VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« skrivet: mars 23, 2021, 16:32:42:42 »
Hej
Eftersom jag inser att det blir mycket småfrågor hit och dit så är det nästan lättast att starta en byggtråd :-)

Jag är på gång att gräva ner en 4,2*1,5 meters rund plåtpool från Poolkungen. Området runt poolen ska anslutas mot en befintlig sittyta och det blir både trall och marktegel som underlag runt poolen. Ett L-format plank ska till för att skydda mot insyn och binda ihop området som ligger mellan garage och boningshus.
Det mesta som jag köpt till är Poolkungens tillbehör (lampa, pump, stege etc) Utöver det så är det ett Royaltec RIB-cover och en Heat Force inverterpump som jag köpt via Folkpool.

Just nu väntar vi på grävaren som ska plana ut området som i nuläget sluttar ca 30 cm över 8 meter. Poolhålet ska grävas och dräneras tillsammans med en dräneringsbrunn.
Planen är att gjuta platta själv tillsammans med en kompis.

Frågetecknen i nuläget rör mest följande frågor
1. Hålet ska vara minst 20 cm större än poolen runt om och det ska återfyllas med "magerbetong". Ju större hål jag gräver desto lättare att bygga en ram och väga av en platta men betydligt jobbigare att återfylla.
Är det en framkomlig väg att gräva ett någorlunda runt hål och gjuta med gropens väggar som form, eller är det ett klåparsätt dömt att bli dåligt?

2. Vad är det för konsistens på magerbetong när det härdat? Jag tänker att det får konsekvenser för vad det måste "toppas" med om jag ska lägga trall/sten runt om. Men eftersom betongen bara är där för att stå emot marktrycket så skulle jag lika gärna kunna toppa med annat material sista biten upp mot kanten.

2b. Kan jag återfylla med magerbetongen i etapper, jag menar det lär väl ta ett par dygn att blanda ihop och ralla 4m2 bruk... Dessutom ska det ju monteras inlopp/lampor och skit längs vägen. Inser att jag nog har svaret på min egen fråga...

//Joel
« Senast ändrad: maj 30, 2021, 18:00:20:20 av joyride »

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2021, 16:38:51:51 »
Bild på området i nuvarande skick...
Slangen markerar poolplaceringen.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2021, 15:46:09:09 »
Jag är verkligen ingen expert men skall inte dräneringsslangarna ligga vid sidan av, och en bit djupare än själva plattan?
När man fyller poolen så brukar rådet vara att återfylla i ungefär samma takt, så lite beroende på vad du fyller vatten med så tar det ett bra tag att fylla.
Måste du pausa för att du inte hinner fylla lika fort med magerbetongen så borde väl det inte vara något större problem kan jag tycka.
Har aldrig arbetat med magerbetong så jag kan säga vilken konsistens den får, men jag utgår från att den "härdar" när den utsätts för fukt.
Den blir nog aldrig lika hård som vanlig betong, men den "håller ihop bra" jämfört med sand eller singel den dag du eventuellt måste tömma poolen, t.ex. för att byta liner.

Vi har ju trall runt vår pool, och vi satte papphylsor som vi gjöt pelare i för att fästa reglerna i. Detta så att trallen inte skulle röra sig om det blev sättningar i återfyllningen (sand i vårt fall).
Har du kollat på några videos över hur bygget går till? om inte poolkungen har så brukar det finnas filmer från USA på alla möjliga typer av poolmodeller och hur de byggs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #3 skrivet: april 07, 2021, 17:46:47:47 »
Tack för inputen Rikard, jag gissar att du har rätt med återfyllnaden. Vore svårt annars kanske.

Nu har grävaren varit här och frånsett de vanliga rören som inte väntades just där så har vi kommit en bra bit!

« Senast ändrad: april 07, 2021, 19:41:48:48 av joyride »

Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #4 skrivet: april 09, 2021, 17:29:49:49 »
Även om vi bor högt så tränger det fram en del vatten. Sannolikt från ett läckande dagvattenrör som går tätt intill. Fick byta plats för pumpbrunnen och har vi tur så kan jag få ut vattnet i dagvattenledningen igen i inspektionsbrunnen till höger.

Inser att det inte var så lätt som jag trodde att få raka grävkanter. Kommer få tänka till när jag ska gjuta betongen runt poolen och återfylla.

Dränering och bärlager på plats. Till helgen ska jag börja bygga gjutformar till stödmurarna.

Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #5 skrivet: april 18, 2021, 16:07:33:33 »
Med lite avbrott för influensa så har veckan gått i grävandets tecken. Poolområdet ska omgärdas med ett plank, har vacklat fram och tillbaka om jag ska gjuta stödmurar eller använda plintar. Har lite trassel att få in betong på tomten och vill inte gärna hyra pump två gånger. Känns vanskligt att gjuta poolsulan samtidigt som jag ska rikta in 13 stolpjärn i muren. Nu blev det ett mellanting, grävt ur och kommer gjuta fast plintarna i en sula som jag senare murar med lecablock på.

Fick lite sisyfos-träning också när en stenbumling skulle upp ur diket  >rulla<

Snart är i alla fall bortforsling av material till ända!


Utloggad Basic

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #6 skrivet: april 18, 2021, 21:37:28:28 »
En fråga. Vad har du för dräneringsbrunn?

"märke", antal anslutningar osv?

Bra jobbat för övrigt 🙂

Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #7 skrivet: april 19, 2021, 13:10:40:40 »
En fråga. Vad har du för dräneringsbrunn?

"märke", antal anslutningar osv?

Bra jobbat för övrigt 🙂

Tack för peppen! Jag gillar att gräva men nu kan det räcka för ett tag :-)
Det var anläggaren som fixade och satte dit brunnen så jag har egentligen inte så stor koll, men tror bara att det är en anslutning iaf.


Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #8 skrivet: april 24, 2021, 18:21:14:14 »
Armering i ett runt hål var en utmaning, dessutom kommer det ju fortsätta rasa från kanterna när vi ska gjuta  <dontkn>


Utloggad joyride

SV: 4,2 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2021, 18:17:05:05 »
Första semesterveckan av två dedikerade till poolbygge har passerat halvvägs och har bjudit på ömsom vin ömsom vatten kan man säga.

I fredags fick jag kontakt från Poolkungen om att poolen landat i Sverige och att leverans var bokad. Fantastiskt bra tajmat mot semestern som bokades in i januari. Ett öga på leveransbekräftelsen och det var lite av ridå istället. Vår beställda pool med diameter på 4,2 m hade blivit 4,5  <dontkn>. Gropen var grävd för den mindre men efter några turer så bestämde vi oss för att vi inte orkar vänta 16-20 v med ett stort hål i gräsmattan. Det blev en dags arbete med att handgräva ut 30 cm till på diametern. Riktigt tungt.

Idag kom betongfirman och gjöt plattan. Tog en dryg timme, fantastiskt smidigt och skönt att den är på plats. Har rasat in en del jord och vi har ett gammalt dräneringsrör som står och droppar vatten ut på plattan. Får se vad det blir för skit av det, gissar att det kan bli lite poröst där kanske  <hmm>

I väntan på poolen har det byggts en bombsäker infästning till det kommande planket.
« Senast ändrad: maj 20, 2021, 21:06:14:14 av joyride »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan