Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 3x6m Tjälldén-pool.  (läst 12692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ippo

3x6m Tjälldén-pool.
« skrivet: maj 10, 2015, 19:08:04:04 »
Nu är det grävt sen en dryg vecka, hade hem en bamsemaskin på 16-ton som gjorde flertalet grannar så nyfikna att det var närapå ett lämmeltåg för att se vad som stod på...
Var med nöd och näppe som maskinen rymdes och kunde manövrera på tomten, är ganska smalt mellan tomtgräns och en uteplats vilken behövde passeras varje gång massor skulle upp på lastbilen.
Det blev 10 lass som kördes bort och sen ett lass (11ton) makadam som lämnades på tomten, merparten i gropen med fiberduk under men säkert dryga tonnet låg kvar på gräsmattan och för detta blev det skyffel och kärra till gropens botten.
Har bett min sambo slå mig hårt om jag får för mig att grusa och väga av fler grunder själv, fy fan va slitigt jobb det är.
Nu är iaf allt packat och i våg (så pass nära som jag kommer utan bli galen på köpet)

Imorgon kommer förmodligen ett stycke poolgrund och stomme med lastbil. Sen ska min kontakt som sköter gjutningen bokas för plattan, där vågar jag inte ge mig på det utan professionell hjälp.
Dessvärre blir det en släppump då man inte kommer nära nog med betongbil och ränna...
Har varit dålig med kameran men åandrasidan är det väl eg nu som det intressanta börjar.  ::)

Nygrävt:


Första svängen m paddan gjord:



« Senast ändrad: maj 10, 2015, 21:15:37:37 av Ippo »
Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Poolgiganten

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2015, 21:18:58:58 »
Den uppmärksamme ser röret som kommer ut ur höger schaktvägg vid vårt hus, det är nåt gammalt vattenrör från tidigare då det var odlingverksamhet av nåt slag på denna och tomten bredvid.

Grävis sa att det var som att skopa i smör! En större sten såg jagoch han sa att det inte var några stora i massorna som kördes bort!  O0
Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2015, 10:32:55:55 »
Nu har poolstomme och grund kommit från Tjälldéns, bara att invänta armering så ska väl nästa steg påbörjas. Så ska det väl kunna gjutas nästa vecka.
Spännande!

Det blev ganska trångt i garaget!  ::)


Och uttaget till höger om porten lyser med sin frånvaro, åker dit imorrn!   :angel:
Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2015, 14:23:17:17 »
Gratulerar till dit val av pool  :) För oss var det när vi hittade denna lösning som det blev av att skaffa pool. En enkel och robust lösning som är välisolerad. Dock finns det massor av små problem och funderingar att lösa och ta ställning till under byggtiden men det ger sig  O0

Det ska bli kul att följa ditt bygge. Lycka till!
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2015, 18:12:54:54 »
Tackar! Lär behövas! 8)
Jag funderade innan på thermopool (lego-typen som fylls m betong o armering) men kände att det verkade mer tidskrävande och lite dyrare så den här lösningen var tilltalande på fler sätt. Inget är rätt och fel men tyckte det var spännade med en massiv eps-stomme!

Låter läskigt med 'massor av små problem'....  ???
Känner mig änsålänge mest spänd inför uppställningen av väggarna och sen inlopp och skimmer....
Spacklingen är lite oklar också, de alternativ Tjälldén listade på sin sida är rätt dyra.
Hittade Bauhaus http://www.bauhaus.se/combitherm-20-kg.html och den verkar likvärdig i mina ögon. Har dock ställt frågan till Tjälldén.
Sen blir det förmodligen Bauhaus konstgräsmatta på vägg och botten... Kommer köra med fabrikssvetsad liner.

Förresten... Var ute på jobb förra veckan och snackade med Felix, en jobbarkompis, om att jag skulle bygga pool och då berättade han att hans farbror gjorde det också! Oddsen på den?  >rulla<
Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2015, 07:39:25:25 »
Låter läskigt med 'massor av små problem'...

Inte läskigt men lite spännande då man gör saker man aldrig gjort tidigare  :) Sedan så kan man alltid fråga här på forumet vilket jag gjort ett antal gånger. Det finns nästan alltid någon klok poolbyggare som vet svaret  O0

Vi kommer att spackla i morgon med Finja Handspackel grov. Har testat lite och det verkar fungera bra. Vi var bara lite snål med inblandningen av vattnet först, vilket var dumt. Sedan, när vi följde rekommendationerna så blev konsistensen bra.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2015, 15:22:14:14 »
Ok, imorrn är det dags att gjuta om inget oförutsett sker. Vågar inte ta ut nåt i förskott... Har fått gjutningen uppskjuten en gång, iofs bara en dag men men...
Känns rimligt att vara lite flexibel när man får vettiga priser genom kontakter.  O0

Gjutfrossan lär väl infinna sig mot kvällen, känner mig lugn än så länge.
Ska lägga några stöd på L-stödens utsidor bara för att inte behöva oroa mig för att nåt ska gå åt skogen.
Gjöt fast golvbrunnen i en liten kaka i teknikrummet igår och har fasat av L-stöden för de tre väggarna. Kommer mura upp dom i leca, måste bara ta reda på om det behövs nån kontrefor invändigt för att klara marktrycket. Teknikrummet med Leca-väggar blir 360x120 (yttermått), nån som har kunskapen att mura Leca? Hur tätt m armering och ev kontrefor?  <hmm>
Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2015, 21:39:58:58 »
Nu gör jag kväll och hoppas att jag känner samma lugn tills imorrn kl 9 då betongbilen ska komma!  :D <antman>
Det blir inte bättre för dom här pengarna!  ;)
Ser lite kladdigt ut på cellplasten men vafan! Dammsög alla löv och allt löst, utom lite grus som fick ligga kvar, idag innan det regnade. Fan omöjligt att inte ha lite jord under skorna när man sen går in i formen.... Skulle kanske haft skogräns och byte vid kanten... ::) ;D

Håll tummarna för att min morgondag blir kalas!  <sol> :)



Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2015, 21:53:39:39 »
Håller tummarna! Det går bra skall du se. Gott kämpat så här långt o lycka till med nästa kapitel!
//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Ippo

SV: 3x6m Tjälldén-pool.
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2015, 21:15:51:51 »
Tjohoo! Nu är det gjort, det är vattnat och plasten ligger på till det brunnit!
De dök upp tidigare än utsatt tid och jobbade effektivt!
Hade en diff diagonalt över formen på typ 4mm, det visste jag sen tidigare men kände att det fick duga. Så kan det gå!  ::)
Får bli några block som åker upp på distansbrickorna som kom med från tjälldén.
Snålade lite och lät dom bara sloda av ytan, kanske hyr en betongslip ABS på fredag och river av plattan i helgen. Det var så billigt att jag nästan inte kan låta bli.
Hoppas på att kunna ställa lite vägg på söndag!  <antman>







Bygger 3x6m Tjälldén-pool.
Hoppas på badklart i sommar så man slipper tjära och fjädrar här hemma på gården.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan