Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.

Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Klicka för pris Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige
 

Författare Ämne: Läckage  (läst 1417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jpson67

Läckage
« skrivet: maj 11, 2026, 17:55:46:46 »
Har ett litet läckage vid ena inloppet, några ideer om lösning?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5851
  • Total likes: 540
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läckage
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2026, 09:23:58:58 »
Svaret på grundfrågan är enkel, läckan ska självklart åtgärdas.
Tipset om avlastning är också bra, det kan göras på olika sätt, jag byggde ingen konstruktion själv utan fyllde upp med sand som jag vattenpackade och det har fungerar i 24 år nu.
Att sätta in någon form av stödregel av trä kan också vara en bra lösning, hellre lite spänning "uppåt" på kopplingen när du återfyller än det omvända.

Köp riktigt PTFE gängtejp av lite tjockare typ så behöver du inte linda 50 varv för att det ska bli tätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ingvar

SV: Läckage
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2026, 15:42:08:08 »
Impregneringsmedlen har förmodligen utvecklats en del genom åren för att tillgodose allt striktare miljökrav. NTR-A räcker inte särskilt länge för att hålla bort röta från virket. Så har man en träpool, vilket jag också har, så behöver man vara uppmärksam på det, även om allt trä är NTR-A. När jag bytte liner för två år sedan såg jag att flera plyfor blivit angripna av röta och som blev nödvändiga att byta.

Jag hade själv också en läcka ytterligare något år tidigare vid inloppet. Själva läckan berodde på mekanisk spänning från PEM-slangen som är väldigt styv. Man kan åtgärda det som Rickard skrev genom att göra en konstruktion som avlastar. I mitt fall kapade jag i stället en bit av PEM-slangen och satte dit en flexislang i stället, vilket tog bort spänningen. Sedan dess har det funkat bra.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Frekvensstyrd Hayward cirkulationspump, 2hk. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Ledig annonsplats poolforum Ledig annonsplats
 

Platssvetsad Liner

Logger 1010 datalogger
Klicka här för mer information!
Klicka här för mer information!
Besök vår hemsida för mer information
Klicka här för mer information!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige