Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att tänka på vid poolpumpsplacering  (läst 5663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
Att tänka på vid poolpumpsplacering
« skrivet: augusti 19, 2006, 09:27:38:38 »
När jag köpte mitt poolpaket så fick jag ett bräddavlopp utan backventil. Placeringen av pumpen kommer att vara under vattenytan men 20m därifrån. Det är inte fall från poolen till pumpen utan slangen kommer att slutta uppåt (c:a 50-60cm) på 17m innan den går ner under huset. Vad behöver jag tänka på för att få ordentligt sug i slangen när jag startar upp pumpen. Behövs det det backventil eller fungerar det i alla fall?

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2006, 13:29:59:59 »
Sedan du fyllt den första gången på våren borde det fungera av sig självt sedan tycker jag.
Jag har gjort en koppling som passar i gängorna i utloppet (om jag tar bort grovsilen) och fyller hela mitt system med trädgårdsslangen innan jag startar cirkulationspumpen första gången på våren. (Har pumpen precis ovanför vattenytan i poolen, men ca 8 meter från poolen, i förrådet)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2006, 16:57:57:57 »
Hej Rickard

Då kör jag på samma sätt. jag stod faktiskt ute vid bräddavloppet och funderade på samma sak. Efter en närmare titt så kan jag nu konstatera att uppförslutet endast är c:a 15cm totalt innan det går ner under huset.

Återfyllningen pågår för fullt nu men det tar tid att köra ut allt med skottkärran. Jag har hittills skyfflat ut 40 ton av 60 ton totalt som krävs för utfyllnaden.


//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2006, 17:11:39:39 »

Återfyllningen pågår för fullt nu men det tar tid att köra ut allt med skottkärran. Jag har hittills skyfflat ut 40 ton av 60 ton totalt som krävs för utfyllnaden.


//Mats

Inga förslitningsskador  ännu ??? Gör du verkligen allt med handkraft?

/poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2006, 21:57:20:20 »
Hej poolnicke

vi är uppe i 48ton nu, c:a 15ton är utlastat med kran men lastbilen kommer inte åt överallt. nu är det bara 12 ton kvar och det mesta kan kranen fixa på tisdag.
Det ska bli skönt när det är klart. Lampor är monterade i poolen, linern vid trappan är snart helt monterad. Det återstår endast linern vid bräddavlopp, jetstreamer och utblåsen attt fixa. Jetstreamern är monterad men elen kopplas in på onsdag. Pump och filter kopplas in på tisdag. Resten av elen är redan klar. Värmeväxlaren kopplar vi in senare. Saknar fortfarande några delar till bergvärmepumpen.
Mer bilder på poolen kommer i morgon. Jag glömde att ta biler idag.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad tobbe

SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2006, 21:07:28:28 »
Jag har min pump ca: 50 cm ovanför vattenlinjen vilket ställer till det när man ska backspola eller stänga av pumpen. >:(
Dessutom verkar det vara lite luft i pumpen som gör att det inte blir fullt sug eftersom min automatiska poolstädare inte gör något bra jobb. Den är på 0,75 hk vilket ska räcka enligt tillverkaren.
Har nu skaffat en backventil som jag hoppas löser problemet.
« Senast ändrad: augusti 21, 2006, 21:14:06:06 av tobbe »
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Att tänka på vid poolpumpsplacering
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2006, 07:30:06:06 »
Hej Tobbe

Då kan man undra om jag får liknande problem. Jag har kollat nu och min ingående slang till pumpen går svagt uppåt till c:a 15 cm över vattenytan innan den går ner under huset. Pumpen står nu c:a 50cm under vattenlinjen. Detta borde inte vara något problem då kapilärkraften hjälper till att få vattnet till lägsta punkten.

Är du säker på att du inte har tjuvluft i systemet. Det har skrivits en del i detta forum om liknande fenomen. Jag tänkte inte täcka över kopplingarna förrän jag har kört igång pumpen och kollat alla kopplingar, just av den anledningen. det är tur att man hittade till det här forumet innan man startade med poolbygget. Det har sparat många fel och en och annan tankevurpa.
Hoppas ditt problem löses och att mitt funger när vi testar senare i veckan.

Jag ligger 6-7 dagar efter tidsschemat nu pga regn men hoppas få igång det på ons-tor denna veckan. Sedan är det bara att skotta igen med det sista jorden och plana ut tomten så man kan börja med stenläggningen.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag