CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrenovering - Bygga med leca i Gbg?  (läst 2965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterRyet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Poolrenovering - Bygga med leca i Gbg?
« skrivet: juni 07, 2011, 09:27:17:17 »
Har en nedgrävd 6x3 pool m trästomme från -98. Träsarg och stenläggning m sjöstensplattor runt om. Verkar inte finnas ngn dränering runt poolen, så plywoodskivorna troligen fuktskadade (verkar ha deformerats - linern buktar och spik har rest sig så spikskallarna syns genom linern). Linern blev dessutom gulbrunt missfärgad förra året (jag hade för låg pH en period). Sjöstensplattorna närmast poolen har sjunkit. Sammantaget är poolen en tråkig syn, och renoveringsläge! Jag tycker 12 år är en för kort livslängd för en poolkonstruktion...

Till en ny pool vill jag därför ha murad stomme, så den håller formen och så jag kan lägga sten runt om och köra med padda för ordentligt underarbete. Antar att det leca den skall byggas med då. Eller?

Tänker mig linerpool (finns väl inget annat idag?), och att när det är dags att byta liner om så håller en murad pool formen, utan att jag gräver upp runt. Tänker jag rätt/klokt?

Jag vill inte göra jobbet själv, utan vill ha proffshjälp. Hittar dock ingen poolleverantör som bygger på detta vis, utan hittar poolfirmor med trästommar, plåt och plast. Finns det ngn i Gbg-området som bygger som jag vill?

Tacksam för alla tips!

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrenovering - Bygga med leca i Gbg?
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2011, 21:46:11:11 »
Jag rekommenderar Dorocell (finns i Göteborg har jag för mig att jag läst i någon tråd), det är enkelt att bygga (legobitar) som man sedan fyller med betong. En till fördel är att det blir rejält med isolering runt poolen vilket borde minska driftskostnaden. Kolla min tråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Valle

SV: Poolrenovering - Bygga med leca i Gbg?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2011, 22:45:17:17 »
Kolla med Ecopool. Jag köpte mina grejer där dom har ritningar på pool som är byggd av hålsten men det går lika bra att mura med lecasten.

//Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag