Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Salt/bromin-system?  (läst 3123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

Salt/bromin-system?
« skrivet: september 03, 2015, 13:19:05:05 »
Enligt www.spaprylar.se (http://www.spaprylar.se/isis-salt-bromine-system-p-217.html?cPath=1_151) så verkar ju salt/bromin-systemet grymt bra. Vilka rekommendationer finns om vilket system man ska köpa (vart?) och hur man installerar (fackman eller kan man fixa det själv?). Stämmer det att man bara behöver byta vatten 1ggr/år? Är det såååå mycket mindre underhåll med detta jmf med ex bromtabletter osv? Hur är prisjämförelsen i löpande kostnad med detta system jmf med tabletter/granulat av brom?

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Salt/bromin-system?
« Svar #1 skrivet: september 13, 2015, 22:55:47:47 »
Personligen så upplever jag saltsystemet med Bromin som helt perfekt, vattnet blir lite mjukare och skönare mot kroppen av den låga saltnivån, enkelheten med att efter intrimningen av systemet ha ett system som sköter om att hålla en inställd nivå av Bromin i vattnet. Nu har jag dock bara kört i ca 5 månader med systemet och ännu inte bytt vatten då TDS nivån inte stigit speciellt mycket under denna tiden.  Jag kollar Vattenbalansen 1 gång i veckan och gör en chock med aktivt syre 1 gång i veckan oavsett vad som hänt under veckan, vid tillfällen då det vart party i badet så brukar jag ge det en extra chock efter en sådan kväll.  Än så länge så är vattnet helt klart och luktar perfekt.

Då saltsystemet i Coast Spas är lite annorlunda än de flesta systemen på marknaden, då saltcellen sitter i en Bullet inne i baddelen så slipper man sk InLine system.

Ser man på de systemen som finns på marknaden så är ISIS systemet det som var först och har funnits längst, och som sitter monterade i många bad ute i världen.

Jag tror dock att Geckos system är lite mer avancerat då det har en intelligentare elektronik som även kan mäta saltnivån och en lite enklare hantering. Gecko systemet är också lättare att ta lös och. Rengöra cellen på, för det är något som man får räkna med att göra någon gång i framtiden, lite beroende på vattenkvaliteten man har på vattnet, vilket avgör hur fort man kan få beläggningar på cellen.

Denna rengörs enkelt med saltsyra.

Jag vet inte om den ekonomiska aspekten är den främsta, i alla fall inte för mig. Utan ett enkelt handhavande och ett klart och inbjudande vatten utan allt för mycket jobb, är nogdet jag ser som främsta argument.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag