VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nedsänkt pool i trädäck  (läst 8538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2020, 11:51:49:49 »
Handläggaren i min kommun resonerade som så att jag byggde fyra väggar med tak. Om jag väljer att fylla det med vatten eller vad jag nu vill göra där spelar ingen roll ur behovet av bygglovets perspektiv. Men jag tror man får olika svar beroende på vem man frågar.
Hör som sagt med din kommun.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2020, 15:52:03:03 »
Handläggaren i min kommun resonerade som så att jag byggde fyra väggar med tak. Om jag väljer att fylla det med vatten eller vad jag nu vill göra där spelar ingen roll ur behovet av bygglovets perspektiv. Men jag tror man får olika svar beroende på vem man frågar.
Hör som sagt med din kommun.

Då skulle jag nog hävda att din handläggare inte riktigt hade koll på riktlinjerna när det gäller pool.
Finns ganska tydliga rekommendationer på boverkets sida dock äger kommunen rätt att tolka det lite olika
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #22 skrivet: juni 29, 2020, 17:27:43:43 »
Det må vara hänt.
Själv hade jag ingen aning och följde handläggares riktlinjer.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #23 skrivet: juni 29, 2020, 19:44:02:02 »
Jag ringde kommunen idag (Växjö) och fick följande svar:

För pool så behöver jag inget bygglov (det visste jag redan, och den är ju dessutom en del av trädäcket och är helt nedsänkt).

För trädäcket så behöver jag inget bygglov även om det blir bredare och går ut mer än 360cm.

Däremot:

Om jag väljer att smälla upp ett insynsskydd på trädäcket som ligger 60cm över mark på 180cm (totalt 240cm) som är bredare än 360cm så behöver jag ett bygglov. Enligt han jag pratade med så hade jag inte behövt något bygglov om bredden var mindre 360cm eller mindre, så det är ju lite surt.

Han sa också att de är tvungna att agera om någon kommer in med en anmälan. Från grannarna är det ingen fara, alla är schyssta. Men det finns ju muppar som kanske går förbi och kan få för sig att skicka in en anonym anmälan.

Ett bygglov för insynsskyddet kostar 1600kr, men det tar jag när det är dags att bygga detta.  ;D

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #24 skrivet: juni 29, 2020, 20:04:37:37 »
Liten uppdatering 29-06-2020

Idag har det inte hänt ett smack på byggfronten. Däremot har jag köpt in mer cellplast, samt beställt allt som behövs för att genomföra ett test med plastningen. Så nu ska jag montera ett par mindre 50mm XPS på formplaywood med kanter, som jag sedan provar att plasta. Sedan ska jag hoppa på dem, stöta med hälar och fötter och se vad materialet går för. :)


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #25 skrivet: juni 29, 2020, 23:07:24:24 »
Tror det kan skilja mellan kommuner.
Nedgrävda pooler är normalt inte bygglovspliktiga.
När jag ringde och fråga i min kommun, hur mycket de fick sticka upp så fanns ingen exakt angiven höjd.
Jag tolkade personen som svarade att det viktiga var att det inte skymmer sikten för grannarna, typ.
Men staket och sånt brukar väl få vara 80 cm ovan mark?

Hos oss var man tvungen att skaffa något som heter marklov för att göra hålet i marken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #26 skrivet: juni 30, 2020, 10:40:39:39 »
Hos oss var man tvungen att skaffa något som heter marklov för att göra hålet i marken.

Jag fick svaret att jag inte behövde anmäla eller ansöka om bygglov. Jag tolkar det som att detta innefattar även marklov. Såhär står det dessutom på Boverkets webb:

Citera
Behövs bygglov eller anmälan
För att bygga en pool behöver du oftast inget bygglov. Pooler är varken uppräknade bland de konstruktioner som kräver lov eller de som inte kräver lov i plan- och bygglagen. Men poolen kan, beroende på hur den ser ut och är konstruerad, anses vara något annat som kräver lov som en mur eller ett plank.

Om poolen förses med ett pooltak, fast eller skjutbart, så kan själva taket beroende på hur högt det är och ser ut kräva bygglov. Om man bygger en altan eller sätter upp ett plank runt poolen så kan det också behövas bygglov för det.

Marklov kan behövas om du schaktar eller fyller så att markens höjdläge ändras avsevärt.

Anmälan kan krävas om man ansluter poolen till det allmänna vatten- och avloppsnätet.

Innan du börjar bygga din pool är det därför viktigt att du kontaktar byggnadsnämnden i din kommun och för att få besked om vad som gäller i just ditt fall. Du kan få betala en  avgift eller bli tvungen att riva poolen om du bygger den utan bygglov, marklov eller anmälan, om detta krävs.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/

Och såhär står det på Växjö kommuns webbsida:

Citera
Det krävs inget bygglov för att anlägga en pool. Detta gäller både inom och utanför detaljplanerat område. Om poolen sticker upp mer än 50 centimeter räknas kanten som en mur. Muren kan kräva bygglov, men inte själva poolen.

https://vaxjo.se/sidor/bygga-och-bo/bygga-nytt-bygga-om-bygga-till/vad-far-jag-gora-.html

Så ett marklov behövs i regel bara om man ändrar höjdläget på marken avsevärt. Jag ändrar ju inte höjdläget någonting, annat än att bygga ett trädäck i anslutning till huset som sticker upp 60cm.

Utloggad DIYSpa79


Utloggad TommyC

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #28 skrivet: juli 01, 2020, 18:44:35:35 »
Jag tycker att det är bra att prova kontruktionslösningars hållfasthet i mindre skala som du gör innan du bygger. Det kan nog vara svårt att hitta representativa provfall. Böjning, töjning/sträckning som motsvarar verkligheten är bra att definiera. Jag har inget genomtänkt att bidraga med men vår pool i glasfiberarmerad polyesterplast har problem med sprickor. Min ej bekräftade hypotes om orsaken till sprickorna är att det är plastat mot träskivor som har träreglar som distans mot en stomme av betonghålsten och att trä har ruttnat p g a vattenläckor. Plasten med sin glasfiberarmering är för tunn för att själv bära lasten från vattnet. Resultatet blir en uppsättning fina sprickor i gelcoat/topcoat som jag plastar över före varje säsongsstart.

Epoxi är ungefär dubbelt så starkt som polyester och kostar ungefär fyra gånger så mycket.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #29 skrivet: juli 01, 2020, 20:19:29:29 »
Jag tycker att det är bra att prova kontruktionslösningars hållfasthet i mindre skala som du gör innan du bygger. Det kan nog vara svårt att hitta representativa provfall. Böjning, töjning/sträckning som motsvarar verkligheten är bra att definiera. Jag har inget genomtänkt att bidraga med men vår pool i glasfiberarmerad polyesterplast har problem med sprickor. Min ej bekräftade hypotes om orsaken till sprickorna är att det är plastat mot träskivor som har träreglar som distans mot en stomme av betonghålsten och att trä har ruttnat p g a vattenläckor. Plasten med sin glasfiberarmering är för tunn för att själv bära lasten från vattnet. Resultatet blir en uppsättning fina sprickor i gelcoat/topcoat som jag plastar över före varje säsongsstart.

Epoxi är ungefär dubbelt så starkt som polyester och kostar ungefär fyra gånger så mycket.

Tråkigt med sprickor, men en fördel är ju att man kan reparera relativt enkelt. O0 Jag hoppas att epoxi är lite mer töjbart än vad polyester är. Minns att jag har läst om detta. Jag plastar direkt på Cellplast XPS som i sin tur är fäst på formplywood. En helt oprövad konstruktion. Så det är lite av en chansning. Men detta ska jag testa innan jag plastar hela poolen. Det borde fungera bra, men jag är osäker på hur tjock plastningen måste vara. Jag hoppas att 1,5mm laminat + gelcoat är tillräckligt. Det motsvarar ungefär 580+580+280g/m2 glasfiberlager.  Risken är ju annars, som du säger, att det blir väldigt dyrt eller att jag får hitta en annan lösning. Ska bli väldigt kul att göra ett test i allafall! 

Just nu så funderar jag en hel del på hur jag ska fästa skimmer, inlopp och belysning. Dels är XPS+Formplywood totalt 62mm tjock. Dels vet jag inte hur hållfastigheten blir mellan fästpunkterna. Men detta kan jag också testa innan jag bestämmer hur jag ska göra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan