CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak problem med skenor  (läst 2986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindstrumpen

Pooltak problem med skenor
« skrivet: augusti 16, 2020, 14:11:51:51 »
Hej! Vi har nyss monterat ett Aluna Prestige. Har dock svårt att få till skenorna. Dvs det upplevs som att taket skaver mot skenorna och glider inte optimalt. Är bättre på kvällen än under dagen dock..Min hypotes är att trallen sväller i värmen och ställer till det. Någon som varit med om likande?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak problem med skenor
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2020, 16:53:46:46 »
det där kan man ju räkna på, magkänslan säger att du har fel avstånd på skenorna från början. Har det verkligen blivit rätt? Så mycket rör sig inte trä. Vilket håll ligger trallen på och hur lång är trallbrädan?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak problem med skenor
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2020, 08:39:33:33 »
Eftersom man oftast badar när det är soligt och varmt kanske ni skall justera in skenorna så de går "perfekt" då?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak problem med skenor
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2020, 21:49:12:12 »
När jag monterade skenorna till taket så hade jag stor nytta av en tolk i form av en 45x145 mm regel som jag kapade så att längdmåttet var inom 1 mm av avståndet som det ska vara mellan skenorna. Det är inte så lätt att mäta med tillräcklig noggrannhet över så stor sträcka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Pooltak problem med skenor
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2020, 22:10:11:11 »
Hej! Vi har nyss monterat ett Aluna Prestige. Har dock svårt att få till skenorna. Dvs det upplevs som att taket skaver mot skenorna och glider inte optimalt. Är bättre på kvällen än under dagen dock..Min hypotes är att trallen sväller i värmen och ställer till det. Någon som varit med om likande?
Skenor och tak brukar vara av aluminium. Plåtarna vid hjulen är oftast stål. Ska förhindra att taket kan lyftas av.

Aluminium är ett av de material som rör sig mest beroende på temperatur.
Får själv en glipa på 5mm mellan skenorna när det är kallt. Är det varmt kan man se skenorna kröka sig.

Fick ta in en plåtslagare för att fixa dessa plåtar. Tror de krökte sig när de ställdes på marken?




Utloggad LivingQuality

SV: Pooltak problem med skenor
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2020, 16:40:15:15 »
Jag sätter gärna en slant på att det är hakarna i rostfritt stål som håller fast pooltaket mot skenans böjning. I så fall gnisslar det högt att inget är bra.  Hos alla våra pooltak går det att justerar med en ringnyckel (2 st nr 10) så att rätt avstånd mellan skenans "botten" och ovankant av skenan så att hjulen rulla fritt.
 Är det en modell som har fastnitade hakar så måste dessa böjas försiktigt tillbaka. Du måste först mäta vad för avstånd det skall vara och sen demonterar de sektionerna som skaver och justerar fram försiktigt (böja dem) böja dem tillbaka
Hoppas att det löser för dig
Lars

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag