CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpa bort "dränerings" vattnet?  (läst 17424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #10 skrivet: november 18, 2006, 23:21:52:52 »
.........Nu visade det sig att när jag kör fullt ös waste så hamnar det mesta vattnet i dräneringsbrunnen. Ledningen är 70mm nästan hela vägen (ca 30 m) för att sedan "strypas" till 50 mm genom husväggen och in i avloppet. Tydligen sväljer detta inte pumpen när man backspolar eller kör på waste. .......

Prøvde samme selv og det gikk ikke så har lagt denne (røren) ut i hekken med et rør med masse hull slik at det fordeler seg utover.

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #11 skrivet: november 19, 2006, 12:30:19:19 »
Hej,

Jag borde uttrycka mig tydligare tror jag.. :)
I mitt fall så är det inte dräneringsvatten som är problemet, det är backspolning med poolens cirkulationspump.
Grundvattnet här uppe på landborgen i Hbg ligger nog djupt och området kring poolen är asfalterat under trädäcket (gammal parkering) med fall och en dagvattenbrunn. Så jag tror nog min dränering funkar det finns helt enkelt inget vatten i marken.

Vet inte om jag missuppfattar dig Bidda, pumpar du ut klorerat vatten i häcken?, i så fall hur tar växterna den behandlingen?
kanske ett brilliant sätt att slippa rensa ogräs !!!
Tillbaks till avloppet, det skall alltså kunna svälja 4,4 liter per sekund vilket det inte gör just nu, jag stryper utloppet tills allt tar rätt väg. Backspolning på "halvt flöde" känns ju sådär eller vad säger ni. Antar att det enda rätta är att gräva upp igen och se till att ha samma dimension hela vägen på avloppet. Min röris och jag själv trodde att 50 mm skulle vara er än nog, så fel hade vi... :(

Nu skall vi tillbaks till lövkrattandet !!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #12 skrivet: november 19, 2006, 15:01:35:35 »
Riktig, jeg og mange andre her kjører kloret vann rett i hekken, ingen problem. Leste at en hadde gjordt dette i 5-6 år uten å kunne se at dette endret vekstvilkårene.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #13 skrivet: november 22, 2006, 14:43:35:35 »
Hej Housedad

 Du skriver att nivån i drän.brunnen fylls under tiden du kör waste? annars är det "torrt".  Har det då någon betydelse tror du ? Om jag uppfattar dig rätt så rinner det väl undan efter en stund? Kan därför inte se vad det gör för "skada" därför ledningen från pumen har väl ungefär samma dim. som ledningen genom källarväggen? Eftersom du kör ut vattnet med tryck från pumpen så fyller du ju givetvis drän.brunnen snabbare än vad det hinner rinna undan med självfall. Därför ser jag iaf. ett  nytt grävprojekt som bortkastad tid, men men.. motion skadar ju inte har jag hört

 Hälsn  JPe

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #14 skrivet: november 22, 2006, 18:55:32:32 »
Hej,
Tacksam för dina synpunkter Jörgen. Du har troligen helt rätt i det du säger men det känns lite fel att låta såpass mycket vatten "sippra" ut i marken precis bredvid själva poolen. En vanlig backspolning är väl kanske 2 min dvs ca 0,5 M3 vatten.
Det torde bli nästan fullt i dräneringsbrunnen, vars totalvolym är ca 0,6 M3. Behöver man spola längre så kan det ju till och med rinna över !!

Hur marken tar hand om detta vet jag inte, hela sommaren har jag backspolat fullt järn utan att fatta att det hamnat i dräneringsbrunnen så det funkar ju bevisligen. Nu när man vet vad som händer så blev jag fundersam. Marken under grundläggningen för poolen är lera, som när vi grävde i våras var tämligen hård och väldigt stadig. Dräneringsbrunnen "infiltrerar" i leran. Hur/om det påverkar stabiliteten vet jag inte. Får helt enkelt fundera över vintern och bestämma om det blir grävning till våren.

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #15 skrivet: november 23, 2006, 09:35:54:54 »
Hej Alla
Har precis fått en glasfiberpool på plats och kollade dräneringen förra veckan.
Tjo i loen!!!
Där var vatten 1 meter upp från poolbotten sett. Nu ligger vi 600 m från Öresund och det vattenståndet var 90 cm över "normalt".
Nu kan jag egentligen inte förstå vad det är för problem att att vatten stående runt poolen om man inte har värme på för det är väl bara därför man dränera bort det. Eller???
Kan ju knappast tömma Öresund på vatten varje höst/vinter...
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #16 skrivet: november 23, 2006, 11:50:21:21 »
Det kan bli problem om vattennivån stiger över nivån i poolen. (sättningar)

Det är ju enkelt att räkna ut att en pool i stålplåt inte mår bra av att stå i vatten

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #17 skrivet: november 29, 2006, 16:12:28:28 »
"Housedad" och "Bidda" är ni medvetna att ni gör fel när ni släpper ert poolvatten på det viset!
Kolla tråden om: Vad jobbigt...   http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=918.0
Som ni ser så är det förbjudet att släppa ut poolvattnet någon annanstans än i spillvattenledningen!
Ello :angel:
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #18 skrivet: november 29, 2006, 16:35:16:16 »
Hej,

Jag läste ditt inlägg och tror mig vara laglig, min ledning går till spillvattnet. Om det däremot skulle bli vatten i dräneringsbrunnen så kommer detta att hamna i spillvattnet vilket kanske inte är OK. Jag vet inte vad Helsingborgs kommun har för regler för dräneringsvatten.

Rent praktiskt så vet jag inte hur eller vem som skulle komma med synpunkter. De jag talade med på byggnadsnämnden och VA verket talade noga om att poolvatten skull i spillvattenledningen, samtidigt som de sa sig tro/veta att de flesta pooler hamnade i dagvattnet.

 :)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pumpa bort "dränerings" vattnet?
« Svar #19 skrivet: november 29, 2006, 16:50:09:09 »
Jo så är det väl för de flesta. Poolvattnet hamnar i dagvattnet eller ut på tomten.
Men jag tyckte det var värt att påpeka för de som inte är så insatta.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag