VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32  (läst 98270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2007, 00:59:35:35 »
Poolstomme

Ja så förra Lördagen var det äntligen dags för resning av poolstomme. Har precis gått på semester också, så tid finns.

Efter att plöjt igenom alla manualer ytterliggare än gång och tittat på montage videon (väldigt bra att den fanns) igen så satte jag och farsgubben igång med att väga in sidostöden. De är en fördel ifall man förmonterar dessa, det tar ju en liten stund med alla dessa skruvar o stag mm.

Först så mättes centrumlinjen ut, med poolcentrum, radiecentrum för sväng och sedan sidostöden avstånd från centrum. Farsgubben har införskaffat en vinkellaser som var perfekt när vi skulle mäta ut sidostöden placering i sidled, dvs 90grader i förhållande till centrumlinjen. Eftersom jag inte har grävt ut exakt 1m runt om poolen i nederkant, så behövde jag gräva in lite i vallen för resp. stöd. (stöden går ca 1.1m utanför poolbredden på varje sida). Vi började på hussidan med att placera ut stöden. Sedan var det dags för andra sidan. Började gräva ut för sidostöden närmast hus/garage och vad hittade man där? Ja inte var det guld i alla fall. En stor sten :(. Efter att ha känt lite på den med spettet, ja kunde lika gärna kört spettet rakt i urberget kändes ungefär likandant, så var det bara att konstatera fakta. Vi måste flytta poolen. Så det var bara att rycka upp alla centrum markeringar och börja om från början. Fick flytta poolen 15cm i sidled för att komma fri ifrån stenen. Tur var att man hade lite marginal i hålet för detta. Japp, nu gjorde vi om samma procedur igen. Flytta, justera, mäta osv. Till slut så satt alla sidostöden korrekt. Började ösa igen ena sidostöden, upptäckte då att jag glömt att skruva dig dragplåtarna i botten mellan sidostöden. Vi tyckte att de var ivägen när vi skulle väga av de jämt så vi monterade inte dessa då, utan skulle göra det senare. Men det glömde vi. Vi är båda överrens om att det är för att vi drack kaffe på förmiddagen och inte tog whisky till. Så upp med alla stöden igen och montera dragplåtarna, de skruvas nämligen med genomgåend bult som sitter på undersidan. Vad annars! När dragplåtarna var på plats, så insåg vi att det hela var lite lättare att placera ut sidostöden då man slapp att tänka på avståndet imellan dem. Det bestämdes ju av dragplåtarna. Ett litet tips! Dra inte åt alla skruvarna förrän ni har kontrollera att stöden och dragplåtarna ligger i linje med varandra.

Sedan så placerade vi ut rälsen och markerade var stenarna för rälsskarvarna skulle ligga. Jag använde en sten som vara 20x14cm och med facit i hand så skulle jag nog valt en någon större storlek tex 25x20. Men man tager vad man haver. Här var det gott att ha laserpasset. Kontrollerade för säkerhetsskulle med vattenpass mellan varje sten runtom och det stämde.

La sedan ut en pressening och körde ut stenmjölet som jag behövde till vallen och till botten. Tror det var ca 1.5m3 som ligger i mitten (se bild). Så var denna dagen slut.

På Söndagen så skulle vi montera upp själva plåt o linern var tanken. Men här satte vädergudarna in. Ösregn och stormvarning, inte optimalt väder för poolmontage så det vara bara att lägga ner arbetet denna dagen.

Måndag, fortfarande regn och blåst. Vi bestämde att nu Tisdag som dag.

Tisdag, äntligen uppehåll  <antman>

Syrran med familj, jag behövde hjälp av svågern och grabbarna. Vi var 4st + diverse inhopp från frugan/syrran.

Först så bar vi ner plåten och satten den på en skiva för att lättare kunna snurra på den. Hade för övrigt en extra skiva som vi bytte emellan för att slippa lyfta plåten, rullade bara över den mellan skivorna som vi skiftade hela tiden.

Ut med rälsen och in med dem i rälshållarna. Fick justera någon sten i sidled också. Sedan var det bara att rulla ut plåten, när man väl bestämt var skimmern/inloppet skulle vara. Se till att placera centrum på skruvhålen mitt ovanför rälshållarna så döljs skruvarna sedan av vertikalstöden. Det gick väldigt smidigt att få ut plåten och sedan skruva ihop den, många skruvar blir det. Var försiktigt med att inte dra för hårt, vi drog av en. Tur var att de hade en extra med i påsen från JoF.

Sedan så rostskyddsmålade jag nedersta delen av plåt+räls, tunnflytande hålrumsspray. Både in o utsida.

Sedan så tänkte jag på vad mats_61 hade sagt om att han gärna skulle sänkt ner bultförbande på dragplåtarna bättre. Så vi sänkte ner det ytterliggare något och krattade ut ca 2cm stenmjöl i botten som även hjälpte till att täcka skarvarna. Här saknade jag en vält, så vi fick stampa så gott vi kunde.

Sedan så började det regna igen >:( Efter att ha kollat alla vädersajten så var det bara att bryta för denna dag igen och hoppas på bättre tur imorgon.

Men nu var i alla fall poolstommen uppe.

Fortsättning följer......
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2007, 09:58:33:33 »
Sandvall/Bottenmatta

Onsdag morgon, vindstilla o mulet. Slänger mig på telefonen efter svågern för att kunna få upp resten av poolen.

Innanför sandvallen (stenmjölsvallen), så har jag lagt ett lager med byggplast. Går upp ca 20-25cm upp på plåten och sedan ut på botten ca 10cm. Detta för att skydda räls o plåt från onödiga repor i ytskiktet.

Sedan var det dags för bottenmattan. Eftersom den var 1.6m bred och vi hade en stor hög med stenmjöl i mitten så fick vi börja vid ena svängen och lägga de tvärs poolen (5st 4.8m bitar gick åt totalt). Dagen innan så hade vi precis lagt ner 2st innan regnet kom och dessa hade vi fått plocka upp och låta torka i garaget. Så i med dessa igen och började tejpa.  >:D dålig silver tejp jag köpt på byggmax. Så fort det var en aning fuktigt så blev det noll bett i tejpen. Ner på sågen och köpte de två sista rullarna. Mycket ättre silvertejp (märke tesa), stor skillnad på bett i tejpen. Skulle tro att både 3M/Tesa har bra tejper. Åter till arbetet med att tejpa bottenmattan, jag la tre tejpsträngar vid varje skarv för att få så bra kontakt som möjligt med bottenmattan. Den är väl inte optimal att tejpa på bottenmattan, men det går.

Sedan började vi lägga bygga sandvallen i ena böjen. Efter mycket dividerande så kom vi fram till att den skulle vara 15cm hög, 18cm bred och luta 45 grader. Gjorde en trämall som vi kunde använda till att dra/skjuta sanden framför oss. Gick redigt bra, men det var tungt eftersom stenmjölet var blöt pga allt regnaden. Vi stampade på vallen innan vi drog färdigt slutformen.
Sedan var det bara ner med en pressening till och lägga den i böjen där vi precis gjord sandvallen. Stenmjölshögen från mitten måste flyttas till nytt ställer för att vi ville tejpa bottenmattorna mot varandra med oskurna kanter. Annars hade vi kunnat börja från andra sidan och tagit mitten sist. Men det hade inte varit lätt att få de kanterna raka och passa ihop.

Någonstans här passade vi även på att bre ut linern på det som var kvar av den gamla altanen. För att värma upp den som den blir mjuk. Tempen ute var ca 20grader.

Sedan var det bara att fortsätta med lägga ut bottenmattan underst och sandvallen ovanpå för att trycka ner bottenmattan.

Ovanpå sandvallen så la vi även ett lager till med byggplast som gick en en liten bit på botten. Detta för att skydda linern och samtidigt hålla den på plats. Det var ett litet pillande, runt stöden och böjen så fick man göra smalare strängar av plasten för att den inte skulle dubbelvika sig. Tejpade även skarvarna vertikalt.

Det blev inte mycket stenmjöl kvar, fick slänga över det sista med spade över plåten. Har fortfarande värk efter detta moment. Undrar hur länge de musklerna har sovit.

Fram med dammsugaren för att dammsuga bort all skit från bottenmattan. Nu tittade även solen fram och bottenmattan blev till ett våg hav. Blev lite oroligt ett tag, men den gick tillbaka så fort solen gick i moln. Nu kom även alla pikar om hur man hantera en dammsugare fram av alla hjälpsamma runtomkring med händer i fickorna.

Äntligen klart för linernmontage, var lite nervös att det skulle börja regna nu när bottenmatta och sandvall var klart. Ville gärna få upp linern över kanterna innan detta skulle kunna ske.

Fortsättning följer.....
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2007, 10:53:26:26 »
Liner

I med linern och sedan försöka leta redan på centrumskarven. Började med att centrera denna och försökte se till att vi hade dragit upp lika mycket på varje sida. Sedan var det bara att dra över den på sidorna och tejpa. Bytte snabbt ut tejpningen mot att använda plastlisterna istället.

Hade sett dammsugarmetoden på videon och tyckte den var värd att pröva. Fram med dammsugaren från gareget, ner med slangen i inloppshålet och tejpa hål/slang tätt, glöm inte skimmer hålet. Döm mot våran förvåning hur bra den fungerade enda till dess att dammsugaren la av. Överhettningskyddet löste ut i dammsugaren. Så det vara bara att vänta tills den svalnat och så gick den att starta igen. Fick till den bra i botten och sidorna utan att ha fyllt på vatten. Men nu kom vi inte längre med dammsugaren Så fram med vattenslangen och fyllningen kunde börja. Dags för kaffe/whisky under tiden som vattnet fyller upp någon centimeter på botten så kan kan släta ut bottenveck som finns.

Nu var fanns det tillräcklig med vatten för att man skulle kunna ligga på alla fyra i botten och bearbeta veck för veck mot kanterna. Tog en stund, men är helnöjd med botten. Inte ett veck. Sträckte även upp linern ordentligt runt om på sidorna för att fortsätta att fylla upp en 5cm till innan det är dags för nästa check/justering av veck/liner.

Fortsättning följer.....
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2007, 11:50:24:24 »
Liner, slutjustering


Så var vattnet uppe i ca 5cm. Dags att gå över botten en sista gång för att se ifall några veck behöver justeras. Botten ser bra ut.

Dock så ser man rätt stora veck vid varje sidostöd. Verkar som att detta är ett fenomen som drabbar alla ovalpooler från JoF. Det är bara att leva med det :-\ Mer om dessa finns följande inlägg:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2050.0

Japp det stod still en dag under tiden som jag sökte lite hjälp på forumet. Så på Fredagen började vi fylla rejält och sprang in till grannen och lånade även hans slang, ett litet bidrag från svensk poolservice som han sa. En annan har ju dragit slang i andra riktningen också :)

Denna dag gick åt till lossa justera, sträcka. släppa linern. I våra försök att bli av med vecken vid sidostöden så hade vi sträckt linern rätt bra. Fick lossa detta senare på eftermiddagen när man såg att det började bukta lite i plåten. När vi sedan fyllt upp till ca 1/3 så var det dags att hoppa ner och försöka snygga till vecken vid sidostöden, så gott det ju nu gick. Klar och på med vattnet igen för att fylla upp till strax under skimmern.

Är rätt nöjd med linern om jag får säga det själv. Förutom de 4 vecken så har jag jag bara något enstaka veck längst ner på botten vid ena sidostödet. Troligtvis så är det plasten till sandvallen som vikit sig under linern i mina försök till att bli av med vecken vid sidostöden.

Denna dag förflöt utan några större incidenter. Fixade till en plattform för stegen under kvällen. Fick justera lite med borren i plastdetaljen på nedersta steget, då det var alldeles för tighta så skruven tog aldrig gänga i muttrarna till stegen på stegen.

Fortsättning följer....
ps. idag regnade det inte :)
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2007, 12:36:20:20 »
Sarg/vertikalstöd/skimmer

Lördag morgon och dags för veckans uppoffring, handla! <antman>. Trodde aldrig vi skulle komma ifrån affären denna dag.

Så fram med skimmern och inloppsventilen och börja leta efter var dessa instruktioner nu fanns. Så nu hade man allting framför sig förutom silikonet. Ut i garage och konstatera att jag råkat köpa brunt silikon >:D Tur att man ha grannar, snabbt över och låna lite av honom. Lite ovanlig situation, för i vanliga fall brukar det vara tvärtom ;). Tejpade även snett över skimmerhålet på insidan av pool för att undvika att snittet skulle kunna sticka iväg. Fram med en liten bräda som mothål och sedan skar man till från utsidan, lämnade ca 1cm kvar till respektive hörn. Blev bra. Jag hade även tejpat kanterna runt både skimmer/inlopp för att skydda linern får vassa kanter. På skimmerhålet så fanns det en vass hörna.

Sedan dit med luckan till skimmern innan man skruvade fast den. La även en sträng silikon på skimmerhuset som ansluter mot utsidan av plåten. Dit med packningen i hålet. Satte sedan fast skimmern med två fästskruvar (4 fanns med), fick till och med ta fram ett litet borr för dessa skruvar hade problem att komma igenom liner/tejp. Dessa skruva fick man seda dra ned lite i packningen, annars så tar de i infästningen ramen. De är lite för grund hål för skruvskallen i dessa. Stod och vände och vred på denna och insåg att den bara kunde sitta på ett sätt. Så fast med denna. Använde en skruvdragare och satte den på lägsta momentet. Trots det så blev det en gänga som snurrade, skulle rekommendera att man dra detta för hand. I med silikon i gänget och handdrog den tills man kände att den var på väg att släppa. Klart!

Fram med inloppsventilen har satte dit denna. Den fanns en korkpackning också på denna och fick leta fram manualen igen, för någonstans hade jag läst vilken sida den skulle sitta på. Insidan mot linern skulle den ligga. Gjorde likadant när jag skar upp detta hål, spara lite i mot resp kant. I med ventilen och dra åt muttern på baksidan. Klart.

Så här i efterhand så kanske man inte behövde tejpa även på insidan, men ibland är det bättre att ta det säkra för det osäkra.

Dags att skruva fast alla vertikalsöden. Hade förmonterat undre plasthållaren för sargen på vertikaltöden (10st till vår pool) på Fredagskvällen. Innan jag kunde montera vertikalstöden så justerade jag linern en sista gång. Såg även till att plastlisten som håller liner ligger rätt. Jag centreade den över varje topprälsplatta, då skyddar man linerna från rälsen ändar som är rätt vassa. Plastlisten ligger också mellan liner och sidostöd. För att veta var rälshållarna skulle vara så monterade jag dit alla vertikal stöd och skruvade fast de löst endast i nederkant. På så vis så var det lätt att veta var rälshållarna skulle vara. Nu när övre rälsen, plastenlisten och rälshållarna var ditsatta så veck jag in linern på baksidan. Så att det bildades en ca 5cm bred kant runtom. Var lite svårt att dra upp linern vid sidostöden, rätt bra tryck här. Sedan kunde man skruva dit vertikalstöden mot den övre rälshållaren. En massa skruvar blir det på en sådan här pool. Är tacksam till att de skickar med någon extra skruv också, det är lätt att någon försvinner och så står man där, tack JoF.

Nu började ungarna ta på sig badkläder! Skruva med en hand och mota ungarna med den andra :D Förklarade att det blir bad idag. <antman>. Måste bara få dit sargen först. Tog en stund, massor av skruvar igen.

Så äntligen <sol>, klart för bad. Bara in och äta middag först. Spagetti oc köttfärssås. Måste ladda upp med kolhydrater för att orka tillbaka till stegen :D

Dags för första doppet, tittade upp mot himmeln och det blev bara mörkare o mörkare. Men skitsamma, hade vi byggt en pool så skall inte denna sommarns  >:D väder få förstöra första doppet. Minns jag skrek något till ungarna om att inte hoppa och de lydde som vanligt. Jag o frugan gjorde kärringdopp, dvs via stegen. Nu började det ösa ner, sprang in för att hämta kameran och plåta första doppet i ösregn, ingen  <sol> här. Min enda tanke nu är hur jag skall få upp tempen i poolen, solfångare eller värmepump??? Ja det få bli vinterns problem att lösa <hmm>

Skönt att man kommit så här långt.

Nu återstår bara att koppla in pump/filter pump. Har precis bestämt att den skall i garaget och därmed måste nya kopplingar och slangar införskaffas. Även backventil då pumpen hamnar ca 2dm ovanför skimmernivå.

Skall i med baquasil chock idag. Skall iväg o campa lite nu. Måste bara se till att beställa delar så man kan fortsätta när vi kommer hem. Vattnet lär väl bli som det blir under denna tid. Men det går alltid att fixa.

Nu blir det lungt på ett tag innan nästa del i projektet kommer. Pumpinstallation-

Fortsättning följer.....

« Senast ändrad: augusti 23, 2007, 19:44:13:13 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #15 skrivet: juli 29, 2007, 12:45:35:35 »
Japp det blev ett litet inlägg till.

När vi monterade plåten så missade vi att kontrollera att poolsidorna vara raka. dvs lägga en lång planka på sidostöden och mäta in till yttersta delen på radien på böjarna. Upptäckte inte detta för den var dags att montera sargen och hade problem att att nå ett skruvhål. Då såg man att sidan var lite krokig. Trodde att detta löste sig själv då man såg att plåten gled i bottenrälsen, men ack så fel man ka ha.

Har ingen lust att tömma ut allt vatten, bort med liner, göra om sandvallen etc för att justera detta.

Eftersom jag kommer att ta bort sargen nästa vår och bygga en ny träsarg som blir ca 500mm bred/250mm hög runtom poolen så kommer detta fel att försvinna för ögat. I år så skall vi dit med trallen för att kunna utnyttja altanen igen. Sargen lär ta tid om det skall bli bra.


/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #16 skrivet: juli 29, 2007, 15:27:11:11 »
 O0 ....vel gjennomført prosjekt så langt og godt skrevet info 8)
Håper solen kan varme litt nå så dere får badet masse.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #17 skrivet: augusti 13, 2007, 22:57:40:40 »
Pump/filter installation

Efter att ha varit iväg på semster någon vecka och sedan väntat på fellevererade kopplingar så blev det idag äntligen dags att montera ihop pump och filter.

Att hitta rätt gängade kopplingar till pumpen/filter var inte lätt, se länk.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2068.0

För att fler än jag skall slippa och ha dessa funderingar så skall jag i detalj beskriva min pump/filter installation.

Det medskickade slangarna från JoF fungerar om man vill ha pumpen/filter stående precis vid sidan av poolen, slangarna är väl ca 2m max. Med detta är ju inget bra alternativ för de flesta, då det vara bara att ställa undan dessa delar och börja undersöka vilka olika gängor/anslutningar som fanns på pump.filter.skimmer o inlopp.

Skimmer: 1 1/2 (dvs R40)
Inlopp: 1 1/2
Filter: 3st 1 1/2 (pump, filter, waste)
Pump: 2st 2 1/4 (använd ena halvan av en 50 lim union koppling, så finns denna gänga på dessa kopplingar, svårt att hitta annars)

Som tätningsmedel för gängade anslutningar använde jag loctite 5331. Använde ej gängtejp då gängorna i filtret var lite konade och jag ville undvika att spräcka godset i detta. Som smörjmedel till PEM kopplingar, o-ringar etc använde jag vanligt vaselin (en liten burk gick åt precis). PVC limmet var Tangit. Använder även gängtejp på pumpanslutningarna annars så när man drar den halva unionskopplingen så släpper muttern, hände mig och det kändes lite osäkert (detta pga gängan konar lite)

Eftersom mitt pumpinlopp ligger ca 1dm över 75% vattennivå av skimmern, så monterades en backventil dit. Efter mycket om och men så valde jag att placera den invid pumpen, pga bättre service åtkomst. Annars så borde den sitta på lägsta punkten, men det gäller ju bara se till att systemet blir vattenfyllt ordentligt innan det körs igång.

Följande material använde jag för min pump/filter installation:

10m 50/40.8mm PEM slang
4m 50/40 PVC rör
1 tub loctite 5331 (räckte mer än väl)
1 tub Tangit pvc lim (räckte precis)

Kopplingar på utsidan

Från skimmer/inlopp -> vägg:
PEM Vinkel utv gänga 50xR40
PEM Vinkel 50
PEM Vinkel inv gänga 50xR40 (här blev det en mässingskopplings pga felbeställning, PEM är billigare)
PVC rak lim utv gänga 50xR40
PEM slang utvändigt och PVC rör genom väggen.

Kopplingar på insidan

Vägg (Skimmer) ->pump:
PVC vinkel lim 50
PVC Kulventil lim 50
PVC Backventil lim 50
Ena halvan av en PVC union lim 50 (o-ring från befintlig koppling till pump)

Pump-> Filter:
Ena halvan av en PVC union lim 50 (o-ring från befintlig koppling till pump)
PVC vinkel lim 50
PVC union lim 50
PVC rak lim utv gänga 50xR40

Filter -> vägg (inlopp):
PVC rak lim utv gänga 50xR40
PVC union lim 50
PVC union lim 50
PVC vinkel lim 50
PVC Kulventil lim 50
PVC vinkel lim 50

Filter (waste) -> avlopp
Här använde jag medföljande kopplingar och flatslang tillsvidare. Måste först kolla med kommunen ifall jag får koppla det det dagvattenledningen eller ifall jag får tömma det på gräsmattan. Därav kör jag så länge med denna kopppling (använde gängtejp här)

Sedan var det dags för tryckmätaren, lite gängtejp och så var den på.

Monterade 2st union kopplingar från filter till inlopp där jag senare skall installera solfångarna.

Eftersom jag samtidigt håller på att slutföra ombyggnaden av garaget så har inga rörklammer monterats, det behövs för att avlasta rören när de blir vattenfyllda och undivka läckage pga vibrationer.

Styrskåp etc kommer upp så fort väggen är färdigspacklad o målad, återkommer om detta.

Jag vände mitt filter med tryckgivare/siktglas utåt för att lättare kunna se, enda nackdelen är att texten på filtret blir upp o ner. Waste utgången pekar utmot garageporten där jag har mitt avlopp.

När ni monterar den styva PEM slangen mot skimmer/inlopp, se till att den ligger med så liten belastning som möjligt på poolväggen. Den buktar väldigt lätt. Vi använde värmepistol och diverse brottargrepp för att räta ut slangen så att den kom rätt och med så liten belastning som möjligt. Satte också dit extra vinkelkopplingar mot garagetväggen för att få under rören under bärlinor/reglar, samt att få mindre spänn på slangen.

Så nu är det äntligen kopplat och klart, vattenpåfyllning sker och imorgon hoppas jag kunna dra igång anläggningen så vi äntligen kan bada. Än så länge inga läckar.....

Poolen har nu stått ca 2v med vatten i och endast med baquasil chock uppstartsdosering. Blir intressant att mäta vattenkvaliten sen när filtret kommit igång. Ser fortfarande klart ut och inga alger på liner än så länge.

Fortsättning följer.........
« Senast ändrad: september 02, 2007, 14:48:02:02 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Phyxius

SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #18 skrivet: augusti 14, 2007, 05:50:38:38 »
Mycket bra beskrivning av din installation av pump och filter!!  O0 Kommer nog att uppskattas av framtida ägare av J&F´s storpool. Hade jag haft denna superba förklaring innan hade jag nog sluppit beställa grejer från Poolstore 3 gånger.  ;)
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2007, 09:15:05:05 »
Fick själv en hel del hjälp på forumet och sedan blev det som du, massa vändor fram o tillbaka till rörfirmorna. För att inte tala om väntetid :'( . Gott ifall man kan hjälpa några andra att undvika detta onödiga arbete 8)

Nu är vattnet dock klart, så idag startar vi pumpen. Har lite dåligt flöde för fyllning av poolen, förra ägaren till vårat hus har endast dragit fram ett 12mm rör till vattenuttaget :( . Blir byte av detta nästa år.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag