VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403568 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #560 skrivet: april 25, 2015, 16:09:29:29 »
Det går ju faktiskt även att lappa över hål även under vattnet - tömning är inte alltid nödvändigt.  Men sedan kommer ju osökt frågan - VARFÖR har det blivit ett hål just där ? Något vasst föremål ? Någon litet vasst gruskorn som från början hamnat på insidan linern och sedan nött hål ? 

Poolgiganten

Utloggad TommyC

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #562 skrivet: april 29, 2015, 16:04:46:46 »
Nu har jag sett tipset. Tack. Jag kan dock inte låta bli att forska lite själv i vilket lim som är lämpligast för linern. Enligt Renolit kallas materialet "mjukgjord pvc", så med den infon är det rätt lätt att hitta bra lim via tekniksupporten på Loctite, Tremco eller Sika etc.

Förövrigt har jag nu tömt poolen på vatten och börjat leta hål. 6 likadana hål har jag hittat, alla på ungefär samma ställe, nedanför trappan, längs med trappan.

Nu återstår det trevliga arbetet att titta på varenda mosaikruta i botten och säkerställa att det inte finns fler hål...


Kan också konstatera att det är idiotiskt att inte ha en lågpunkt på poolbotten. 0,5cm vatten över 28kvm är skitjobbigt att få tag i....

Poolstores nya butik i Kungens Kurva kunde bistå med en bit liner av samma typ som den jag har så att lagningslappen kan mönsterpassas. Dock verkar färgen vara helt fel pga blekning. Eller så har jag fel färg helt enkelt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #563 skrivet: april 29, 2015, 20:47:21:21 »
21 små hål har jag räknat till......

Börjar tveka lite mellan lägga dit den nya linern jag har och att repa denna. Det är ändå mycket mindre jobb att repa än att byta.

En paddel till en gummibåt verkar ha varit boven.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #564 skrivet: april 29, 2015, 20:57:08:08 »
Då vet man vad som blir bannlyst i din pool i framtiden...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #565 skrivet: april 29, 2015, 23:28:04:04 »
Troligtvis har väl då paddeln någon vass sak i ändan och någon har stött med eller lutat sig mot paddeln med en ända mot botten. Det är ju vassa saker som gör hål, inte större föremål med lite yta. Jag vet bekanta som haft linerpunkteringar och det verkar finnas några saker som återkommer, särskilt för de superbilliga poolerna som har väldigt tunn liner. Riskobjekt är väl framför allt barns leksaker. Barn tänker inte på om det finns vassa kanter på leksaker och om leksakerna platsar att använda i poolen. Även glasbitar om man t.ex. råkar få krossade glas eller flaskor i poolen. Redskap m.m. - ett fall jag vet där ett barn lyckades köra ned sin cykel i poolen och sedan med hjälp av kompisar försökte fiska upp den med en kratta - blev ett hål i poolen...  Jag vet ett fall där några tjejer dansade i poolen med högklackat på vid ett poolparty. Det ger nog knappast hål på en högklassig liner, men de där riktigt tunna är något annat. Trädgrenar i poolen kan göra hål (hade en bekant som hade ett träd som föll i deras pool vid en storm). Jag misstänker att husdjur som hundar och katter också kan lyckas med detta. För att inte tala om älgar - jag har läst om minst två familjer som fått en älg i poolen. Klövarna är vassa och en älg kan väga så där 800 kg.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #566 skrivet: april 30, 2015, 05:09:02:02 »
Rent generellt gäller det att ha lite (STOR) koll på vad ungarna tar med sig ned i poolen.
Rätt vad det är så hittar de en planka eller ett rör (stavhopp) som de använder för att svinga sig från ena sidan poolen till den andra.  :D
Vi köpte en liten gummibåt med paddlar, kollade så paddlarna inte hade vassa kanter, men redan efter någon minut insåg jag riskerna med paddlarna, så de förpassades till vindsförrådet på livstid.
Båten höll ett par säsonger, sedan hade de hoppas sönder den, men den var kul så länge den varade.
Som vanligt så tar barnen ut svängarna mer och mer och till sist - med två barn i båten, och en som hoppade i så var båtens historia all.

Jag skulle nog byta liner om jag hade så många hål.
Risken att du missat något/några hål är stor, och du kommer att se/känna de där lapparna i 15 år...
Å andra sidan, visst man att det räckte med att stansa ut typ 8 mm stora runda lappar och sätta precis över hålen (och de satt fast i evinnerlig tid) så kanske det inte skulle vara så irriterande.
Man kan ju också tänka sig att reparera och vänta med bytet tills barnen blivit äldre.

Tanken med en djupdel (om än bara någon cm) är absolut inte fel, konstigt att tillverkarna/säljarna av linerpool inte rekommenderar det.  <dontkn>
« Senast ändrad: april 30, 2015, 05:14:52:52 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #567 skrivet: april 30, 2015, 07:13:32:32 »
Rent generellt gäller det att ha lite (STOR) koll på vad ungarna tar med sig ned i poolen.
Rätt vad det är så hittar de en planka eller ett rör (stavhopp) som de använder för att svinga sig från ena sidan poolen till den andra.  :D
Vi köpte en liten gummibåt med paddlar, kollade så paddlarna inte hade vassa kanter, men redan efter någon minut insåg jag riskerna med paddlarna, så de förpassades till vindsförrådet på livstid.
Båten höll ett par säsonger, sedan hade de hoppas sönder den, men den var kul så länge den varade.
Som vanligt så tar barnen ut svängarna mer och mer och till sist - med två barn i båten, och en som hoppade i så var båtens historia all.

Jag skulle nog byta liner om jag hade så många hål.
Risken att du missat något/några hål är stor, och du kommer att se/känna de där lapparna i 15 år...
Å andra sidan, visst man att det räckte med att stansa ut typ 8 mm stora runda lappar och sätta precis över hålen (och de satt fast i evinnerlig tid) så kanske det inte skulle vara så irriterande.
Man kan ju också tänka sig att reparera och vänta med bytet tills barnen blivit äldre.

Tanken med en djupdel (om än bara någon cm) är absolut inte fel, konstigt att tillverkarna/säljarna av linerpool inte rekommenderar det.  <dontkn>

Ett metallrör för "stavhopp" från kant till kant lär nog höra till det värsta som finns för linern - kroppsvikten är ju då över poolen och trycket på röret blir högt. Jämfört med någon som badar med klackar, där är personen i vattnet och väger bara en bråkdel av vikten på land.

Det går att laga även om man har många hål - jag vet de som gjort det och lyckats, men som du säger man måste ju kolla väldigt noga så att man inte missar något hål.

En minidjupdel skulle gå lätt att fixa. Det blir bara lite jobbigare i gjutningen om man gjuter en bottenplatta. Men man måste ju få fall längs hela botten mot den där lilla djuldelen. En riktig djupdel är väldigt trevligt att ha. Vi hade en sådan på vår sprutbetongpool i USA och hade en liten trampolin. Det ger ett extra fint utseende på vattnet när en del är riktigt djup och att kunna dyka i är ju ett rejält plus. Med sprutbetong är det enkelt att göra en djupdel - enda lilla extra är väl då att man får sätta ett bottenavlopp i djupdelen för att inte få stillastående vatten. i Sverige tycks djupdelspooler vara väldigt sällsynta. Vi hade gärna byggt djupdel till vår pool här, men det var berg under och att spränga ned den skulle dragit iväg kostnaderna rejält. Dessutom bör en pool vara större än 8x4 m för att det skall fungera med dykning - man kan slå i väggen annars !

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #568 skrivet: maj 01, 2015, 12:12:31:31 »
När du tröttat på hål så är en lösning att plasta poolen (hört det förut?). Jag har provat att hugga med morakniv mot plasten (när jag plastade om). Det blir bara små små märken men det är helt omöjligt att göra någon större skada om man inte använder kraftiga maskiner.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #569 skrivet: maj 01, 2015, 13:53:30:30 »
Jag tröstar mig fortfarande med att alla hål uppstått vid ett och samma tillfälle. Dvs, normalt så håller det.

På måndag ska jag jaga tag i bra lim och kolla så jag har rätt färg linern till lagningslapparna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan