Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp  (läst 1571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ado

Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« skrivet: september 09, 2021, 14:28:41:41 »
Hej,

Har ett för mig märkligt problem som jag inte riktigt blir klok på. Vi startade upp vår pool för 1,5 vecka sedan och det har överlag fungerat bra men med 1 undantag. Jag kan under drift se lite bubblor som samlas i toppen på pumpen och dels höra lite knackande/smattrande ljud men endast vid kopplingen från sandfilter till värmeväxlare.

Startade upp poolen enligt tips från Rickard med koppling som gängas i bräddavlopp och Gardena-slang.  Pumpen verkar suga på bra och låter bra, flödet vid mina 2 inlopp verkar också väldigt bra och inga bubblor alls där. Har dykt runt och inspekterat. Alla kopplingar på sug och tryck-sidan är synliga och jag har gått igenom dem alla. Gått också igenom alla kopplingar i maskinrum inklusive dräneringsventiler pump och filter.

Men när jag stänger av pumpen låter det nästan som att vatten från värmeväxlaren rinner tillbaka till filtret. Ett kluckande ljud hörs.

Jag  har relativt långt avstånd mellan pool och teknikrum som står i garaget lite ovanför vattenytan. Ca 18-20 m till sugsida och kanske 27-29 m till trycksida. Alla slangar är 63 mm PEM.

Det jag funderar över är, borde inte luften tryckas ut eller kan det bildas en luftbubbla som ligger kvar?
Jag har värmeväxlaren ovanför filtret, kan det skapa problemet? Att värmeväxlaren är högsta punkten?


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #1 skrivet: september 09, 2021, 15:21:57:57 »
Man kan ev ha en liten luftbubbla i locket, jag levde med det i många år till jag byte ut slangen då blev det helt tätt i pumpen och man märker inte ens att där står vatten.

Å andra sidan hade jag då också en del små luftbubblor som kom ut i poolen, det är liksom svårt att undvika om den tar in luft nånstans.

Att undertrycket försvinner när du stänger pumpen tyder på att det inte är tätt .

Jag skulle börjat med pumplocket , kolla 0-ringen, smörj den , kolla så inga sprickor i locket , kolla så inte minsta gruskorn ligger i spåret till oringen

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #2 skrivet: september 10, 2021, 00:44:21:21 »
Du har en installation med pumpen tydligen över vattenytan. Det är inte tvingande att ha en backventil för att få det att fungera, men det underlättar definitivt om du har problem med att luft kommer in. Lite småbubblor gör dock ingen skada och eftersom du har en värmeväxlare händer inget på värmarsidan även om lite luft kommer in. Har du en elvärmare blir det mera kritiskt, då får det absolut inte bli någon större luftbubbla i värmaren när värmen är påslagen, elementet blir då förstört genom överhettning.

Utloggad Ado

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #3 skrivet: september 10, 2021, 20:49:45:45 »
Tack för er input. Jag gick igår återigen igenom allt väldigt noggrant och hittade en väldigt liten spricka på deäneringsventilen i pumpen. Det läckte inget vatten där men tydligen kunde det ändå smita in luft. Som tur är så har den samma gänga som pluggen som satt på filtret där nu manometern är. Efter det bytet så hör jag inget lämgre när jag stänger av pumpen. Har dock kvar lite luftbubblor som jag ser och hör, men kanske får leva med det.

Sådana här problem belyser verkligen svårigheten att felsöka pool när nått inte är som det ska.

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #4 skrivet: september 11, 2021, 09:35:01:01 »
Jag har ännu inte haft någon läcka på sugsidan men funderar på om det skulle gå att hitta en sådan genom att bygga en adapter så att det går att trycksätta hela systemet med tryckluft t ex från anslutningen i breddavloppet. Då borde det tryckas ut vatten även ur en liten läcka. Man får ställa ner trycket till lämpligt värde för att undvika skador.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #5 skrivet: september 11, 2021, 09:55:05:05 »
Jag har ännu inte haft någon läcka på sugsidan men funderar på om det skulle gå att hitta en sådan genom att bygga en adapter så att det går att trycksätta hela systemet med tryckluft t ex från anslutningen i breddavloppet. Då borde det tryckas ut vatten även ur en liten läcka. Man får ställa ner trycket till lämpligt värde för att undvika skador.
Blir svårt , även om du lyckas få helt tätt o skickar in tryckluft , svårt att känns o se var den luften sipprar ut , dessutom var mina läckage sådana att det bara läckte vid undertryck dvs skada eller hålet drogs in o luft sögs in med vattnet dvs undertryck när pumpen stängdes läckte inget vatten ut , då gick liksom sprickan tillbaka o tätade

Utloggad TommyC

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #6 skrivet: september 11, 2021, 10:12:28:28 »
Jag menar att man trycksätter med systemet fyllt av vatten. Då blir det vatten som sprutar ut inte luft. Jag har aldrig provat så jag vet inte om det fungerar i praktiken. Hål som tätas av tryck hittar man inte. Som du skrev tidigare så är det nog runt pumplocket som det är störst risk att det läcker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #7 skrivet: september 11, 2021, 16:10:18:18 »
Jaså de hittar man inte.... jag gjorde både i slang o pvc rör. Det hade blivit som en liten flärp... den tätade sig själv vid övertryck o löckte vid undertyck

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Luft i systemet men inga bubblor från inlopp
« Svar #8 skrivet: september 11, 2021, 19:14:34:34 »
Hej,

Har ett för mig märkligt problem som jag inte riktigt blir klok på. Vi startade upp vår pool för 1,5 vecka sedan och det har överlag fungerat bra men med 1 undantag. Jag kan under drift se lite bubblor som samlas i toppen på pumpen och dels höra lite knackande/smattrande ljud men endast vid kopplingen från sandfilter till värmeväxlare.

Startade upp poolen enligt tips från Rickard med koppling som gängas i bräddavlopp och Gardena-slang.  Pumpen verkar suga på bra och låter bra, flödet vid mina 2 inlopp verkar också väldigt bra och inga bubblor alls där. Har dykt runt och inspekterat. Alla kopplingar på sug och tryck-sidan är synliga och jag har gått igenom dem alla. Gått också igenom alla kopplingar i maskinrum inklusive dräneringsventiler pump och filter.

Men när jag stänger av pumpen låter det nästan som att vatten från värmeväxlaren rinner tillbaka till filtret. Ett kluckande ljud hörs.

Jag  har relativt långt avstånd mellan pool och teknikrum som står i garaget lite ovanför vattenytan. Ca 18-20 m till sugsida och kanske 27-29 m till trycksida. Alla slangar är 63 mm PEM.

Det jag funderar över är, borde inte luften tryckas ut eller kan det bildas en luftbubbla som ligger kvar?
Jag har värmeväxlaren ovanför filtret, kan det skapa problemet? Att värmeväxlaren är högsta punkten?
Hej,

Sätt en backventil under skimmern så blir du kanske av med ditt problem?

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag