CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster flödesmätare  (läst 891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ssjostrom

  • Poolar'n
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ellips pool 7x4, romersk trappa
    • Visa profil
    • www.golv-bygg.se
Minimaster flödesmätare
« skrivet: juni 18, 2023, 08:02:58:58 »
Hej, har en Phalen Minimaster som gått i några säsonger nu. I år när jag startade upp poolen så snurrar inte mäthjulet för flödesmätaren trots att jag har ett normalt flöde genom Minimastern. Verkar vara svårt att lossa hela enheten som hjulet sitter i. Tanken har slagit mig att spruta in 5-56 och använda tryckluft för att smörja och få igång det igen. Ny enhet kostar +1500kr. Någon som haft liknande problem?
Ellips pool 7x4, romersk trappa. Nedgrävd. Minimaster, UV-rening, värmeväxlare kopplad till IVT X-15 bergvärmepump.

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Minimaster flödesmätare
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2023, 09:55:03:03 »
Är du säker på att du har bra flöde?
Jag och någon till här på forumet upptäckte efter något år att gummipackningen vid inkommande kopplingen hade krupit in och blockerat vattnet. Av någon anledning satt det dubbla packningar, bara att plocka bort den ena så funkade det fint igen

Utloggad ssjostrom

  • Poolar'n
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ellips pool 7x4, romersk trappa
    • Visa profil
    • www.golv-bygg.se
SV: Minimaster flödesmätare
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2023, 10:34:57:57 »
Ja, har kollat genom att öppna både tappkranen och skruvar loss kopplingen på sidan. normalt börjar hjulet snurra även vid väldigt lågt flöde. Nu är det helt stumt. Kan tänka mig att det bildats kalk eller annan avlagring i mätenheten över vinterstängningen.
Ellips pool 7x4, romersk trappa. Nedgrävd. Minimaster, UV-rening, värmeväxlare kopplad till IVT X-15 bergvärmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag