VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering ingjutningsdetaljer. Råd önskas!  (läst 792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleH

Montering ingjutningsdetaljer. Råd önskas!
« skrivet: maj 05, 2020, 19:24:39:39 »
Hej!
Har börjat stapla block nu, och kommit till montering av ingjutningsdetaljerna. Tycker beskrivningen är rätt bristfällig för nån som aldrig gjort nåt sånt här. Jag har försökt söka på forumet, men hittar inte vad jag undrar.
1. Ska detaljerna ligga som jag gjort på bilden, jäms med blocken?
2. Inloppen hade jag velat att dom var några cm längre så man bara kunde låta dom sticka ut och sen göra all koppling efter gjutning. Men dom är lika djupa som blocken, så måste jag montera en koppling och slang på inloppet och gjuta in den? Eller ska man karva upp ett större hål bak i blocket så att man i efterhand kommer åt att skruva på en koppling? Jag tycker det senare alternativet känns vettigare.
3. Hur noga är det med måtten på stommen för att linern ska passa? Ska den bli exakt 400x800 invändigt?
Inte ens när jag la ut blocken löst fick jag det att stämma 100, och nu med nån mm fogskum i varje fog verkar det ha dragit iväg nån cm till nästan. Har 2 varv kvar. Ska jag försöka "styra ihop den" mot rätta måtten igen eller funkar det att den är ca 401x802 invändigt?

Mvh
« Senast ändrad: maj 05, 2020, 22:09:10:10 av KalleH »

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Montering ingjutningsdetaljer. Råd önskas!
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2020, 10:01:41:41 »
Tycker att det var rätt tydligt i min gamla monteringanvisning för Thermopoolen:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf

Jag hade dock en tät dialog med min montör av linern då vi valde en platssvetsad poolliner.

Inloppen ser för korta ut?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad KalleH

SV: Montering ingjutningsdetaljer. Råd önskas!
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2020, 10:46:24:24 »
Tack för svar. Din beskrivning ser äldre ut, men betydligt mer utförlig än min. I princip står det bara "ta upp hål och montera belysning/inlopp". Inga detaljer om att man ska koppla på en slang till elen och var man ska dra ut den osv osv. Mycket man får googla fram.
Tänker precis som du skriver att inloppen är för korta. Man jag kan missförstå hur man ska göra.


quote author=ByggaNytt link=topic=16281.msg117263#msg117263 date=1588752101]
Tycker att det var rätt tydligt i min gamla monteringanvisning för Thermopoolen:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/Monteringsanvisning_Thermopool.pdf

Jag hade dock en tät dialog med min montör av linern då vi valde en platssvetsad poolliner.

Inloppen ser för korta ut?
[/quote]

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan