VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt hår i timmerpool  (läst 3038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasselasse

Grönt hår i timmerpool
« skrivet: augusti 08, 2018, 18:48:43:43 »
Hej, mitt första inlägg i detta eminenta forum som hjälpt mig mycket.
Jag har nyligen byggt en timmerpool och lilltjejen får grönt hår när hon badar. Läst lite på forumet här om detta problem men inte lyckats med att hitta någon lösning på detta problem. Huset är nytt och jag har bara plaströr och poolen är fylld med kommunalt vatten.

Kan det vara så att kopparjoner från den impregnerade poolstommen diffunderar genom linern och färgar håret? Linern är 0,7 mm tjock.
Värmepumpen har inget koppar i sig heller mig veterligen.

Tack
Mvh /Lasse

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2018, 20:46:37:37 »
En hårtvätt med askorbinsyra fixar det gröna, också bra att försöka ha tvättat hår med balsam innan bad så att håret inte är "torrt" när man badar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Henr73

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2018, 21:07:39:39 »
Tror att en del klorpuckar (eller om du använt algmedel) kan ha koppar som ingrediens för att motverka alger. Det kan ge grönt hår.

Utloggad Lasselasse

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2018, 21:38:39:39 »
Hej och tack för tips.
Jag kör med Delphin Multi Tab 200 gram, kan dessa innehålla koppar?

Lite långsökt att det skulle komma in i vattnet genom linern eller?

Tack!

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2018, 00:20:40:40 »
Vi hade detta problemet för några år sedan. Visade sig att vi hade för låg alkanitet. Och då kan inte vattnet ta åt sig kloret och då hamnar det i håret istället. Ja höjer alkaniten med TA+ till minst 80. Jag justerar på våren när vi fyller poolen och någon gång under säsongen när vi fyller på mycket vatten. Efter detta har vi inte haft några grönhåriga tjejer i familjen.   
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Erica

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2018, 08:03:11:11 »
Vattnets förmåga att ta till sig kloret är inte kopplad till alkaliniteten på något sätt som jag hört talas om. Alkaliniteten påverkar din pH-hållning. Däremot kan du om du har fel alkalinitet ha svårt att hålla korrekt pH och felaktigt pH / svängningar i pH har en förmåga att lösa ut koppar om det finns någon koppar i systemet. Det räcker med små mängder koppar - t.ex. några ventiler i mässing eller korta kopparrörsbitar. Vi fick en gång en kraftig pH-svängning som löste ut koppar till poolen, hela vattnet färgades blå-grönt. Detta trots att den enda koppar som fanns i vårt system var just några ventiler i mässing, mässing innehåller ju också koppar.

Vi har aldrig ens mätt alkaliniteten, eftersom vi resonerat som så att så länge vi inte har några problem med att hålla ett konstant och korrekt pH så behöver vi inte bry oss om alkaliniteten. Skulle vi få pH-problem är det dags att kolla alkaliniteten också.

Den gången vi fick en kraftig pH-svängning berodde det på ett fel i en styrkrets. Ett relä fastnade och pumpen för saltsyra gick kontinuerligt. När vi upptäckte felet så hällde vi i lite natriumhydroxid för att återställa pH till rimliga nivåer. När vi gjort detta kom den blå-gröna fällningen.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2018, 09:27:20:20 »
Tror vi måste tänka bredare än ph.

Additionally, the LSI offers a different way of looking at water chemistry. By understanding how saturated the water is with metals and calcium, it is a strong predictor of damage to gunite/plaster before it gets bad. And on the other hand, if the LSI is positive, the water is likely to form scale, even if not seen. So as owners and operators, the LSI offers a broader view of water chemistry beyond just pH and chlorine levels. At Orenda, we believe two measurements—LSI and ORP—will be the future standard of measurement in pool chemistry.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2018, 11:49:00:00 »
Nja, det där handlar ju om ev. risk för kalciumutlösning ur betongpooler och inte om linerpooler, rakt inte om mekanismer som skulle kunna ge grönfärgning. Men dessutom verkar det vara en partsinlaga från något företag, som väl vill sälja sina lösningar. Om det skulle vara nödvändigt att hålla löpande kontroll på alkalinitet så skulle ju t.ex. system som Mini-Master och liknande inte längre duga som automatiksystem, man skulle behöva ytterligare en mätkanal och dessutom en eller två doserkanaler med pump(ar) för att korrigera värdena vid behov. Jag har aldrig sett någon sådan lösning på någon pool jag sett.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2018, 11:55:21:21 »
Nej det handlar inte bara om kalcium. Nej det är inte en partsinlaga. Pahlen använder exakt samma tänk fast dom kallar det "balanserat vatten" istället. I grunden handlar det där bara om att för olika parametrar nå en jämnvikt, analogt med vatten i kommunicerande kärl, eller luftens ångtryck på var sida om en vägg. Här handlar det förstås om andra parametrar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2018, 12:17:21:21 »
Jo men autodossystem typ Mini-Master m.fl. saknar ju alla möjligheter till kontroll och styrning av andra variabler än pH och klor alt. redox. Vissa automatiksystem har tillsats av flockmedel, men då handlar det om större pooler. Men jag har ännu inte sett något system för automatisk drift som inkluderar någon styrning av vare sig ALK eller CYA. Alltså måste man ju då förutsätta att detta normalt inte krävs, systemen skall fungera utan detta. Det skulle öka komplexiteten enormt om detta vore nödvändigt.

Hur menar du att alkaliniteten skulle kunna ge grönt hår, om trots allt pH ligger inom korrekta nivåer ? Om man får pH-svängningar kan jag se en källa till problem, då kan man ju t.ex. få kopparutfällningar, man kan få inaktivt klor vid för högt pH o.s.v., aggressivt vatten vid för lågt pH o.s.v.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan