VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Oljud  (läst 8608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snejbel

Oljud
« skrivet: april 30, 2006, 18:16:58:58 »
Hej!
Vore super om någon kan beskriva steg för steg hur man genonför en backspolning. Efter att jag dammsugit botten, rensade jag filtersilen, hur skall vredet stå egentligen? Jag var tvungen att stänga av eftersom det rann hur mkt vatten som helst, efter rengöring ställer jag vredet på backspolning och det rinner vatten i systemet utan dess like..om jag sätter på pumpen så "knastrar" det i pumpen, jag har stängt av och inväntar förslag på vad som har hänt..
tacksam för svar

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Oljud
« Svar #1 skrivet: april 30, 2006, 18:38:33:33 »
Hej!
Vore super om någon kan beskriva steg för steg hur man genonför en backspolning.
1. stäng av pumpen
2. ställ filteret på "back flush"
3. sätt på pumpen 1-2 minuter (se till att du kan bli av med detta vatten, brunn, stenkista eller dyl)
4. stäng av pumpen
5. ställ filtret i "rinse"
6. starta pumpen ca 30-60 sekunder
7. stäng av pumpen
8. ställ filtret på "filtration"
9. Starta pumpen
Klart

Citera
Efter att jag dammsugit botten, rensade jag filtersilen, hur skall vredet stå egentligen? Jag var tvungen att stänga av eftersom det rann hur mkt vatten som helst, efter rengöring ställer jag vredet på backspolning och det rinner vatten i systemet utan dess like..
Rinner vatten?? var ? i systemet eller på golvet?



Citera
om jag sätter på pumpen så "knastrar" det i pumpen, jag har stängt av och inväntar förslag på vad som har hänt..

Knastrar??...kan det vara luft som du inte blivit av med, kan låta rätt illa!
Har du en sil på pumpen kan du ju titta hur full med skit den är!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Oljud
« Svar #2 skrivet: april 30, 2006, 18:43:03:03 »
Hej Snejbel !

Kolla först så du har en bra vatten nivå i poolen.

Under tiden du gör vridningarna på filtret så forsar vattnet ut i full styrka, likadant under tiden du "Backspolar". Jag fick panik första gången men vet nu att det ska vara så. ;)
När du damsuger så ska du ha filtret i läge "Filter", när du kopplar slangen så slå av pumpen och när du ska ta bort slangen, annars kan du få luft i systemet.
Fråga mig-det har jag lyckats med!

Här har du en länk.

http://www.miamipool.se/skotselanv1.shtml

Den här tar lite tid att ladda ner om man inte har "bredband", men mycket bra.

http://www.pahlen.se/images/poolguiden/Poolguiden.pdf
« Senast ändrad: april 30, 2006, 19:15:14:14 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Snejbel

SV: Oljud
« Svar #3 skrivet: april 30, 2006, 19:44:18:18 »
Hej!
Tack för snabba svar,
Jag är också lite osäker på hur vridreglagen gällande avlopp + vatten in skall stå..skall de vara öppna vid backspolning?

Vattennivån i poolen är bra.

Skall vredet stå på filter vid dammsugning?? vad jag läst så skall det stå på Waste..Vilket jag har dammasugit på..har ngt blivit galet nu??

Vad jag menar med vatten som forsar i systemet är att efter jag rensat pump silen och skruvade tillbaka locket, ställde vredet på backspolning, så forsar det vatten konstant i rören..varför ??
När jag sedan slår på pumpen så knastrar det  som om det fanns skit i "maskineriet" (låter ej bra)


Utloggad Fia

SV: Oljud
« Svar #4 skrivet: april 30, 2006, 20:12:00:00 »
När du damsuger och använder "Waste" så går allt vatten förbi filtret och rätt ut.
När du har vredet på "Filter" så renas vattnet genom filtret.

Vredet ska vara på "Filter när du damsuger "vanligt" smutsad poolbotten.
Skulle du mot förmodan få "lervälling" på botten och inte vill få in detta i filtret så kan du använda "Waste".

Så länge du har centalventilen i förflyttning så forsar vattnet ut. När du sen släpper ner handtaget vid det läge du valt så ska vattnet sluta forsa.

Varför pumpen låter kan jag inte svara på eller gissa mig till.

Vad menar du med vridreglage gällande avlopp+vatten? Där hänger jag inte med. 
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Oljud
« Svar #5 skrivet: april 30, 2006, 20:20:53:53 »
Hej!
Tack för snabba svar,
Jag är också lite osäker på hur vridreglagen gällande avlopp + vatten in skall stå..skall de vara öppna vid backspolning?
Vad har du för filter, vad står det vid vredet?

Citera
När jag sedan slår på pumpen så knastrar det  som om det fanns skit i "maskineriet" (låter ej bra)
Säkert luft som är kvar då du precis lättat på lockat vid pumpen!, låt den stå på en stund och hör om det blir bättre!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Snejbel

SV: Oljud
« Svar #6 skrivet: april 30, 2006, 21:13:25:25 »
Hej!
jag har precis flyttat in och är som ni förstår en "newbe" . Jag har en Pahlén pump.
Vad jag menar med reglage är att jag har två st orangefärgade ventiler, den ena öppnar/stänger jag av inkommande vatten från poolen den andra öppnar/stänger jag vatten returledning. frågan är hur dessa skall stå vid dammsugning resp backspolning.
När jag har centralventilen under förflyttning så forsar det men även när jag vridit ventilen till backspolning (utan att ha startat pumpen) detta känns inte korrekt, någon som vet varför??

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Oljud
« Svar #7 skrivet: april 30, 2006, 21:47:26:26 »
Ventilerna du nämner är förmodligen avstängning om du t.ex behöver byta pump eller filter, dessa skall således alltid stå öppna under sommartid vid normal drift, även vid backspolning.
Om det bara forsar (rinner) vid backspolning kanske det är pga av höjdskillnad? (hävert?)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Oljud
« Svar #8 skrivet: april 30, 2006, 22:00:35:35 »
Det ska inte forsa/rinna vatten när ventilen är i läget "Backspolning" och pumpen inte är i drift. Varför det gör det kan jag inte svara på. :(
Knivigt! Sätter man ner handtaget så ska det ju stänga till.
« Senast ändrad: april 30, 2006, 22:33:12:12 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Oljud
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2006, 20:20:10:10 »
Hur går det för dig? Var det luft i pumpen, som RLA trodde?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Snejbel

SV: Oljud
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2006, 07:59:11:11 »
Hej!
Tror ej det är luft i systemet behöver nog någon som kommer och tittar på pumpen. Tilläggas kan också att i samband med att jag rengorde silen (som fö var trasig) så fanns det en mängd löv och annat skräp i silutrymmet, kan dessa ha åkt i in i själva pumpen och förstört ngt kanske?? får nog öppna denna igen.. Återkommer
tackar för hjälp
mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag