VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stålpool Coralpool  (läst 4034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hempa

  • Poolamatör!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Blivande poolare!
    • Visa profil
Stålpool Coralpool
« skrivet: juli 31, 2016, 10:52:56:56 »
Morsning!

Vi går i poolbyggartankar här hemma sedan ett tag tillbaka.
Vi har funderat både länge och väl på vilken sorts pool samt vilken storlek vi ska ha, tillslut så har vi fastnat för en coralpool från LJ Tunnan i Motala.
Det är en ovalpool med stålstomme på 8x4.20x1.50.

Någon här som har erfarenhet av sådan pool? Svårt att hitta opartisk feedback på den (eller så letar jag på fel ställen) så jag är tacksam för att få höra era erfarenheter :)
J&F storpool 9,1x4,5m Welldana 9,6kw VP
120kvm pooldäck.
Budgetbygge men nöjd ändå😊

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Stålpool Coralpool
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2016, 14:05:44:44 »
Hej

Har precis byggt en sådan pool, men jag köpte den från Hässleholms pool och spa.

Fick hjälp av min bror och hans son att installera poolen, hittills mer än nöjd.
Beställde med en större pump 1hk 1fas helt perfekt till det stora filtret där vi även kör med filterglas istället för sand. Vet inte om det är något bättre. Har monterat 2 LED lampor från poolklor av fabrikatet Hayward.

Vi tog även en mönstrad liner, då den var lite tjockare.

Enligt brorsan som har en JF pool tyckte han att den var lite robustare än sin. Han var även imponerad av linerns passform då den är helt slät utan veck.

Vi gjöt en platta och murade med webers nya lecablock som lite ihåliga där jag hade armeringsjärn i samt fyllde med lättflytande betong.

Har en hel del foton som jag ska ladda upp. Fråga gärna om det är något.

Utloggad Hempa

  • Poolamatör!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Blivande poolare!
    • Visa profil
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2016, 11:01:15:15 »
Jag har tänkt o bygga på ungefär samma sätt, dock så funderar jag på att skippa stödmuren och använda regelverket till trallen istället vilket enligt säljaren ska funka utmärkt :) Belysning var inget jag hade funderat på riktigt men efter att ha surfat runt på detta forumet så har jag kommit fram till att jag ska ha det med O0

Hojta gärna till när du lägger upp bilder på bygget, skulle vara riktigt kul att se :)
J&F storpool 9,1x4,5m Welldana 9,6kw VP
120kvm pooldäck.
Budgetbygge men nöjd ändå😊

Utloggad Coolg8

SV: Stålpool Coralpool
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2016, 22:22:19:19 »
Funderade också på att använda regelverket, men jag ändrade mig när ändå plattan var gjuten. Enkelt att mura upp 6 stenar högt plus en passbit, sen en 145x45 NTR A regel ovanpå det blir stabilt och gick fort. Jag gjorde muren 6 m lång då jag använde den som stöd istället för plintar.
Gjorde ett trick med ovalen då det är jobbigt att blanda runt 6m3 betong, Tog masonitskivor och lade cirka 10cm utanför plåten där jag fyllde betongen sen makadam utanför. Jag lade dessutom en dräneringsmatta i plast utanför plåten för att skydda den lite extra.

Ska ta och börja med byggloggen, bara att ladda upp 100 bilder+

 ;D

Utloggad Hempa

  • Poolamatör!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Blivande poolare!
    • Visa profil
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2016, 10:12:35:35 »
Kommer efter samtal med säljaren att bygga en stödmur med, gjuter dock ingen platta utan kör med vattenpaddat stenmjöl som botten😊
J&F storpool 9,1x4,5m Welldana 9,6kw VP
120kvm pooldäck.
Budgetbygge men nöjd ändå😊

Mulderne

  • Gäst
Mulderne
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2016, 13:43:04:04 »
Har byggt samma och köpte i Kristianstad/Hässleholm.
Har också grusbotten o funkar bra.

Mappe

  • Gäst
Mappe
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2016, 08:50:47:47 »
Funderar med på en Coralpool. De rekommenderar gjuten bottenplatta, men med tanke på våra markförhållanden lär det fungera med grusbotten. Har en fundering bara, hur blir det med stödmuren som bara står "löst" på grusbotten, med en platta sätter man ju armering ned i plattan och sedan gjuter amn stödmuren på plattan.

Hur har ni gjort? Kanske t.om har några bilder?

MVH

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2016, 15:42:52:52 »
Kolla in min byggtråd.

Där jag har gjutit stödmurar, som står på sulor
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Mulderne

  • Gäst
Mulderne
SV: Stålpool Coralpool
« Svar #8 skrivet: augusti 23, 2016, 08:01:16:16 »
har gjutit sulor på ca 1,0m breda o 15-20cm tjocka med K10 armeringsjärn enligt anvisningar, muren består av Finjas skalblock.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan