn tagit bort den efter påtryckningar? Eller så finns den, bara svår att hitta med sökfunktionen?

Tidigare kunde man enkelt hitta och ladda ner monteringsanvisningen från Alkorplans hemsida. Därefter började dom sälja kurser och i samband med det så försvann monteringsanvisningen.

Hur som helst så blir inte resultatet som på bilderna om man följer Alkorplans monteringsanvisning  :'(

Det finns andra fabrikat. Skulle förvåna mig stort om deras anvisningar ger ett sådant resultat.

Jag har sannerligen inte raderat några instruktioner, håller helt med om att arbetet verkar vara undermåligt, och tror tyvärr inte att det är ett enstaka fel.
Även vi fick en klart undermålig installation av vår liner, vilket resulterade att installatören fick ta vändande flyg från Stockholm till Luleå för att fixa alla fel.
Det blev inte bra, men det blev i alla fall bättre,och det har hållit tätt i 3 år nu, så jag är skapligt nöjd, trots att även jag (som TommyC) tror att jag gjort det bättre om jag haft rudimentära kunskaper i jobbet som skulle göras.

Om jag lämnat efter mig ett jobb som det trådstartaren visar på sina bilder skulle jag skämmas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Platssvetsad liner...ska det se ut så här?!
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2020, 23:34:44:44 »
Kommunens konsumentvägledare först, ARN sedan, eller så tingsrätt om inget annat biter.
Det är gången som fall som dessa behöver ta.
OM du inte kan komma överens med företaget som gjort jobbet. (Vilket som regel är bäst)
Jag skulle kräva en omgjord pool av ett annat företag, som vet vad de gör.
Eller möjligen om det finns en mer erfaren person på företaget som faktiskt vet vad han eller hon sysslar med.
Troligen är den chansen liten, annars skulle "lärlingen" som gjort jobbet hos er varit bättre.

Jag håller med om att det ser ut som någons första jobb som plastsvetsare, då kan mycket gå fel, även om man får det tätt.

Hen verkar ju i alla fall inte ha värmt för mycket, verkar vara mest lim i fogarna...

Hos oss värmdes det så mycket att plasten blev stenhård, jag är orolig över vad som kommer att hända över tid med de ställen i poolen som är så hårda...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan