VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Få bort vecken på poolduken  (läst 10560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Få bort vecken på poolduken
« skrivet: maj 10, 2015, 18:05:31:31 »
Hej å då!

Idag har jag krupit på alla fyra med 5 grader i vattnet och 10 i luften. Har börjat med att få bort vecken på poolduken. Höll på ett tag men det blev kallt och gick för långsamt. Visst blev det bättre men mycket jobb kvar. Jag har fyllt ca 5cm och enbart använt händerna och försökt trycka ut vecken från mitten ut mot kanterna. I morgon ska jag köpa en gummiraka också. Poolbotten är betong med skummatta på. Har ni några bra tips?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2015, 18:09:40:40 »
Hej, ingen egen erfarenhet av det men det folk brukar skriva är att det är lättare med varmare vatten. Kanske inte så lätt att åstadkomma idag men om du kan vänta så kommer ju solen att hjälpa till vilken dag som helst.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2015, 19:35:42:42 »
Gärna varmt vatten och inte mer än ett par centimeter, vattnet blir snabbt för tungt för att man ska orka flytta linern nämnvärt.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad MathiasS

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2015, 19:58:51:51 »
På tok för mycket vatten. Max ett par centimeter inna du har skrynkelfritt. Och ja, så varmt vatten du kan ordna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2015, 20:35:37:37 »
Jag håller med föregående talare. Ljummet vatten och Max 2 cm. Jag ställde mig med högerfoten utefter kanten där vägg möter botten, poolsargen under armen,  fötterna tätt ihop. Sedan lyfte jag mig med armen samtidigt som jag hoppade sidled mot väggen så jag liksom drog med mig linern.
Med facit i hand så behövde jag inte vara så nogrann som jag var då man får ha vindstilla, cirkulationen avstängd, periskop och cyklop för att kunna urskilja botten på poolen :)

Jag håller med om att man inte ser botten utan diverse hjälpmedel, inte så noggrant så man kan urskilja småveck m.m. Men det finns en annan sida på det: ett veck innebär en försvagning av linern och en risk för framtida läckage / förkortad livslängd på linern. Så ur den aspekten är det inte bortkastat att försöka få linern så fri från veck som möjligt. Större veck kan dessutom försvåra bottensugning, skräp kan lägga sig så att man inte kan komma åt det.

Utloggad putte82

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2015, 13:43:58:58 »
5cm rekommenderade ellips pool. Mindre så drar vecken ihop sig igen och mer så blir det för tungt. Tycker ändå de stora vecken har en tendens att dra ihop sig igen. Kan fylla med varmt vatten och då är det 50 grader, tål duken det? Står att duken inte tål mer än 28 grader, gissar att det är långtidsverkan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2015, 14:01:49:49 »
Veck som inte är riktiga veck brukar släta ut sig när man fortsätter fylla, alltså veck från att linern varit ihopvikt.
Veck som är så pass rejäla att linern ligger dubbel måste man stryka ut.
Det är alltså skillnad på veck och veck.
Om linern bara buktar upp litegrann så brukar det försvinna av sig självt.
Vet inte om linern håller för 50 grader, men troligen gör den det.
Det lär ju bara vara 50 grader i några sekunder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Clint

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2015, 14:56:24:24 »
Företaget som monterade vår liner ställde upp vattentankar med doppvärmare (från typ Hyrgruppen) i anslutning till poolen någon dag före för att ha tillgång till varmvatten genom monteringen. De använde det förutom till botten även till att duscha sidorna vart efter. Såg att det blev otroligt stor skillnad att jobba med kall o varm liner

Utloggad MathiasS

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2015, 15:51:21:21 »
Hur har du gjort arbetet i övrigt? Det är ju mycket viktigt att hitta hörnen på duken och även mitt på långsidan, mitt på gaveln och se till att dom punkterna ligger rätt i överkant . Även centrering av duken på botten är ju A och O för att få det skrynkelfritt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad putte82

SV: Få bort vecken på poolduken
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2015, 08:03:12:12 »
Tack för svar. Det blev lättare när vattnet blev varmt av solen. Nu har jag börjat fylla upp. Verkar gå bra. Bara ett veck i nederkant i ena hörnet jag är lite orolig för.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan