VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Max temp badvattnet/konsekvenser?  (läst 8541 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #10 skrivet: juli 23, 2018, 23:02:08:08 »
Intressant ämne som startade många tankar runt alkalinitet och ”Langeliers Saturerings Index, LSI”:

Guiness skrev: ”Jag tror mig märka att vattnet blir lite grumligare när det passerar 29-30 grader”.

Jag undrar då om det kan bero på kalkutfällning när LSI index gör över 0,0 pga ökad temperatur? Det borde iallafall vara en risk med för varmt vatten om man tittar i formeln.

MathiasS skrev: ”Här har det glatta skiktet med mosaikmönstret i försvunnit och under det är det strävt.”. Någonstans har jag för mig att jag läst att MathiasS, precis som jag, inte brytt sig jättemycket om Alkaliniteten i vattnet.

Jag har märkt att min liner börjar få samma tendens, den har börjat bli sträv, och jag undrar om det beror på att jag haft för lågt LSI index under längre tid? (pga för låg alkalinitet).

Läser man på nätet finns det många ställen som styrker detta, bland annat kan man läsa: ”Low LSI does not just etch plaster, it can corrode pool equipment too and plastics too. Yes, that includes vinyl liners and PVC pipe.” (på den pedagogiskt skrivna websiten: http://blog.orendatech.com/langelier-saturation-index)

Jag räknade ut att kranvattnet hos mig har LSI-index -0,26 direkt från vattenverket vilket är välbalanserat och borde kunna ge kalkutfällning först över +18 grader ungefär. Mitt poolvatten har dock LSI = -0,82 vilket EN av många website’r klassar som ”Seriously corrosive” även om andra har en mildare skala. Man ska dock tänka på att LSI index sjunker med sjunkade temperatur så vattnet blir aggressivare när det är kallt.

Hur tänker ni andra gällande alkaliniteten och har ni haft kalkutfällning eller korrosionsskador/linerskador ”som följer” alkaliniteten & temperaturen??

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #11 skrivet: juli 24, 2018, 11:07:05:05 »
Ska gärna läsa på lite om detta, intressant ämne. För egen del så verkar det som att skadorna uppstått under en specifik och kort tidsperiod. Jag har opåverkade  lagningslappar som tillkommit efter perioden med dåliga vattenvärden och som suttit där längre än tiden från ok liner till dålig liner på övriga ytor, så det verkar inte som att vattnet som det är nu är aggressivt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Max temp badvattnet/konsekvenser?
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2018, 11:18:27:27 »
En annan fråga är hur man kontinuerligt mäter alkanitet etc. En scuba är bra på pH och klor, inte så bra på annat....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan