Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Min nya anläggning suger luft...  (läst 4814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mark Spitz

Min nya anläggning suger luft...
« skrivet: augusti 03, 2009, 11:43:30:30 »
Huset är förberett för pool en gång i tiden då det byggdes med PEM-slang dragna under huset. (1969). Dessa ledningar har jag använt mig av
för att kunna placera poolrummet lite smidigt i huset. Jag har alltså varit tvungen att "skarva" slangarna från CEPEX till PEM på fyra ställen.
Allt var frid och fröjd under hela poolbygget som jag gjorde själv. Noggrannheten har verkligen varit min ledstjärna här. Vill verkligen inte ha strul när det hela väl var klart (men vem vill det å andra sidan). Snacka om att luften går ur en då det trots allt "skiter"sig. Det är inte så att det sprutar luft i utloppen men efter en timme ungefär (då jag luftat systemet ovanpå sandfiltret) börjar det "prutta" i utloppen. Gick och köpte kopplingar och tryckmätare för att testa om det ev. kunde röra sig om en läcka på PEM -slangen under huset. Men för att testa utrustningens tillförlitlighet först så monterade jag den på en stump PEM-rör. Då upptäckta jag att det läckte i kopplingarna (samma som jag använt mig utav för att skarva mellan PEM-slangen och CEPEX-slangen...blåsvarta i plast ni vet). Och slangen under verkar det inte vara efter att jag trycktestat. Och dessa skall man dessutom inte ens dra ihop med verktyg för att få täta...tjena, säger jag. Vad tusan gör jag? Går det att limma PEM-slang. Jag har gjort en testlimmning och den verkar sitta som berget men kanske ingenting man vågar gräva ner. Till saken hör att slangen på sugsidan uppgår till närmare 20 meter. Kan det vara slangen (50mm) som är för klen månne?  Kommentarer emottages tacksamt <antman>
« Senast ändrad: augusti 03, 2009, 12:01:00:00 av Mark Spitz »

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Min nya anläggning suger luft...
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2009, 12:40:51:51 »
PEM är en fet plast och i princip omöjlig att limma. Lämpar sig mer för svetsning.

Varför använder du inte en enkel slangkoppling av den typen där du kränker slangen över och spänner med en slangklämma. Finns som skarv med samma utseende i båda ändar.

Sätt silikon på kopplingen och värm PEM-slangen (till den mjuknar något) med en varmluftspistol. Kräng på slangen och spänn med en slangklämma i rostfritt (ej galvat) innan slangen kallnar.

Utloggad utopiazz

SV: Min nya anläggning suger luft...
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2009, 13:26:22:22 »
De blå kopplingarna ska normalt täta bra mot PEM slangen. Tätningen sker bara med hjälp av antingen en O-ring eller med en tätring med "läpp". Det enda som den stora mutterna gör är att hålla slangen på plats med hjälp av den inre hullingförsedda hylsan. Så för täthetens skulle spelar det ingen roll om du drar muttern för kung och fosterland.

Det som däremot är viktigt är att fasa PEM slangen lite innan den trycks in i kopplingen annars finns risken att man skadar tätningsringen. PEM slangen måste också vara helt slät och "fri" från repor/skador i änden (där det ska täta).

Utloggad Mark Spitz

SV: Min nya anläggning suger luft...
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2009, 13:58:58:58 »
Tack för svar hörrni! Det där med slangklämmekopplingen låter inte så tokigt. Kan helt klart vara en variant...tack för tipset. Efter en del tester har jag konstaterat att PEM-slangen tätar sämre en CEPEX dito (men även CEPEX tappar tryck. Har fyllt på  med 1,5 bar ca och efter ett par timmar har CEPEX tappat ner till 1,0.) Och jag har verkligen varit noggrann då jag monterar (raka snitt...insmord O-ring...slang i botten...och fram med STOR pollygripen) Just nu testar jag med silicon mot O-ringen efter tips från leverantören...Vi får se vad det ger för resultat.
PEM slangen har ju blivit lite repig efter alla år i backen så det kan helt klart vara en orsak...hmm. Som det ser ut just nu tror jag på en kombo av lite lätt otäta kopplingar (det värsta är ju att det syns ju inte ett smack i form av vattendroppar eller dyligt) och på gränsen till för lång sträcka sugslang (20 meter) för 50mm rör (PEM har ju dessutom tjockare gods så dessa flödet är ju sämre än en CEPEX-slang)
Jag jobbar vidare O0 O0

Utloggad utopiazz

SV: Min nya anläggning suger luft...
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2009, 14:54:42:42 »
Det troligaste är att det är på sugsidan som det blir otätt. Det är svårare att täta den sidan än trycksidan. Samtidigt så tätar det bättre på den sidan med t.ex. sikaflex (undvik helst silicon)

Ett tips om du har kopplingar som har tätring med "läpp" (inte vanlig O-ring). Vänd på tätningen så att läppen tätar åt andra hållet än det normala. Så har jag gjort på min sugledning för vårt sjövatten och det märktes stor skillnad i täthet på mina kopplingar efter den modifieringen. Det krävdes en del trixande att få in tätringen eftersom den måste monteras samtidigt med slangen när man vänder den.

En annan del  som kan avhjälpa läckage på sugsidan är stödhylsa för PEM slang. Finns i de flesta dimensioner och både for PN10 och PN6,3

Det går även att fixa till ytan på PEM slangen genom att lägga på ny plast. Man kan t.ex. använda smältlim eller belagsstav som man smälter/eldar (för skidor). Smältlimmet bör vara med högre temp än de vanliga från Classe och Biltema. Tror att man brukar använda polyamid i dessa limmer.

Utloggad Mark Spitz

SV: Min nya anläggning suger luft...
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2009, 15:05:16:16 »
Utopiazz...det verkar som att du är en mindre expert på PEM-slang O0 O0
Tack för matnyttiga tips. De emottages med stor tacksamhet skall du veta.
Har förövrigt just konstaterat att slicontätningarna mot O-ringen verkar funka. Min testbit med tryckmätare
tappar inte ett smack längre.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan