VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage/dunstning?  (läst 3049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krikke

Läckage/dunstning?
« skrivet: augusti 20, 2009, 19:07:55:55 »
Hej allihop,

Är nybliven poolägare och har fått den på plats och påfylld för cirka två veckor sedan. Som vanligt så följs ofta något gott av något ont och jag misstänker starkt att läget är så just nu för mig.

Det började med att det var lite blött i ena hörnan ett tag efter att vi hade fyllt upp poolen. Fick förklaringar av en del personer att det kan ha att göra med att tyngden pressar upp vatten från jorden. Hade dock svårt att tro på detta då det i så fall ska sugas upp genom makadamet och mursanden och för det andra är det nästa bara grus under ändå.

Har nu mätt tre dagar på rad och den har sjunkit med ca 5 mm varje dygn. Tilläggas till detta ska även att jag för tillfället inte har någon som helst form av pooldrag så det dunstar så mycket det kan. Poolkungen skriver att det under högsäsong dunstar mellan 5-7 cm i veckan i en pool men efter att ha läst lite på olika forum verkar det inte finnas några som ligger i närheten av sådan dunstning, men iofs så har väl alla poolöverdrag av någon form.

Står i startposition för att bygga trädäck runt och det känns inte så kul att börja om man nu måste ner i hålet igen och börja brottas med poolen. Har några enkla frågor som jag är mer än tacksam om jag kanske kan få hjälp med, gärna så många svar och erfarenheter som möjligt.

Hur mycket dunstar en pool utan överdrag på ett dygn ungefär?
Kan man spåra en läcka förutom att låta nivån sjunka? Spårfärg eller liknande av någon form?

Tack på förhand!

/ Kristian

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Läckage/dunstning?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2009, 19:39:25:25 »
Hej och välkommen!!

Börja med att kolla över alla skarvar/övergångar. Skulle gissa på att det är någon koppling som inte är ordentligt åtdragen.

Hoppas att det löser sig.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Läckage/dunstning?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2009, 22:01:18:18 »
Kolla belysningen också ifall du har någon, vanlig felkälla.

Vi har mycket liten avdustning, knappt märkbar (värsta fall högst 1cm/vecka). Ungarnas bad o lek är större vattenbovar.

Du har för stor sänkning av vattenivån/dygn för att det skall vara avdunstning.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag