Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Otät ventil, hur fixa  (läst 15890 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2012, 17:52:38:38 »
Förvarats frostfritt har den inte nej... Den har suttit kvar i vedbon. Men den har varit helt tömd på vatten, neråt blir det en övergång till slang som går till filtret, och den slangen har varit loss hela vintern.

Men jag var ut en snabbis nu, den läcker konstigt. Troligen är det en spricka i alla fall. Jag har bypassen helt öppen, stängt mot VP båda ventilerna och då läcker den inte. Om jag då vrider bypassen lite så att den stryper flödet så börjar den läcka i överkant, där trycket alltså borde bli lägre i.o.m. strypningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #11 skrivet: mars 30, 2012, 17:06:19:19 »
Nehej, spricka var det inte. Blir tokig. Provade att byta plats med en av de andra ventilerna, läcker på samma sätt i alla fall.





Den platta ytan kläms alltså mot ventilen där det är en O-ring nerfälld. Ska skaffa sånt där fett och se om det hjälper.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #12 skrivet: mars 31, 2012, 09:18:49:49 »
Jag har alltid använt vanlig vaselin, har du inte "motorvaselin" hemma fungerar klövervaselin...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #13 skrivet: mars 31, 2012, 14:56:29:29 »
Var och pratade med Folkpool i Kungens kurva idag. De sa att man ska ta in dessa ventiler på vintern då det kan samlas vatten bakom käglan som då fryser. Hon trodde att det var det som hänt, att de frusit sönder. Men jag är skeptisk då jag fått exakt samma läcka med två olika ventiler. Dock har båda varit kvar ute under vintern. Men att de ska spricka på exakt samma ställe, hmm, nä. Ska kolla och försöka trixa lite mer, återkommer.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #14 skrivet: april 03, 2012, 16:53:02:02 »
Jag tar aldrig in mina ventiler på vintern. De är naturligtvis tömda på vatten. Sedan använder jag också vanligt vaselin när jag monterar dem på våren. Brukar funka bra.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Mr kanon

SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #15 skrivet: april 04, 2012, 03:04:40:40 »
Prova med att snurra på oringen ett halft varv alt. snurra på ventilen för att se om läckan förflyttar sig. Du kan även prova med gängtejp/lin på gängorna.
Hjälper inte det så har du nog en spricka någonstans. Kanske har den varit dragen för hårt så att det oringen blivit hoptryckt.

Utloggad matz

SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #16 skrivet: april 04, 2012, 17:58:27:27 »
Du måste ha gängsnöre ( 2 varv )
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad psau

SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #17 skrivet: april 05, 2012, 10:46:12:12 »
Gängtejp eller lin när den snurrar helt fritt mot flänsen, hur tänkte ni nu?!?!

Gängens enda syfte är att se till att flänsen trycks mot Oringen, det är oringen som står för hela tätningen!

Plocka ur oringen kolla status på den, gör rent, fetta in, skruva ihop!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad DJME

SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #18 skrivet: april 11, 2012, 08:44:53:53 »
Hade också en ventil liknande din till bottenavloppet som läckte lite konstigt hela förra sommaren, har försökt dra åt den så mycket det gått med handkraft men nu i vår när jag skulle dra igång cirkulationen tänkte jag försöka reda ut vad som var fel. märkte då att trots att det inte gick att dra åt flänsen ens med rörtång så gick det att vrida hela ventilhuset i gängorna. Visade sig att friktionen mellan flänsen och delen som håller o-ringen blev för stor så det inte gick att dra runt utan att vrida hela slangen. Kanske helt enkelt lite sand eller något liknande som kommit mellan och nöp när jag drog åt det. Då jag fortfarande har vatten i poolen så lossade jag bara lite tills det kom vatten från bottenavloppet och antingen räckte det för att spola bort smutsen eller så smorde vattnet tillräckligt för att kunna dra åt kopplingarna så det blev tätt. Tror inte det är fel att ha lite vaselin både på o-ringen och på gängorna mm.

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Otät ventil, hur fixa
« Svar #19 skrivet: april 11, 2012, 09:03:03:03 »
Jag har som sagt tre likadana ventiler bredvid varann. Jag har provat att flytta dem emellan, samma resultat. Jag har iofs inte gått systematiskt tillväga, men senaste gången jag höll på så märkte jag upp dem och noterade på papper vilka som satt var och hur det läckte.

Jag har köpt silikonfett, när jag googlade på nätet så var det antingen det eller vaselin man skulle ha. Ingen skillnad. Så jag har nästan gett upp, jag kommer troligen att prova med packning på tub,den sidan av ventilen behöver jag aldrig ha isär igen. Men meningen med packning på tub är väl att det ska gå att få isär, men det gäller ju motordelar i metall.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag