CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405707 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #530 skrivet: juli 07, 2014, 11:53:13:13 »
Det händer inte så mycket här, mer än att det badas och grävs lite i området kring poolen..... Men det är inte fel att ha pool dessa dagar...:



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #531 skrivet: juli 07, 2014, 19:16:13:13 »
Nej, verkligen inte. Bytte tak på vårt lilla vedskjul idag. Hade inte stått ut utan att kunna ta ett dopp med jämna mellanrum. Hade fått värmeslag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #532 skrivet: juli 10, 2014, 20:45:32:32 »
Poollivet "flyter på".....

Minimastern har i några veckor indikerat lågt pH och det tänkte jag styra upp idag. Letade fram burken med ph+ som jag aldrig använt eftersom ph varit klippstabilt på 7.4 sedan uppstart för ett par år sedan. Men, jag började ändå med att hala fram Scuban och mätte lite..

Fritt klor 0,85, totalt klor 0,92. Har just chockklorerat en gång efter månader av intensivt badande. Tänkte nu köra på något högre klorhalt ett tag och se om vi märker någon skillnad. pH visade sig ligga på 7,44. Gjorde en mätning till och kom till 7.46. Mao är det bara att kalibrera om Minimastern på det och köra vidare. Vi får väl se om mätvärdet glider igen, då kanske jag behöver rengöra mätproben, inte vet jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #533 skrivet: juli 28, 2014, 22:17:53:53 »
Att bli med pool och med barn är ungefär samma sak - man förstår inte längre hur livet var utan pool.....otänkbart.

Värmepumpen har varit avstängd i en vecka nu, tempen ligger stadigt på drygt 33 grader.

Minimasterns autodosering fortsätter att göra poollivet enkelt och jag behöver inte göra nånting för att hålla vattnet perfekt. Minimaster eller inte - skaffa reglerutrustning så att kemin sköter sig automagiskt!

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #534 skrivet: augusti 20, 2014, 18:41:55:55 »
Nu är återfyllnaden påbörjad, mest för att det var dags att gräva hål in till teknikrummet:



Innan vi återfyllde gjordes två saker. Dels gjordes en lite gjutning utvändigt för att få en bra övergång för "platonmattan".





Därefter monterades platonmattan och vi återfyllde med 8-16 cirka 20cm upp på väggen. Sedan la vi in markduken (som ligger underst under hela poolen) mot platonmattan.

Nu är det egentligen klart att fylla lera eller vad som men det blev lite mer 8-16, kanske 30cm och sedan lite mer markduk innan vi började skicka ner fyllnadsmassor.



Väldigt intressant och lärorikt. Tack för det!
Fråga: Kräver stommen återfyllning eller funkar det lika bra utan?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #535 skrivet: augusti 20, 2014, 19:54:10:10 »
Thermopoolen kräver inte återfyllning. Bygger du längre än 7-8m ska du ha kontreforer mitt på långväggen, även dessa byggs i legobitar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #536 skrivet: september 22, 2014, 14:29:45:45 »
Efter en låååång säsong var det igår dags att stänga av värmen. 21/9 => 5 månader från uppstart till avstängning, det får man väl vara nöjd med i Sverige. Ytterligare en fantastisk badsäsong till ända.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #537 skrivet: november 16, 2014, 14:52:31:31 »
...och idag den 16 November var det dags att vinterstänga. Tog lång tid att komma ner till 10 grader. Sista veckan stängde jag cirkulationen för att se vad som hände, men det var inte många droppar klor som behövdes för att justera nivåerna efter en vecka, så uppenbarligen är det rätt safe att stänga även när det är 10-12 grader.

För att få ur dom sista centimetrarna vatten under breddavloppet (vill frilägga armaturen helt) så använde jag denna gång dammsugarslangen. Det funkade rätt bra, men ännu bättre skulle det vara om jag (enligt tidigare ide) hade en slang jag kunde gänga i breddavloppets utlopp - då kunde jag tömma till valfri nivå mha poolpumpen (då skulle man också kunna köra cirkulationen med delvis fylld pool också, om man vill det).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #538 skrivet: november 16, 2014, 18:10:00:00 »
...och idag den 16 November var det dags att vinterstänga. Tog lång tid att komma ner till 10 grader. Sista veckan stängde jag cirkulationen för att se vad som hände, men det var inte många droppar klor som behövdes för att justera nivåerna efter en vecka, så uppenbarligen är det rätt safe att stänga även när det är 10-12 grader.

För att få ur dom sista centimetrarna vatten under breddavloppet (vill frilägga armaturen helt) så använde jag denna gång dammsugarslangen. Det funkade rätt bra, men ännu bättre skulle det vara om jag (enligt tidigare ide) hade en slang jag kunde gänga i breddavloppets utlopp - då kunde jag tömma till valfri nivå mha poolpumpen (då skulle man också kunna köra cirkulationen med delvis fylld pool också, om man vill det).

Jo en sådan slang bör väl fungera helt ok. De flesta skimmers har ju en invändig gänga i bottenhålet där det går att gänga in en anslutning. Jag vet att det finns två sådana hål i vår skimmer, det ena är proppat i vårt fall. Enda problemet kan väl vara att komma åt att gänga i ordentligt så att det blir tätt - botten på skimmern är ju inte precis det mest lättåtkomliga stället, även om hålet går rakt ned (går det åt sidan blir det ju ännu svårare). Ett alternativ till att koppla direkt i skimmern vore ju ett par ventiler och en uppdragen ledning för slangkopplingen direkt intill poolen. I vårt fall har vi bottenavlopp också och då behövs inga sådana slangar - stänger vi bara ventilen till skimmern och kör på enbart bottenavlopp kan vi köra ned tills poolen är nästan helt tom.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #539 skrivet: november 16, 2014, 19:06:11:11 »
Pahlens rostfria skimmer som jag har, har en invändig gänga i utloppet - samma som frostballongen gängas i.

Inköpslista:
3m flexibel pcv-slang, 50mm.
samt en:


så är saken biff.

Sedan behöver man väl ha någon sorts vikt till slangen också, så den inte flyter upp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag