VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403647 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #30 skrivet: mars 06, 2012, 16:45:25:25 »
Det var ett tag sedan jag knappade i denna tråd men planerandet fortgår för fullt. Iprincip är allt bestämt nu men inte slutförhandlat med tänkbara leverantörer.

Frågan om bygglov skrämdes lite men nu har jag rett ut det med Stadsbyggnadskontoret i Stockholm. Följande gäller:

En helt försänkt pool ändrar inte marknivå alls och är därför inte ett bygglovspliktigt objekt. Det framgår också av SBK's hemsida. I och med att det inte är bygglovspliktigt finns heller inga 4,5m avstånd till tomtgräns att ta hänsyn till och poolen kan placeras fritt utan hänsyn till grannarna...om man vill.

Ett pooltak var inte lika självklart men efter lite funderande bestämmer man sig för att klassa ett 0,8m pooltak som en "konstruktion" och inte för en stadigvarande byggnad. Det är alltså likställt en altan eller motsvarande som kräver bygglov om den är högre än 1,2m.

Slutsats: Inget bygglov eller ens en anmälan krävs.

70 personer på stadsbyggnadskontoret fick en stående inbjudan om poolparty i Juni.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Cissi

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #31 skrivet: mars 06, 2012, 19:40:17:17 »
Kul att ni är igång med grävningen  <sol>
Som jag skrev i mailet, kan varmt rekomendera grävare xxxxx. När är planen att "sjösätta" poolen? (vi troligtvis början av maj).
Hälsn er "poolgranne" (på 25 min avstånd)  :)
//C
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #32 skrivet: mars 06, 2012, 20:07:31:31 »
....snart är vi igång med grävningen, men nu finns det iaf inget som hindrar en grävstart... Äldsta dottern har beställt poolparty den 21 Maj. Det känns väl lite tight men inte helt omöjligt. Mer realistiskt är väl badklart under Juni.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #33 skrivet: mars 07, 2012, 00:14:40:40 »
En helt försänkt pool ändrar inte marknivå alls och är därför inte ett bygglovspliktigt objekt. Det framgår också av SBK's hemsida. I och med att det inte är bygglovspliktigt finns heller inga 4,5m avstånd till tomtgräns att ta hänsyn till och poolen kan placeras fritt utan hänsyn till grannarna...om man vill.
Och i Botkyrka måste man ha marklov då det blir ett stort hål i marken... Taket har jag inte frågat om, vet inte om jag kommer att göra det heller. Marklov har vi i alla fall. Taket går ju att flytta på om det blir strul, inte riktigt lika lätt med själva poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #34 skrivet: mars 07, 2012, 06:33:15:15 »
Jag skulle nog inte fråga om ett 1,4m tak om jag redan hade ett..... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kinkla

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #35 skrivet: mars 07, 2012, 19:01:12:12 »
Synd att man inte bor på andra sidan kommungränsen. I Tyresö vill kommunen att man söker marklov även om poolen grävs ned helt. Nu är det ju plan och bygglagen som alla kommuner tillämpar så det borde vara samma överallt. Har kollat en del på detta och är säker på att kommunen inte har lagstöd för att kräva marklov.

Innan PBL ändrades förra året fanns ett anmälningsförfarande som lät kommunerna hålla koll på var det byggdes pool men detta har nu avskaffats och då har vissa kommuner "hittat på" att det behövs marklov i stället.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #36 skrivet: mars 07, 2012, 20:38:14:14 »
Tja, du får ju tänka på att man måste hitta på sätt att bränna skattepengar när man känner att man har för lite att göra.... ;)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #37 skrivet: mars 07, 2012, 21:22:58:58 »
Ursäkta att tråden spårar ur lite. Grannarna pratade om marklov, och de skulle söka. Kommunen krävde att de skulle ha nya ritningar från kommunen att rita in på á X tusen kronor. Jag ringde aldrig, i stället tog jag en kopia på en av ritningarna från när vi byggde huset, ritade för hand och så hade jag en handling att skicka in!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #38 skrivet: mars 07, 2012, 22:53:17:17 »
Det gäller att hitta sin egen väg runt stadsbyggnadskontoret..... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #39 skrivet: april 17, 2012, 17:10:42:42 »
Idag har en viktig milstolpe i projektet passerats. All poolutrustning ink pool är nu beställd!  <antman>

Efter en utvärdering och inköpsprocess som pågått i mer än 6 månader var det rätt skönt att äntligen få alla pusselbitar på plats.

Alla (ja jag tror fasen att jag tittat på alla) pooltyper har analyserats och fyra olika leverantörer har offererat.

Micke och Poolstore (www.poolstore.se) stack tidigt ut som både kunniga och trevliga att jobba med och kunde också sälja till rätt pris. Eftersom jag själv jobbar med försäljning har jag rätt högt ställda förväntningar på en affärsmässighet i dialogen (och vänligen förväxla inte detta med något säljpladder) och detta var också en bidragande orsak till att jag valde Poolstore som leverantör.

Poolfabriken låg länge bra till men gjord en favorit i repris (se bland annat Erik N's byggtråd) och klantade till hela upplägget genom att fippla med sitt "pooltak-på-köpet-upplägg", där erbjudandet gick upp i rök med två dagars varsel. Detta gjorde mig bara förbannad ärligt talat. Dessutom var man väldigt färgad av att sälja sina egna RF-ramar - jag eftersträvar ett objektivt stöd i mitt poolvalarbete.

Iprincip slutade nog lösningen med det vi pratade om från första början, men under arbetets gång har jag vänt på alla stenar för att försäkra mig om att jag vet vad jag får (och varför jag ska ha det). Tack till Micke@Poolstore som orkat uppdatera offerten 17 gånger och svara på alla frågor kring detta, trots en utdragen process.

Vad blev det då? Jo:

Thermopool 4x7 med halvrund trappa
Pahlens RF inlopp och utlopp
Pahlens halogen RF belysningsarmaturer som ska bestyckas med LED.
Pahlens Minimaster för autodosering
Pahlens UV-75, UV-rening. (ja, jag vet att jag sagt att jag inte ska ha en sådan men...)
Pahlens 0,55kW bronspump (ja, jag vet att jag sagt att jag inte ska ha en sådan men....man får ju se till totalsumman...)
Astral Cantabric 500 sandfilter

VPn från G&J står som bekant redan i garaget.

Utöver detta levererar också Poolstore stensarg och en Scuba+ för vattenanalys (och kalibrering av Minimastern) samt förstås alla kopplingar etc som behövs.

Grävningen (upphandlingen av detta är en egen lång historia) påbörjas med lite tur nästa vecka och därefter är det fullt ös med gjutning av platta.

Armering är beställt av Bromma Stål och hämtas torsdag denna vecka.
Dränrör och cellplast köps på Byggmax.
Dränbrunn hämtas på Mdtab.se i Länna.

Det som återstår att bestämma är pooltaket. Det får vänta en stund tills jag kommit igång med grävning och byggnation. Finns ett par alternativ att välja på.






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan