VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Aseko automatisk dosering  (läst 1174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Sunebäck

Aseko automatisk dosering
« skrivet: juni 15, 2021, 13:03:20:20 »
Hej!
Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en automatisk självdosering av klor eller köra manuellt med veckopuckar. Någon som har inspel om hur jag borde tänka?

Mats

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2021, 14:46:10:10 »
Hej!
Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en automatisk självdosering av klor eller köra manuellt med veckopuckar. Någon som har inspel om hur jag borde tänka?

Mats

Känner du att du har råd tycker jag absolut att du ska slå till. så himla skönt och beroende på vilken automatik du väljer kan du ju lätt följa din pools värden direkt i mobieln om du känner att det ger mervärde.
Själv känner jag att poolen blev ännu mer avkoppling när jag skaffade automatiken då jag behövde ägna ännu mindre tankar på poolen då den sköter sig själv. Jag kör controll station och köpte till tank sensor så jag får tom ett mail när mitt klor börjar ta slut och jag behöver byta dunk. så himla smidigt
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2021, 18:04:45:45 »
Jag vill också slå ett slag för autodos. Du för mycket mindre variationer IOM att det tillsätts litegrann bara när det behövs. Manuell dosering är kraftig när den doseras sedan avtar det, trots diverse trix med att klippa hål i påsar osv. Med mindre variationer har du större kontroll och kan således ha en lägre koncentration.
Värt varenda krona.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mats Sunebäck

SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2021, 08:44:40:40 »
Tack för era svar, känns som en no-brainer

Utloggad Stompen

SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2021, 08:54:28:28 »
Håller med, inte så mycket att fundera på.
Var dock beredd på att flytande kloret är rätt dyrt ~900sek/dunk och räkna med minst 2 dunkar per säsong. Dvs i samma storleksordning som kostnaden för att värma poolen

Utloggad TommyC

SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2021, 16:46:24:24 »
Hahaha, världen är full av avancerade lösningar på ickeproblem. Autodoseringen är säkert jättebra och kul så länge den fungerar. Hur länge kan man räkna med att den är problemfri och vilka fel kan man räkna med? Vad kostar den då att reparera och finns det någon reparatör som har tid att komma? Många frågor. Det skrivs ju ofta här om diverse problem med bl a läckage p g a dålig passform, spruckna slangar osv. Sök noga och läs på först. Därefter kan det vara bra att göra ett välavvägt beslut om det är värt det.

Själv lägger jag i en ny puck i plastasken med lagom stora hål i breddavloppet med 7-10 dagars intervall. Jag slipper släpa dyra dunkar och felfrekvensen är identiskt lika med NOLL.  O0

Edit: här kom det igen https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17797.msg71216;topicseen#new  >rulla<
« Senast ändrad: juni 17, 2021, 21:21:42:42 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2021, 22:18:12:12 »
Ah där fick du till det TommyC ;)

Du har självklart helt rätt i att ju mer prylar man har desto mer kan och kommer gå sönder. Självklart krävs ett visst mått av prylnörderi.

Men, min åsikt ovan består. Jag tycker det funkar klockrent och är värt varje krona.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: Aseko automatisk dosering
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2021, 11:31:58:58 »
Kan tillägga att jag får mitt behov av tekniknörderi mer än väl tillgodosett i arbetet. Det påverkar säkert mitt privata ointresse av onödiga och tillkrånglade lösningar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan