CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avstånd till pumphus  (läst 4469 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
Avstånd till pumphus
« skrivet: juli 12, 2006, 12:27:13:13 »
startar snart med bygget av poolen och jag tänker placera pumpen under huset. Det innebär att jag måste dra PEL slang c:a 40 meter från breddavloppet till pumpen. Pumpen  behöver sedan trycka tillbaka vattnet 30 meter och 1-1,5 meter upp. Klarar min tilltänkta pump av det. Har beställt en 0,75 Hk Max-Flo eller ska man gå upp till en 1 Hk pump. Poolen kommer att vara 8x4 meter och 1,5 meter djup. dvs 48 m3. Pumpen är beräknad att klara en pool på 65 m3.

tacksam för råd.

MVH// Mats

Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Avstånd till pumphus
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2006, 12:35:18:18 »
Jag har samma poolstorlek och 0,75 hk pump. Pumpen står i nivå med vattenytan och är kanske 30-35 meter bort. Jag har inga problen alls.

Vad som är viktigt i sammanhanget är diametern på slangen. Jag har 50 mm runt om. Man lurar sig själv genom att spara på denna punkten.

Utloggad Fia

SV: Avstånd till pumphus
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2006, 12:45:30:30 »
Ska du ha solfångare också? Då skulle jag ta en starkare pump.
Jag har 30 m3 och 34 m tur och retur mellan pump och pool och solfångare.
Vi beställde en 1,0 hk för att vara på den säkra sidan. Pris skillnad - 400:-
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Avstånd till pumphus
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2006, 13:09:08:08 »
Tack för snabba svar!

Är det någon som vet hur man räknar ut tryckbortfallet så kan man alltid räkna ut vilken genomströmning det blir. Jag kommer att använda mej av 50 slang och rör genomgående.
Uppvärminingen av poolen kommer att bli med värmeväxlare. Kollade med min IVT säljare och kompletteringen till bergvärmepumpen skulle kosta 3000 + rör. Prylarna finns på lager med max 3 dagars leverans. Hoppas att kostnadsberäkningen på driften stämmer. Fick informationen att ett effektuttag på 1,5 Kw från pumpen skulle motsvara 6Kw uppvärmning via värmeväxlaren som jag valt. Stämmer det så betalar det sig snart.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad blinformation

SV: Avstånd till pumphus
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2006, 13:18:28:28 »
Jag har 50 meter till pumphuset. Ett bra tips är att ha högre dimension på sugsidan. Jag har 50 mm på trycksidan och 63 mm på sugsidan.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad aromata

SV: Avstånd till pumphus
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2006, 18:16:10:10 »
Hm ... olika dimensioner. Kanske inte så dumt!
Varför har inte jag kommit på det??

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag