VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stenmjöl under pool spricker?  (läst 4123 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Stenmjöl under pool spricker?
« skrivet: maj 16, 2017, 11:58:14:14 »
Min poolbotten består av singel och jag ska nu till och lägga nästa lager på ca. 6 cm (innan bottenmatta och liner). Hade tänkt köra med stenmjöl som vattnas och packas, men det har nu påståtts att jag ska ha sand istället för stenmjöl med motiveringen att stenmjölet spricker/kan spricka. Vad är forumets erfarenheter och ståndpunkt i den frågan?

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Stenmjöl under pool spricker?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2017, 18:42:33:33 »
Vad menar du med spricka? Jag har stenmjöl, funkar alldeles utmärkt.

Utloggad Gotlandspool

SV: Stenmjöl under pool spricker?
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2017, 09:03:49:49 »
Jag menar att den hårt packade "stenmjölskakan" kan spricka / krackelera och därmed skapa problem, ojämnheter etc. i poolbotten. Är det någon som har hört det argumentet mot att använda stenmjöl och istället använda sand?

Utloggad MathiasS

SV: Stenmjöl under pool spricker?
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2017, 09:35:48:48 »
I min värld är stenmjöl 0-8 och rörgravsgrus 0-8 (sand) likvärdiga i det avseendet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Gotlandspool

SV: Stenmjöl under pool spricker?
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2017, 10:07:12:12 »
Det man använder om man använder "sand" som poolbotten tror jag är finare sand än rörgravsgrus 0-8, det är nog snarare putssand typ 0-2, 0-3 vi pratar om. Jag kan, teoretiskt, förstå att en vattnad och packad stenmjölskaka kan "spricka" på ett annat sätt än packad fin sand. Det är detta som påstås i mitt fall. Jag har aldrig hört talas om det eller att det skulle vara ett argument emot stenmjöl och för sand. Undrar därför om forumet har hört något om detta eller har input i frågan innan jag bestämmer mig för stenmjöl eller sand (OBS att jag känner till argumentet att stenmjöl blir hårdare och reducerar risken för hälavtryck osv.).

Utloggad Gotlandspool

SV: Stenmjöl under pool spricker?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2017, 11:56:28:28 »
OK, 246 visningar och ingen har skrikit till att stenmjölsbädden spricker - jag har nu valt stenmjöl. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan