VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Projekt sommaren 2009  (läst 43688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daphne

Projekt sommaren 2009
« skrivet: november 16, 2008, 11:16:26:26 »
Hej på er alla poolproffs,

Efter många om och men, kanske och aldrig, har vi nu äntligen kommit överens  >:D. Vi ska bygga pool! Detta beräknas påbörjas så snart det är möjligt till våren och planeringen pågår som mest just nu med kalkyler, ritningar och funderingar. Jag kan lova att det är mycket funderingar.
Under hösten har jag spenderat åtskilliga timmar framför detta forum och läst era inlägg med stort intresse, här finns det experter att rådfråga! Och experter kommer vi att behöva.
Inget är 100% bestämt ännu, men än så länge går våra tankar enligt den här planeringen (hoppas jag fått med bilden). Har i några synpunkter så är jag hemskt tacksam.

Jag vill ha en rund pool, men här verkar urvalet av ett framtida pooltak vara begränsat (och dyrt) därför är jag lite tveksam, det jag tänkt mej är en rund pool dia 6 m djup 1,5 (hittat en modell som heter Milano).

Var placerar man tekniken? Jag har tre val som jag ser det
1 i tvättstuga i källaren på huset (golvbrunn finns)
2 i garaget (ingen golvbrunn, kallgarage)
3 i friggeboden (den finns inte än, så det är ett högst tveksamt alternativ)

Som uppvärmning har jag tänkt mig en värmepump (efter era kommentarer, hade först tänkt solvärme men ändrat mig), ska kontakta vår bergvärme-pumpleverantör och höra om det på något vis går att utnyttja vår befintliga anläggning.

Jag har tänkt mig att använda mig av saltvatten i poolen.

Nu hoppas jag på att ni kan ge mig råd om vad jag ska tänka på och vilka fällor jag är på väg in i. Jag uppdaterar mina funderingar allt eftersom jag kommer på dem.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #1 skrivet: november 16, 2008, 12:02:41:41 »
kul med fler Poolare  :) inte mycket som slår att äta frukost en solig semesterdag vid poolen  8)
ang placering av tekniken så är det inte många golvbrunnar som har kapacitet att svälja så mycket vatten som en normal poolpump ger vid ex backspolning å dyl. så välj inte placering efter var ni har golvbrunn. garaget verkar vara ett bra ställe. viktigare då att leta upp ett bra ställe där ni kan leda ut backspolningsvatten. skall det bli en ovanmarkare eller nergrävd?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #2 skrivet: november 16, 2008, 12:26:38:38 »
Hej, igen,

Det ska bli en nedgrävd pool är det meningen.
OK, förstår ditt påpekande om golvbrunnen, tack för det, då stryker jag tvättstugan. Jag behöver utrymmet i den till all min tvätt som kommer att växa ohejdat när jag ligger och latar mig vid poolen till sommaren!
Spelar det någon roll om tekniken finns över eller under vattennivån? Jag har för mig att jag läst något om detta men kommer bara inte ihåg var och vad det var jag läste, i garaget kommer allt att hamna ovanför vattennivån (som ni säkert redan har förstått).
« Senast ändrad: november 16, 2008, 12:41:21:21 av Daphne »
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Pea

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #3 skrivet: november 16, 2008, 15:17:43:43 »
inga problem om det hamnar ovanför, bara att sätta dit en backventil.
om ni skall gräva ner den så tänk på att dräneringen är viktig så inte poolen står i vatten. vilken sorts stomme har ni tänkt er?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #4 skrivet: november 16, 2008, 16:00:37:37 »
Den pool som jag tittat på har en galvaniserad och lackerad plåtstomme. Om man väljer att gräva ner den så ska den återfyllas med en mager betongblandning. Verkar som om vår tomt mest består av sand med ett tunt lager matjord ovanpå, vilket jag tror är bra just med tanke på detta.
Eftersom jag är en novis på detta med pool vet jag inte om detta är ett bra alternativ men priset samt storleken (diameter) och djupet på poolen tilltalar mig.

Vill också förtydliga att trädäcket runtpoolen kommer att ligga på samma nivå som markstenen jag vill ha ett stort område runt poolen för trevliga sammankomster! <sol>
« Senast ändrad: november 16, 2008, 16:30:56:56 av Daphne »
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #5 skrivet: november 16, 2008, 16:26:16:16 »
Nu kom jag på ännu en fråga.
Om vi har tekniken i garaget och vi (mot förmodan) kan använda vår bergvärme som finns i källaren (innanför altanen) spelar det någon roll att det blir ett litet avstånd mellan pump, filter och värmeanläggning?  <hmm>
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Fia

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #6 skrivet: november 16, 2008, 16:47:32:32 »
Lägg inte planerna på tvättstugan på hyllan än, vi använder nämligen vårt golvbrunn i pannrummet när vi backspolar, lyfter bort gallret o ner med slangen o sen kör vi, fungerar bra.
Kolla med en rörmokare, (hoppas att du Pea inte är rörmokare  :P)

Hur nära ligger tvättstugan o pannrummet varandra? Det det handla om är att ha tillräckligt stark pump som klarar av att trycka vattnet runt den sträcka ni får mellan pump o värmeanläggning.

Om ni tycker om poolen o den känns rätt så slå till. Alla tycker vi olika. Tror inte att det är en dålig pool!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #7 skrivet: november 16, 2008, 16:57:17:17 »
Hej Daphne!
Kul att du planerar för poolbygge!
Jag är i samma sits och har köpt mitt poolpaket som står och väntar på att våren skall komma.
Angående avstånd mellan pump och värmare så tror jag inte att det är några problem, så länge den totala rör/slanglängden inte överstiger tillverkarens rekommendationer. Vanligt är att minst 30m slang ingår i poolsatserna. Däremot kanske det inte är så kul att dra de tjocka rören (50 mm?)fram och tillbaka i källaren. Kanske bättre att dra vanliga vattenledningsrör från bergvärmepumpen till  en värmeväxlare som placeras vid pump/filter.

Om du förbereder för saltklorinator så tänk på att inte ha lamparmaturer, inlopp och bräddavlopp av rostfritt stål utan välj plastkomponenter!

Själv har jag valt en luftvärmepump som placeras intill pump/filter.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #8 skrivet: november 16, 2008, 17:04:22:22 »
Hej på er,

Fia, Tvättstuga och pannrum ligger vägg i vägg i vårt hus så avståndet kan bli minimalt beroende på var vi placerar de olika beståndsdelarna (kan bli så litet som tjockleken på betongväggen).

Jag väljer att inte lägga planerna på tvättstugan helt på is (ha ha) än så länge, dvs är nästan lika förvirrad än!

Dacke, grattis till att du kommit så långt på väg så att du köpt din pool, vad köpte du?
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad kalle950

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #9 skrivet: november 16, 2008, 17:06:33:33 »
Jag värmer min pool med hjälp av bergvärme och värmeväxlare. Har mitt reningsverk och pump i det gamla pannrummet.
Men skulle jag bygga nytt idag så är det nog tveksamt om det skulle löna sig med bergvärme med tanke på att
luft/vatten poolvärmepumparna har blivit så pass billiga.

Ska du ha ditt reniningsverk i pannrum eller tvättstuga så bör du räkna med at det kommer att väsnas en del.
I alla fall den pumpen som du får med i ditt poolpaket. Finns dyrare och tystare pumpar att köpa.

Slutsats: Ha reningen i friggeboden så väsnas den minst och köp en luft/vatten poolvärmepump så kommer du billigare undan <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan