VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjocklek på plattan  (läst 17957 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joppase

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 73
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Man måste våga för att vinna!
    • Visa profil
Tjocklek på plattan
« skrivet: januari 28, 2014, 19:06:54:54 »
Hoj!

Poolbygge på G (10x5m, 1,35m djup), tänkte gjuta upp både plattan och sidorna.

Varför har "alla" så olika tjocklek på betongplattan?
jag har sett allt från 30mm till 200mm.

Min tanke är att göra en platta, 40mm tjock. längst ut där poolväggen ska stå ska plattan vara 140mm tjock. Detta för att bära upp den gjutna poolväggen. Under plattan har jag längst ned singel (4-16), ca 15cm djupt, som utgämnare och kapilärbrytare, sen 100mm markisolering.


Tänkvärt:
En husgrund är ca 100mm tjock, en "väg" där det åker lastbilar är 130-150mm. en pool på 1,35m djup har ett tryck på 1hg/cm2, trycket under ett bildäck är ca 30-35hg/cm2

eller

pool 1,35m djup = 1,35 ton/m2
bil 2 ton = 35 ton/ m2 (bilen står ju på fyra punkter á 120x120mm)

Tips/råd/kommentarer?

//  Andreas

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2014, 20:22:37:37 »
20cm betong har nog alla svårt att motivera. Tunnare än 8-10cm riskerar att sätta sig, det spricker lite och armeringen rostar och det spricker lite till....

Jag tror inte att "alla" har så olika tjocklek. Jag tror att de flesta kör 8-10cm + centrerad sprickarmering i form av 6150 mattor. Precis samma upplägg som man kör i en källare man gräver ur och renoverar.

Kantbalk menar jag att det inte behövs av den enkla anledningen att du har ingen last att ta upp som på ett hus. Istället har du en perfekt utbredd last, ingenting som vill knäcka plattan på den ledden, dvs ingen poäng med kantbalk.

40mm kommer spricka så fort du får lite sättning i marken under poolen. Kanske inte pga lasten men pga att du torkar marken under poolen med poolens dränering...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Joppase

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 73
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Man måste våga för att vinna!
    • Visa profil
SV: Tjocklek på plattan
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2014, 21:43:31:31 »
jag hittade en 4cm platta på:
http://www.husgrunder.com/prio/hur-gjuter-man-en-tat-pool/

Med tanke på vattentrycket så är det inga problem, och det gynnar ju att trycket är gämnt fördelat. Men när du säger att det kan sätta sig och komma "tryck" underifrån i form av sättningar så håller jag med dig.

Jag får nog gå upp ett par cm i tjocklek.



Vad gäller väggar då? om man förbereder med armeringsnät och järn enligt alla konstens regler, uppstuckna från plattan. Vad kan man ha för tjocklek då? 8-10 cm känns rätt bra?!

Formvirke (skivor) kan jag låna (få) så det blir ingen, eller en låg kostnad.


6150 mattor, 6mm och 150mm i fyrkanterna? lägga även det i väggarna?

Utloggad MathiasS

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2014, 22:33:47:47 »
Jag törs inte råda om hur väggarna ska konstrueras/dimensioneras. Men, om du tittar på Thermopoolsalternativet så har man där 15cm betong i väggarna + 5cm cellplast på var sida om betongen. Det är MYCKET armering i thermopoolsväggarna, avsevärt mer än 6150 nät, så baserat på det verkar det du föreslår lite klent.

På tio meters längd behöver du nog ett par kontreforer på långväggarna också.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2014, 00:05:15:15 »
Jag antar att det handlar om betong + liner ? En traditionell gjuten betongpool brukar ju vara 200 mm tjock eller så och det gäller både platta och väggar och skall dessutom armeras ordentligt, inte bara med tunna nät utan med grövre armeringsjärn ganska tätt. Men där ges väl tjockleken minst lika mycket av kravet på att den gjutna poolen skall bli vattentät (utan liner eller annat tätskikt) så vad som är gränsen för hållfastheten kan bli annorlunda.

Man får dock ha ordentlig respekt för de krafter som marksättningar, tjälskjutning och liknande kan ge. Det är mycket stora krafter i rörelse och man vill ju inte riskera att den spricker. Skall man gjuta väggarna är ju dessutom det stora jobbet själva formarna och det jobbet blir ganske lika om du har 100 eller 200 mm tjock gjutning. Tjocklekar som 40 mm skulle jag aldrig ens fundera på. Det lär inte hålla i längden.

En 10 m lång poolvägg utsätts för väldiga krafter. Vattnet kommer att pressa med runt 10 ton utåt, sedan kan ju mottrycket från jord m.m. minska på detta. Poolen skall dessutom tåla jordkrafterna om den töms. Sätter sig marken har du en konstruktion som väger 75 ton (räknat på ett medeldjup av 1.5 m) plus vikten av betong och armering (kommer ju att bero på hur tjock du gör den) som skall hålla ihop utan att spricka. Nej jag skulle inte våga chansa på under 200 mm för en helgjuten pool. Undantaget skulle vara om du endast skulle gjuta plattan och hade helt stumt underlag (typ berg) som inte kan sätta sig, då kan säkert även en tunn platta hålla bra.
« Senast ändrad: januari 29, 2014, 00:12:06:06 av Erica »

Utloggad concrete pumper

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2014, 07:33:06:06 »
Har du format och gjutit väggar förr ?? Om inte så ge dig inte på det utan kunnig hjälp av formbyggare och armerare, bygg hellre med thermoblock eller skalblock.

Utloggad Erica

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2014, 12:13:47:47 »
Har du format och gjutit väggar förr ?? Om inte så ge dig inte på det utan kunnig hjälp av formbyggare och armerare, bygg hellre med thermoblock eller skalblock.

Håller helt med. När vi byggde vår pool fick vi läsa på om formning m.m. - inte så enkelt om det skall bli både starkt och vattentätt. Vi formade själva men det var mycket jobb. Till armeringen hade vi hjälp av ett proffs, även om vi gjorde en hel del själva. Gjutningen däremot gick snabbt och enkelt - allt på en dag. Vi stod ju inte och blandade betong själva (skulle aldrig blivit tätt) utan hyrde in en pump och köpte färdigbetong. Resultatet blev utmärkt - inga sprickor och poolen har nu stått i runt 10 år och inte läckt en droppe (inte från poolen - vi har haft ett par läckor i maskinrummet att ta hand om).

Jag skall tillägga att vi gjorde det i smart ordning - poolen först - poolrummet därefter ! På så sätt gick det lätt att komma åt för formning och betong.

Nu är väl poolen i denna tråd utomhus efter vad jag tror, men i gengäld är den en bit större än vår, så det vill till att göra det noggrannt så det håller.

Utloggad Joppase

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 73
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Man måste våga för att vinna!
    • Visa profil
SV: Tjocklek på plattan
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2014, 18:36:45:45 »
Håller helt med. När vi byggde vår pool fick vi läsa på om formning m.m. - inte så enkelt om det skall bli både starkt och vattentätt. Vi formade själva men det var mycket jobb. Till armeringen hade vi hjälp av ett proffs, även om vi gjorde en hel del själva. Gjutningen däremot gick snabbt och enkelt - allt på en dag. Vi stod ju inte och blandade betong själva (skulle aldrig blivit tätt) utan hyrde in en pump och köpte färdigbetong. Resultatet blev utmärkt - inga sprickor och poolen har nu stått i runt 10 år och inte läckt en droppe (inte från poolen - vi har haft ett par läckor i maskinrummet att ta hand om).

Jag skall tillägga att vi gjorde det i smart ordning - poolen först - poolrummet därefter ! På så sätt gick det lätt att komma åt för formning och betong.

Nu är väl poolen i denna tråd utomhus efter vad jag tror, men i gengäld är den en bit större än vår, så det vill till att göra det noggrannt så det håller.

Nej, jag har inte format förr, "hur svårt kan det vara?"
Jag har hemmasnickrare runt mig, och så har jag ju er på poolforum!  :)

Poolen är utomhus, den skall vara isfri på vintern. Alltså cirkulerande vatten även vintertid. Så det kommer inte vara någon tryckande is på poolsidorna.

Om man vänder på det, har någon erfarenhet av plattor/väggar som spricker? isåfall, vilken tjocklek använde man då? Vilka problem gav det (vissueltt, läckage, haverier m.m.)? Var markarbetet underdimensionerat?





Utloggad concrete pumper

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2014, 18:50:37:37 »
Hej, var i landet bor du ??

Utloggad Erica

SV: Tjocklek på plattan
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2014, 19:50:17:17 »
Nej, jag har inte format förr, "hur svårt kan det vara?"
Jag har hemmasnickrare runt mig, och så har jag ju er på poolforum!  :)

Poolen är utomhus, den skall vara isfri på vintern. Alltså cirkulerande vatten även vintertid. Så det kommer inte vara någon tryckande is på poolsidorna.

Om man vänder på det, har någon erfarenhet av plattor/väggar som spricker? isåfall, vilken tjocklek använde man då? Vilka problem gav det (vissueltt, läckage, haverier m.m.)? Var markarbetet underdimensionerat?

Jag vet ett antal fall där gjutningar har misslyckats. Ett sådant hade ca 8 cm tjocklek till vägg och när den kom under tryck så havererade den rätt av, en stor spricka mitt på. Ett annat fall (vägg ca 15 cm men för dåligt gjuten), höll ihop rent mekaniskt men läckte vatten som ett såll. Konsekvenserna om det inte håller blir mycket allvarliga vad det gäller väggar - spricker det så tappar det nästan all hållfasthet plus att du får vassa sprickkanter som om du har liner lär skära sönder denna så att du dels får ett katastrofalt läckage, dels en förstörd pool. När vi skulle bygga vår pool kollade vi noga upp vad som gällde innan vi vågade välja en gjuten lösning, detta just för att vi hört talas om ett antal fall där det gått mindre bra.

Merkostnaden för att göra det riktigt är måttlig jämfört med vad man skaffar sig för elände framöver om man fuskar. Visst, du sparar några kubikmeter betong om du gör den tunn, lite virke likaså, men du får ändå lägga ned en massa arbete och om en gjutning spricker eller kollapsar så är ju allt bortkastat. Det går normalt aldrig att laga en sådan skada, det återstår bara att riva alltihop och börja om från början.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan