VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....  (läst 12130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bustermannen

Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« skrivet: juli 15, 2012, 10:43:55:55 »
Hej!

Här är bild på dag 3  med min gröna pool. Jag har försummat den lite tidigare, bortrest en vecka med dålig klorkoll. Nu, i fredags avtäckte jag den och , ja, ni ser själva. Har chockklorerat mig till ekonomisk ruin. Senaste stickan visar högt klor, något lågt ph och ok alka.....
Sandfiltret går 24/7 och Värmepumpen är avstängd

What to do next? Har dammsugit en del, rört upp en del, backspolat en del......

Vem sitter inne på kunskapen som gör min pool fräsch igen och som får mina barn att gilla sin poolförstörarpappa?
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2012, 11:21:07:07 »
Den frågan har besvarats här ganska många gånger t ex här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8125.msg59880#msg59880

Med obegränsad tillgång till vatten kan det vara ett bra alternativ att tömma, göra rent och fylla på nytt. Så skulle jag göra om vår pool såg ut som er men då kan jag tömma på mindre än ett dygn och fylla på 19 timmar med två vanliga trädgårdsslangar (går att förbättra). Därefter chockklorering och vänta ett dygn. Totalt skulle det ta mig mindre än 3 dygn att "återstarta".
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad bustermannen

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2012, 11:48:23:23 »
Hej!
Det finns nog ingen på detta forum som inte läst alla algtrådar så noga som jag  :)

Jag har gjort allt som föreslagits och tömning verkar vara det som återstår. Eller kan jag chockklorera bort det över tid? Hur ofta kan man/bör man chocka?

Den frågan har besvarats här ganska många gånger t ex här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8125.msg59880#msg59880

Med obegränsad tillgång till vatten kan det vara ett bra alternativ att tömma, göra rent och fylla på nytt. Så skulle jag göra om vår pool såg ut som er men då kan jag tömma på mindre än ett dygn och fylla på 19 timmar med två vanliga trädgårdsslangar (går att förbättra). Därefter chockklorering och vänta ett dygn. Totalt skulle det ta mig mindre än 3 dygn att "återstarta".
« Senast ändrad: juli 15, 2012, 12:08:53:53 av bustermannen »
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad ompalompa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Furulund, Skåne
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Thermopool 6x3,5 i Furulund, Skåne
    • Visa profil
SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2012, 12:29:20:20 »
Helt offtopic, men är det möjligtvis ett Uniqhus på Strandgränd?
Har jobbat litegrann där och såg en pool som skulle kunna vara din!
//Stefan
Thermopool 6x3,5, Nitro wallscrubber, Brilix THP100, 150kg sandfilter, 0,75hk pump, platssvetsad Carraramönstrad liner från Alkorplan och täcke från Jensen Protect.
Byggtråd:  http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7364.0

Utloggad bustermannen

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2012, 13:51:03:03 »
Hej!
Det stämmer alldeles utmärkt. Där bor jag (och mina alger)

Helt offtopic, men är det möjligtvis ett Uniqhus på Strandgränd?
Har jobbat litegrann där och såg en pool som skulle kunna vara din!
//Stefan
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad TommyC

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2012, 15:42:23:23 »
Det ser ju ut som att du gör helt rätt men vattnet borde inte vara grönt 2 dygn efter att du chockklorerat. Antingen så har du den speciellt klortåliga algen som Rickard skrev om i en annat tråd eller så är något fel. Är mätstickorna kanske gamla och mäter fel? Om PH är för högt så blir kloret mindre effektivt. Kör du med chockklorgranulatet som doseras 200 g per 10 m3 eller vad använder du?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2012, 17:36:43:43 »
Algerna bör ganska snart dö av hög klordos och sedan sugas in i filtret som då måste komma att bygga upp tryck relativt snart. Vad visar filtermanometern ? Du kan behöva backspola åtskilliga gången , men vänta tills den bygger upp tryck. Om det inte byggs upp något tryck alls så måste man börja misstänka fel på filtret, tunnlar i sanden eller liknande. Men steg 1 är ju att algerna måste dö. Det har de tydligen inte gjort ännu att döma av färgen.

Tömning är inte alltid ett alternativ - vissa pooler tål ju inte att tömmas, t.ex. om det står vatten på poolens utsida.

Utloggad bustermannen

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2012, 18:49:06:06 »
Ny mätning med sticka

Cl 5.0
PH 6,8
TA Ok

Erica. Ja det är märkligt, eftersom min manometer inte rör sig, ligger stadigt strax under grön markering.

Har två olika sorters stickor av tvenne fabrikat. Hur ser man om filtreringen faktiskt funkar? Hur vet man att vattnet inte bara cirkulerar? Kan man kolla det enkelt?

Tack alla proffs.
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Erica

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2012, 20:02:02:02 »
Mot ljuset bör du kunna se om det finns partiklar i ditt vatten. Är det gott om partiklar men du ändå inte får tryckuppbyggnad så är något fel - då filtrerar ju inte filtret. Det kan väl inte vara så enkelt som att du råkat ställa ventilen fel (läge CIRKULATION i stället för FILTERING ) ? Att du ligger UNDER grön markering låter lite misstänkt. Har din pool alltid legat där eller är detta nytt ?

En annan tänkbar sak är att du fått klorblockering - alltså för mycket cyanursyra i vattnet. Syran finns i de flesta puckar och har du använt sådana länge så anrikas syran i vattnet, om inte du har bytt en vettig del av vattnet vid backspolningar, vintersänkning m.m. Klorblockering gör att kloret visserligen finns där men det mister sin verkan. Det kan endast anhjälpas genom att byte ut en del av vattnet så att man får ned cyanursyrahalten. Något kemiskt motmedel finns inte.

Utloggad bustermannen

SV: Dag 3 med grön pool. Blir så trött....
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2012, 20:14:03:03 »
Jag tror att manometervärdet alltid legat där. Jag har bara haft poolen igång i några månader, så det är första säsongen. Pumpen står i filtreringsläget. Kan man få klorblockering redan under första säsongen?Jag har iaf mailat företaget som sålt till mig och frågat hur jag kan veta att filter och manometer fungerar som det ska.

Tack för ert engagemang. Jag återkommer förhoppningsvis med bild på en pool med kristallklart vatten.

Mot ljuset bör du kunna se om det finns partiklar i ditt vatten. Är det gott om partiklar men du ändå inte får tryckuppbyggnad så är något fel - då filtrerar ju inte filtret. Det kan väl inte vara så enkelt som att du råkat ställa ventilen fel (läge CIRKULATION i stället för FILTERING ) ? Att du ligger UNDER grön markering låter lite misstänkt. Har din pool alltid legat där eller är detta nytt ?

En annan tänkbar sak är att du fått klorblockering - alltså för mycket cyanursyra i vattnet. Syran finns i de flesta puckar och har du använt sådana länge så anrikas syran i vattnet, om inte du har bytt en vettig del av vattnet vid backspolningar, vintersänkning m.m. Klorblockering gör att kloret visserligen finns där men det mister sin verkan. Det kan endast anhjälpas genom att byte ut en del av vattnet så att man får ned cyanursyrahalten. Något kemiskt motmedel finns inte.
« Senast ändrad: juli 15, 2012, 20:24:31:31 av bustermannen »
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan