VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 294858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #260 skrivet: maj 24, 2012, 17:07:50:50 »
OK. Idag har snickarna varit här... Nu är ni nyfikna va? Jag är faktiskt mycket nöjd med resultatet! Jag visste väl att det skulle bli bra! Det blir både snyggt OCH praktiskt!

Snickarna började med att såga ut hålet så att trädäcket går rejält fritt från poolen. Det ska gå att byta liner eller hela poolen enbart genom att avlägsna kransen.

Reglarna som lagts ut runt poolen är inte fastskruvade i trädäcket. På reglarna skruvas trall fast i fem rader. Varje sektion fastgörs i trädäcket med hjälp av 2 - 3 rejäla skruvar  = 11 skruvar på en halv krans. Där kranshalvorna möts - i poolens kortändor - har trallarna sina egna reglar (de delar inte regel).

På reglarnas kortändar - in mot poolen - kommer trall att skruvas fast som en inre stående krans för att dölja den vita poolsargen.

Vid en avmontering av kransen gör vi således enligt följande:
- Skruvar bort den inre ståendes kransen (som sitter fast i reglarnas kortändor)
- Skruvar ur 2 x 11 skruvar från kransen.
Kransen är nu helt lös och består av två halvor.
- Drar halvorna ut på trädäcket och Voila! Poolen är helt blottad och klar för arbete!

Visst är det en SMART lösning!?  <antman>

« Senast ändrad: maj 24, 2012, 17:12:16:16 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #261 skrivet: maj 24, 2012, 19:17:07:07 »
Grattis! Det blir kanonsnyggt!  O0
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #262 skrivet: maj 24, 2012, 20:32:38:38 »
Det är ju skitbra. De har verkligen lyckats med att lösa alla era önskemål :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Fia

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #263 skrivet: maj 24, 2012, 21:08:44:44 »
Smart o snyggt!! O0 O0 O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #264 skrivet: maj 24, 2012, 21:54:32:32 »
TACK!   :)  Snickarna är mycket duktiga och dessutom trevliga!  O0

Jag har fått trädäcket precis som jag ville ha det - som jag har beställt.  ;)

Dom beräknar resterande jobb till 8 timmar... det ska bli roligt att se om de skruvar den stående sargen ståendes i poolen eller om de väljer att ligga på mage ;) I den värme som nu råder hade i vart fall jag valt det första alternativet... Under förutsättning att jag inte hade en eldriven skruvdragare i handen förstås  <help>
« Senast ändrad: maj 25, 2012, 01:34:51:51 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #265 skrivet: maj 25, 2012, 01:05:00:00 »
Citera
Dom beräknar resterande jobb till 8 timmar... det ska bli roligt att se om de skruvar den stående sargen ståendes i poolen eller om de väljer att ligga på mage  I den värme som nu råder hade i vart fall jag valt det första alternativet... Under förutsättning att jag inte hade en eldriven skruvdragare i handen förstås 

Ja det blir ju som när man skall tvätta vattenlinjen- antingen ligga på mage uppe eller stå i poolen. Jag föredrar definitivt det senare alternativet ! Men det så klart - skruvdragare får man ju inte doppa i vattnet - i och för sig är det ofarligt för den som gör det men kanske inte för skruvdragaren (förutsätter att det är en batteridriven - inte en nätansluten !)

Träsargen ser ju VÄLDIGT proffsig ut. Det gäller ju bara att man inte har stickor som sticker upp !

Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #266 skrivet: maj 25, 2012, 01:19:44:44 »
Hoppsan! Ser att mitt svar till dig aldrig gick iväg... Då skriver jag väl en gång till då :)

Blev du inte arg? Jag hade inte uppskattat att bli islängd med kläder och handväska... Jag hade nog blivit  >:D
Tänderna skallrade på 12-åringen redan efter en halvtimme... 8-åringen känner ingen kyla så han vägrade gå upp... Idag har han feber... Jojo... det hör kanske badpremiären till...

Vi köpte huset mars 2010. Vi grävde in VA första sommaren av två anledningar: Det gick inte att dricka brunnsvattnet samt att vi ville ha pool! Vår brunn hade aldrig klarat av över 30kbm... jag hade inte heller velat bada i det sumpvattnet!   :(  Förra ägaren hade inte gjort rent sandfiltret på flera år! Ändå drack de av vattnet! *URK*   >ohno>  De första månaderna tog vi hem dricksvatten från våra jobb i petflaskor. Det var en befrielse när vi kunde börja dricka av kranvattnet sommaren 2010  O0

Nej varför skulle man bli arg ? Det blev bara ett kul minne. LITE tyngre att simma i långklänning och höga klackar men det går det med :)  Som tur var hade jag inte någon telefon eller sådant i handväskan...  Våra vänner brukar vara lite "hjälpsamma" ibland och se till att "hjälpa" en i poolen om vi har fest.. Att bli islängd vid fest hemma är ju inte så farligt, lätt att byta om efteråt. Det är ju knepigare för gäster om de inte tagit med sig ombyte, vilket väl är en god ide om man skall på fest där det finns en pool.

Barn brukar tåla kylan bättre än vuxna. Jag kan inte minnas att något av vära barn blivit sjuka p.g.a. mer eller mindre kyliga bad. Numera håller vi poolen runt 30 så på den fronten är det lugnt, även om barn kan vara i i flera timmar ibland.

Jag känner igen det där med brunnen. Vi hade en brunn som var grävd och som sommartid tyvärr gav dysmakande vatten. Så det blev att djupborra i stället. Inga problem med smaken efter det men som sagt till poolen fick vi ta det i omgångar när vi fyllde. Bra vatten måste man ju ha och vi bor långt ute på landet så kommunalt vatten var inte att tänka på. Men det går ju inte åt så mycket till poolen - man tömmer ju nästan aldrig en inomhuspool. Vi har kört den i åtta år nu utan att behöva byta vatten. Det lilla som behövs efter backspolning klarar ju brunnen enkelt.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #267 skrivet: maj 25, 2012, 21:14:50:50 »
NU är kransen färdig! :) Återstår att sätta list i ytterkanten av kransen (för att dölja glipan) samt att sätta den inre kransen ner mot vattenytan...
Idag mätte vi upp 29 grader... Inne i poolrummet så poolen borde hålla närmare 30 grader nu  O0 Barnen är MER än nöjda! De "bombar" nonstop!  ;D

För dig som undrar över kransens bärighet. Jag testade den idag. Jag stod längst ut på kanten = en bit in över poolen. Jag gungade lätt och vet ni vad! Kransen rörde sig inte! Ingen svikt! Superstadigt!  <sol>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad walltorp

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #268 skrivet: maj 25, 2012, 21:37:27:27 »
Riktigt snyggt!  :-)

Ser fram emot att mitt bygge kommer så långt. Än så länge är bara underlaget klart. 

Mvh Håkan

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #269 skrivet: maj 25, 2012, 21:49:29:29 »
Ser mycket bra ut! Katten har inte försökt springa ut på soltäcket? :)
Säger som walltorp, önskar mitt bygge var i eran fas. Med denna högsommarvärme hade det varit underbart med en pool med vatten i ;D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag