VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden Pool väggfoam vad menas.  (läst 3471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« skrivet: augusti 17, 2016, 00:20:13:13 »
Lite fundersam på hur man menar i byggbeskrivning där det står att man ska skära av nedersta 2 cm på den svarta väggfoamen ( Skumgummi ) då den kan röra sig / expandera när vatten fylls.

Vattnet fylls ju nerifrån och uppåt så förstår inte detta, är mer orolig i så fall att den veckas på slutet av poolfyllningen.

Så här i efterhand ångrar jag att jag tagit denna och inte satt den nålfiltmatta jag fick tag på från Matt Tema, speciellt anpassad för detta( Matts Mattor i Borlänge ) hade varit enklare och betydligt bättre då strukturen på vägg element känns igenom vilket det gör med den svarta foamen.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2016, 20:58:21:21 »
Foamen trycks ihop av vattentrycket men eftersom dess volym är den samma så utvidgas den på längden.
Denna "utpressning" är störst vid botten.

Gjorde just ett prov med dels den avsedda foamen och dels med nålfiltsmattan som är för golvet.
Med foam känns den underliggande inte alls och med nålfiltsmatta känns den mycket tydligt.
Kanske skall det vara en tjockare matta, vad har den du fått tag på för tjocklek?

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2016, 14:40:39:39 »
Skrotade mattan som var med från Tjällden, fullkomligt värdelös i mina ögon , köpte en nålfilltsmatta på Matt Tema som är anpassad för detta, ingget gummi på baksidan utan slät, ca 3 mm tjock. Provade en bit på vägg och känns inte alls igenom och den kan limmas, tejpas etc så vid trappan körde jag med spraylim. Funkade super.

Nu hade jag ju foamen så det fick bli den till väggarna men köper inte att foamen kryper neråt då den expanderar, fysiskt omöjligt eftersom vattentrycket låser den nere först och kan bara expandera uppåt så är lite nervös vad som kommer sken när vattennivån kommit upp en bit, går ju sakta att fylla från slang och egen brunn ( Max 3 kubik om dagen )
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2016, 16:25:36:36 »
Jag tänker använda nålfilt till golv och trappa och deras foam på väggarna. Näster dit allt med matttejp. Tror du inte att man ska kapa sista biten för om barn typ kavlar ner den med fötter och dylikt
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad solhaga

SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2016, 16:55:48:48 »
Skrotade mattan som var med från Tjällden, fullkomligt värdelös i mina ögon , köpte en nålfilltsmatta på Matt Tema som är anpassad för detta, ingget gummi på baksidan utan slät, ca 3 mm tjock. Provade en bit på vägg och känns inte alls igenom och den kan limmas, tejpas etc så vid trappan körde jag med spraylim. Funkade super.

Nu hade jag ju foamen så det fick bli den till väggarna men köper inte att foamen kryper neråt då den expanderar, fysiskt omöjligt eftersom vattentrycket låser den nere först och kan bara expandera uppåt så är lite nervös vad som kommer sken när vattennivån kommit upp en bit, går ju sakta att fylla från slang och egen brunn ( Max 3 kubik om dagen )

Har du en länk till mattan, jag hittar inget på "pool" eller "nålfilt" hos Matt Tema?

Det skall spännande att se hur det går med foamen, är bara några veckor bort från påfyllnad själv.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2016, 08:13:48:48 »
Ring till Matts Mattor i Borlänge fråga efter nålfilt till pool, har nån liten bit jag kan ta kort på om du vill. Har du bara artikelnumret så kan du nog få fram den hos alla Matt Temas butiker ( Inkl matts mattor )
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2016, 20:00:26:26 »
Ring till Matts Mattor i Borlänge fråga efter nålfilt till pool, har nån liten bit jag kan ta kort på om du vill. Har du bara artikelnumret så kan du nog få fram den hos alla Matt Temas butiker ( Inkl matts mattor )
Fick ett pris på denna matta (Poolmatta grå, 59:-/m2). Fanns inte i Matt Temas butik i Göteborg i varje fall, så frakt tillkommer med kanske 6-800:-.
Men den kanske finns i någon annan stad i min närzon.

Efter en test på en någonlunda knögglig yta på golvet med den medlevererade mattan kommer jag dock att använda den.

Vad det gäller väggfoamen kommer jag också att använda den medlevererade foamen.
Jag befarar att om kondens eller ett läckage uppstår så kommer en nålfiltsmatta på väggen att bli mycket tung och kanske rentav att släppa i överkant. Så länge poolen är fylld är det väl inget problem.

Utloggad Bosman

SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #7 skrivet: september 20, 2018, 13:52:52:52 »
Hej på er,

Gammal tråd men chansar på att få några svar.
Står i valet och kvalet att använda Tjälldén foamen eller spackla/putsa väggarna. Ni med tidigare erfarenheter, hur har era lösningar fungerat?
Fungerar väggfoamen som den ska, inga veck eller andra problem? Tack på förhand.

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #8 skrivet: september 20, 2018, 17:49:02:02 »
Även om du slätputsar hetl super tycker jag du ska ha nåt mjukt bakom linern, jag satte fleecefiltmatta och det känns bra när man stöter emot och det är lite mjukt.

Utloggad Swefredrik

SV: Tjällden Pool väggfoam vad menas.
« Svar #9 skrivet: september 22, 2018, 00:10:12:12 »
Jag gick över mina skarvar med betpngspackel två gånger, rev av med betongslipstål(eller vad det heter) satte sedan foajén och är helt nöjd ned detta! Det är absolut inte värt att slätspackla!

På golvet valde jag Bahaus konstgräs 4m bredd för att slippa skarvarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan