VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool  (läst 4131 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pappaemil

Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« skrivet: juli 25, 2013, 16:46:06:06 »
Hej på er!
Jag är ny här i forumet pga att vi är på G med att bygga en thermopool 3x6m från Nettopool.
Under byggnationens gång har jag fått en idé om en barnpool i anslutning till den stora poolen, på den ena kortsidan. Tanken är att bygga upp den med lecablock och isolera runt, därefter kakla botten och väggar.
Eftersom den lilla poolen inte ska ha en egen uppvärmning så behöver den samma vatten som den stora.
Nu till min fråga:
Hur kan man på bästa sätt ansluta barnpoolen till den stora poolen?
 

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2013, 20:25:31:31 »
Om du skall få ett system som inte är superkomplicerat så måste du bygga så att vattenytorna ligger på samma nivå i de två poolerna. Då är det ganska enkelt, du ordnar ett rör så att vattenmängderna har fritt ytbyte och sedan sätter du ett litet inloppsmunstycke extra i barnpoolen. Har du olika vattennivåer blir det svårt. Vi funderade på en sådan lösning för att dela vatten mellan pool och spa men kom snart underfund med att genom att vi inte kunde ha gemensam vattenyta så blev det så komplicerat (nivågivare och nivåreglering fodras) att ett separat system för varje var lättare.

Utloggad lugaid

SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2013, 20:50:42:42 »
Ligger barn poolen lite över den stora kan du ju alltid låta barn poolen bredda till den stora, ett litet inlopp till den lilla med.

Utloggad MathiasS

SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2013, 08:25:39:39 »
Verkarder inte vettigare att bygga rubbet med rhermoblock?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2013, 08:51:31:31 »
Thermopool byggs med cellplast/frigolit inte lecablock. Ska man kakla så är det gjuten stomme som gäller om det ska hålla. Är det tänkt att ha olika konstruktioner av den stora poolen respektive barnpoolen? Så skulle inte jag göra.

Att köra en större eller mindre overflowdel där vattnet strömmar från den mindre till den större poolen skulle nog bli fint. Bilden är suddig p g a ljusförhållandena men jag tror principen framgår.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2013, 09:05:15:15 »
Hej, ny i forumet och den här tråden får premieras mitt första inlägg.

Har liknande tankar om en barnpool i anslutning till den stora poolen. Jag dock har lurat på att bygga trappan som en barnpool/spa-variant förutom att tjäna som just trappa. TommyCs förslag att bygga barndelen med en overflowlösning, ger inspiration till vidare funderingar.

Kanske kan vara något för dig oxå Pappaemil?

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Pappaemil

SV: Fråga! Thermopool med anslutande barnpool
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2013, 10:11:44:44 »
Oj!
Härligt med så snabb respons!

Verkarder inte vettigare att bygga rubbet med rhermoblock?

Jag tänkte göra det först, men då måste jag väl special beställa liner? Har inte kollat kostnaden för liner men det känns som att det kan dra iväg.

Om du skall få ett system som inte är superkomplicerat så måste du bygga så att vattenytorna ligger på samma nivå i de två poolerna. Då är det ganska enkelt, du ordnar ett rör så att vattenmängderna har fritt ytbyte och sedan sätter du ett litet inloppsmunstycke extra i barnpoolen. Har du olika vattennivåer blir det svårt. Vi funderade på en sådan lösning för att dela vatten mellan pool och spa men kom snart underfund med att genom att vi inte kunde ha gemensam vattenyta så blev det så komplicerat (nivågivare och nivåreglering fodras) att ett separat system för varje var lättare.

Det var så jag tänkt Erica, men jag får nog tänka om angående stommen.

Summering: klokt att fundera på en stomme i thermoblock. Kolla vad det kan kosta att specialbeställa liner i de mått barnpoolen ska ha. Ett extra inlopp samt ett rör mellan de två poolerna eftersom vatten nivåerna kommer ligga på samma nivå.

Tusen tack för alla kloka inlägg!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan