Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Teststrips  (läst 4570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

Teststrips
« skrivet: augusti 07, 2007, 21:12:32:32 »
Måste få berätta. Jag har legat väldigt stabilt med mina värden sen jag skaffa poolen. Jag köpte nya teststrips förra veckan o kollade värdena med de nya stripsen o vart väldigt konfunderad!! <hmm>
Enligt dessa så låg jag på ett Ph som nästan ej var läsbart, ca:6,2 o för låg alkalinintet.
Hade en gammal kvar så jag kollade med den o låg perfekt! ??? Jaha, o vilken ska man tro på då?? Jag ringde vattenverket o fick komma dit idag o kolla ph´t o låg då på 7,6 enligt deras mätutrustning. Karln min ska göra en reklamation på dom så att affären kan skicka tillbaks dom. De bör ju få veta vad fel de visar.
Nu ska jag köpa Aquachecken hoppas den fungerar bättre!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Teststrips
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2007, 22:05:24:24 »
Hej Fia,

Har haft samma erfarenhet.

Kanske läge och prova en digital?  ;)

Ha det //Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Teststrips
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2007, 22:16:47:47 »
Helt klart!! O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Teststrips
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2007, 08:36:07:07 »
Hej,

Var och fick mitt vatten testat med Aquacheck hos en poolbutik. Kom ihåg att det är strips där också och efter hans tre test på mitt vatten som gav
tämligen olika resultat, ph mellan 7 och 7,4 (om jag minns rätt) så tror jag man lätt lurar sig bara för att man ser en siffra på en display. Det är inte säkert att detta
är med exakt. Tror själv att droppar eller tabletter är det bästa när man väl lärt sig färgskalan. Jag var och hälsade på på det kommunala badet med lite vatten och
passade då på att "kalibrera" min avläsning på min dropptest.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Teststrips
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2007, 22:29:19:19 »
Jag har en digital mätare men endast för ph.
http://www.nordtec.se/vattenanalys_testo+206-pH1.html
Någon som vet om det finns liknande för klor??
Funderar på Spabad

Utloggad Fia

SV: Teststrips
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2007, 23:56:43:43 »
OK, då får man köpa en Ph mätare från Clas Olsson o fortsätta med stripsen till klor o alkaliniteten, eller? Något annat förslag? <help>
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251658#34-3118

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Teststrips
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2007, 08:29:48:48 »
Hej Fia,

Min polare kör med vätskor och funkar också.
Jag har Claes Olsons ph mätare och strips för det andra och funkar också bra.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Mixon

  • Tränar gärna på flugkast
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Flugfiskare,flugbindare
    • Visa profil
    • mickesflugor
SV: Teststrips
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2007, 10:08:17:17 »
Jag pratade med en grabb på firman som säljer kem och han sade åt mig att  dom hade problem med strips från 2005 dom visade fel enligt han >:(  så då har man haft fel värden länge <dontkn>
kör nu med tabletter och det verkar vara bättre.
Mikael

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Teststrips
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2007, 10:09:26:26 »
Hej,

Väntar sedan ett par månader på biokleen som har ett intressant testkit på sin hemsida. (finns även i en tråd om alkalinitet).
Deras kit testar det mesta (med tabletter) se http://www.biokleen.se/sidor/pool/MatningpH.html men hittills har de bara kunnat leverera ett vanligt pH, klor kit.
Lovar att återkomma med besked kring det "kitet" om jag får ngt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag