VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur länge går pumpen per dygn?  (läst 5516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Hur länge går pumpen per dygn?
« skrivet: oktober 18, 2005, 12:31:05:05 »
Jag vet att man bör köra pumpen så mycket så att den pumpar runt poolens volym 3-4 gånger per dygn. Min fråga är om det gäller även inomhuspooler. Vad är det man kan få problem med om man kör pumpen kortare tid?

Ni med inomhuspool, hur länge går er pump per dygn?
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Poolgiganten

Utloggad Janne

Re:Hur länge går pumpen per dygn?
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2005, 14:13:39:39 »
Jag har ingen inomhuspool.
Men finns dom som säger att stänga av pumpen sliter mer på pumpen.

Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Hur länge går pumpen per dygn?
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2005, 21:15:35:35 »
De rekomendationer jag sett är att vattenvolymen skall genom filtret 4-5 gånger per dygn för att upprätthålla vattenkvalitén, gäller för utomhuspooler, inomhuspooler har (tror jag) mindre föroreningar från luften vilket kanske skulle innebära att man kanska minska pumptiden?

Att stänga av pumpen görs i normalfallet endast för att spara på energi, kostar ca 1 kr/timme att köra pumpen.

Vad gäller livslängden på pumpen så klarar i alla fall motorn av att slå av/på en gång per dygn, jmf med t.ex en hydroforpump som använder samma typ av motor, dom kan slå av/på 20-30 gånger/dygn och ändå hålla i en "oändlighet", vad gäller pumphuset som är skruvat på motorn torde det inte vara något problem där heller då den är vattensmord och vatten finns det ju....
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Re:Hur länge går pumpen per dygn?
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2005, 09:03:16:16 »
Med tanke på att vi har pooltäcke på hela tiden så lär det inte komma så mycket smuts från luften  :)
Helt rätt att anledningen till att man vill stänga av den är att man vill spara energi. Eftersom vattenkvalitén hittills varit toppenbra och vattnet alltid är väldigt klart så funderar man över om pumpen egentligen behöver gå så länge varje dag. Nu har vi ställt ner den så den kör bara 4 timmar per dygn, får se hur det fungerar.
 
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Pooldoktorn

  • Gäst
Pooldoktorn
Re:Hur länge går pumpen per dygn?
« Svar #4 skrivet: november 14, 2005, 20:27:05:05 »
Tänk på att om ni har  varmt i vattnet........över 32 grader så är det inte så lyckat att ha stillastående vatten i filtertanken. Det kan bli rätt stor bakterie tillväxt och det syns inte vissuellt på vattenkvaliteten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan