VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403587 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #440 skrivet: juli 17, 2013, 22:25:10:10 »
Trist bara med förbrukningen och tillgängligheten på de flytande kemikalierna. Bortsett från det så verkar det ju väldigt smidigt. Hoppas du hittar någon bättre leverantör snart.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #441 skrivet: juli 17, 2013, 22:25:27:27 »
....men det som egentligen händer just nu är markarbeten. Och åter markarbeten. Det tar aldrig slut. Tänk om man kört trall istället.....hade sparat en del tid och svett.

Kantsten på ena gaveln är redan satt.



Denna vecka är det långsidan som står på tur. 11m ungefär. Riggat för lite betongmys i trädgården:



5 rullor, två för 8-16, två för 0-8 grus, en för cement. 10 liter vatten. Blandar löst för grundgjutningen och slänger i två armeringsstål som fanns på "hyllan".

Tog en dag att gräva ur. En dag att gjuta. Kommer ta en dag att sätta kantstenen och börja gjuta fast den. Går förstås att jobba lite fortare men är man själv tar det tid och krafterna sinar snabbt när det är 25 grader varmt.

10-15cm gjuter jag i botten och armeringsjärnen försöker jag lägga långt upp eftersom det kommer mer betong uppåt.

Väger av med laser + mottagare.



Finns lite mer sten att sätta, pga ändrade planer blir det några över som kommer användas utanför poolmiljön. När kantstenen är på plats väntar några ton granit....



Hur man fixar detta utan riktigt körkort, bil och släp vettefan. Det skulle antingen bli väldigt dyrt eller väldigt jobbigt. Idag fick det bli en vända till Vårbykrossen för att hämta 8-16 och grus. Tyvärr har dom bara rörgravsgrus men det får duga till dessa gjutningar. Lite för mycket fint material i detta egentligen. Cirka 1 kubik av varje fraktion.



Noterade också att man höjt priset per släp, nu 400kr. Men, det blir fortfarande ok jämfört med alternativen. En bigbag kostar väl 1500spänn och en lastbil är ju det dubbla (och var gör man då av materialet som blir över...).

Här hemma på min egen fastighet lagerför vi förnärvarande 5 olika fraktioner. 0-32 bergkross, fyllnadsjord, 0-8 grus, planteringsjord samt 8-16 mak.



Sist men inte minst, dagens bästa kompis. Visst går det utan men ack så jobbigt.













7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #442 skrivet: juli 17, 2013, 22:30:23:23 »
Trist bara med förbrukningen och tillgängligheten på de flytande kemikalierna. Bortsett från det så verkar det ju väldigt smidigt. Hoppas du hittar någon bättre leverantör snart.  O0

Har hittat en grossist i täby som jag ska testa nästa gång, oklart om dom säljer till privatpersoner dock. Funderar också på om en del av förbrukningen kan förklaras av solens UV. Lite högre nivå cyanursyran kanske hjälper.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #443 skrivet: juli 17, 2013, 22:45:09:09 »
Det verkar ju ganska troligt att det är solens UV och brist på cyanursyra som är orsaken.

Om jag räknat rätt när jag jämför din åtgång och koncentration med att vi kör i en 200 g puck per vecka så ligger du ganska precis på dubbla klorförbrukningen mot vad vi gör.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #444 skrivet: juli 17, 2013, 22:52:08:08 »
Hur räknar du på koncentrationen på puckarna? Är den specad på burken kanske?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #445 skrivet: juli 17, 2013, 23:01:50:50 »
Jag orkade inte gå ner i garaget och titta på burken. Folkpool har inte orkat speca på sin hemsida så jag tog värdet 87% från Poolstore.

500 gram * 13% = 65 gram

200 gram *87% / 7 dagar * (4/3) (jag har bara 31 kubik) = 33 gram

Edit: glömde en sak. Vi är oftast bara två vuxna som badar. Det är sällan poolen är full med ungar.
« Senast ändrad: juli 17, 2013, 23:05:14:14 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #446 skrivet: juli 17, 2013, 23:40:58:58 »
Ok.

Jag gissar att det badas minst dubbelt så mycket här som hos er men jag ska nog göra ett litet experiment. Nu är nämligen ungarna borta så jag skulle kunna väga dunken imorgon och sedan igen om några dagar - väldigt låg belastning på poolen just nu. Förbrukas det lika mycket klor verkar det rimligt att anta att det inte är yttre nedsmutsning som står för den huvudsakliga klorförbrukningen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #447 skrivet: juli 18, 2013, 08:20:19:19 »
Att mäta är att veta  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #448 skrivet: juli 22, 2013, 19:38:10:10 »
Markarbetena fortsätter....

Har skottat ut det sista 0-32 för att bygga lite fall i bärlagret.
Har hämtat ett lass stenmjöl som man kan börja kärra upp till poolområdet.
Har skaffat ACO drain, markrännor, som ska placeras på en lågpunkt (grävas ner och gjutas fast).
Skaffade en billig markvibrator från Jula för att slippa logistiken för att padda stenmjölet. Lär inte vara marknadens stabilaste padda men den duger nog för stenmjöl....
Har jagat Alfix Mediofix till stensargen bara för att konstatera att det inte finns i Sverige. Generalagenten föreslår Profix istället. Den enda som gör Mediofixet speciellt är att det kan läggas i tjockare lager än vanligt fix. MEN, jag har bestämt mig för en annan lösning med stensargen. Istället för att lägga den i bruk kommer jag bygga upp med bruk till nivån på linerlisten och sedan limma med PL200 eller motsvarande konstruktionslim. För att få rätt höjd på underlaget till stensargen används Finjas Handspackel Grov.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #449 skrivet: juli 22, 2013, 21:11:09:09 »
Att mäta är att veta  O0

22 Juli 21:05 - 21,9kg på vågen. Tis-Lördag kommer ha låg badbelastning så på söndag blir det ny mätning.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan