CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vart f-n läcker det!!!!!!  (läst 3734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus berg

Vart f-n läcker det!!!!!!
« skrivet: maj 16, 2010, 15:03:22:22 »
Hej alla kompetenta poolägare
Jag har nu inte sovit på flera dygn(nästan sant)
Anledningen är att det försvinner ca 1 cm vatten ur min maimipool 3+6 m=ca 180 liter vatten per dygn!?
Jag har pump och filter i källare och där är det snustorrt, har även en värmepump som oxå verkar tät.
Fick ett ryck igår och plockade upp trätrall och grävde fram alla in och utlopp men kan inte hitta några problem(även lampa).
Har nu stängt av pumpen för att se om det läcker lika mycket eller mindre.
Har en hörntrappa i poolen som jag är osäker på men jag har badat och efterdragit samtliga skruvar och
så vitt jag kan se verkar det ok.
Har dränering runt poolen med separat pumogrop och det verkar inte komma fram vatten där !?
Har ju regnat en del så visst finns lte vatten men inte 180 liter per dygn!?
Har även simmat runt med cyklop för att kolla linern men den verkar oxå ok
Ursäkta ordvalen men vad Faan ska jag göra!
Tacksam för snabba svar!
verkar finnas otroligt mycket kompetens samlat på detta suveräna forum!

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Vart f-n läcker det!!!!!!
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2010, 15:17:19:19 »
det enda vettiga är nog att stänga av pumpen och låta det vattnet sjunka till läcknivån
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Fia

SV: Vart f-n läcker det!!!!!!
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2010, 16:07:39:39 »
Håller med Matz, låt det sjunka till det avstannar!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Vart f-n läcker det!!!!!!
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2010, 17:25:12:12 »
Hur är det med vattentemperaturen jämfört med lufttemperaturen och vinden ? Kan det vara fråga om kraftig avdunstning, om du har riktigt varmt i poolen och luften är kall ? Det har ju inte precis blivit någon sommar ännu...  Vi har en inomhuspool och trots att den alltså inte utsätts för någon vind eller direkt kalluft så dunstade det en hel del vatten i början, innan vi skaffade ett pooltäcke. Vi undrade också först om den läckte, men när vi fick dit täcket så såg vi att "läckaget" helt försvann. Alltså var det bara avdunstning.

Utloggad magnus berg

SV: Vart f-n läcker det!!!!!!
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2010, 17:42:20:20 »
visserligen har jag haff 22 grader i poolen och det har varit rätt kallt på nätterna typ 0 men....... jag har pooltäcke på för det mesta!? <dontkn>
Har nu haft pumpen avslagen i snart ett dygn och det verkar inte sjunka <hmm>
ska efter ett par dygn sätta på pumpen men koppla bort värmen med hjälp av bypassen
Jag ger mig inte i första taget men kom gärna med mr tip och ideer O0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vart f-n läcker det!!!!!!
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2010, 22:23:11:11 »
...Har nu haft pumpen avslagen i snart ett dygn och det verkar inte sjunka <hmm>....
I.o.m. pumpen är stängd låter det onekligen som filtrets multiport hängt sig, t.ex. fått "skit" mellan packning/läge och läcker ut via "waste" trots att det står i normalt reningsdriftläge - kort och gott samma fel som bl.a. fanns i tråd från 2008
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2716.msg20803#msg20803
och samma problem jag själv råkade ut för 2009 (...och sov dåligt för....)  >:D
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5020.msg37690#msg37690

I mitt fall har jag avstägningsventil på waste-utlopp + synligt extra utlopp till golvbrunn som gjorde att jag enkelt kunde kolla genom att stänga utloppen under pump- och filterdrift och som visade sig att när det blockerades blev jag inte av med vattnet men i öppet läget försvann det....och jag har liknande lösning som bl.a. "Housedad", dvs. jag ser inte heller det vattnets flöde och det var lite lurigt innan man fann "läckan".

Körde filtrets multiport i olika lägen och därefter "rättade" tätningarna till sig och har aldrig haft problemet sen.
Delade även multikopplingen under årests stängning för att se hur det såg ut men bedömde inte att jag behövde byta ngt. och funktion är idag u.a.

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: maj 16, 2010, 22:34:16:16 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag