VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.  (läst 13898 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #10 skrivet: maj 23, 2013, 19:51:08:08 »
Här kommer en IRL-bild också.

Tänker mig alltså att fimpa ventilerna på T-kopplingarna och sätta sådana här istället: http://www.rubinpool.se/endplugg-1-12-utv-ganga-oring-p-1342-c-196.aspx

Verkar det vettigt??

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #11 skrivet: maj 23, 2013, 20:29:51:51 »
Kontrollera så det inte är stopp mellan filtret och ut till inloppet innan du  startar nästa gång. För är det de så kan du spräcka filtret istället för ventilen nästa gång och det blir mycket dyrare.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2013, 20:36:39:39 »
Men det rinner vatten från inloppet och ut ur filtrets avlopp när ytan kommer upp ovanför inloppet (pumpen avslagen). Då borde det väl inte vara stopp där? Eller kan det vara något som stryper flödet delvis?

Utloggad Erica

SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2013, 21:25:17:17 »
Poolpumpar är inte precis några högtryckspumpar så om ventilen var hel från början borde detta vara helt omöjligt. Inte ens om det är heltätt i röret till poolen så kan ju trycken komma över det som pumpen ger mot stängd ventil, kanske 1.5 bar eller något sådant och det borde ingen kulventil gå sönder av. Om systemet har frusit på vintern så har det nog blivit en spricka i kulventilen varför den gick sönder när trycket kom på. Alternativt var den inte ordentligt hopskruvad, om det var den typ som är i olika delar.

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2013, 21:56:30:30 »
Ja, kanske det men ventiler och filter/pump har stått i garaget under vintern och även om det blir kallt där blir det inga minusgrader?

Utloggad CarlW

SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2013, 22:03:48:48 »
Det ska bara vara att vända på ventilerna så pilen pekar åt det hållet vattnet kommer ifrån. kulventilen är byggd så att du ska kunna ta ut själva kulan och smörja upp den vid behov.

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #16 skrivet: maj 24, 2013, 08:05:30:30 »
Hur kollar jag lämpligen att det inte är något stopp mellan filter och inlopp? Förutom att konstatera att det rinner vatten "bakvägen" då pumpen inte går?

Kommer att kännas aningen nervöst att försöka starta igång igen men så fort pluggarna har anlänt blir det på det igen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #17 skrivet: maj 24, 2013, 08:30:55:55 »
Jag brukar sätta ned trädgårdsslangen i skimmern, i botten finns ju ett utloppshål.
Jag har gjort en koppling som passar i gängorna för utloppshålet, men annars kanske det räcker att täta med en trasa eller liknande.
Jag spolar tills jag har flöde i inloppen, sen tar jag bort slangen och startar cirkpumpen, det är idiotsäkert.

Vad man MÅSTE vara uppmärksam på är att hela tiden kontrollera trycket på manometern i sandfiltret, om man glömt öppna någon kran, eller har en isplugg i slangen mellan pump/filter och inloppen så kan man spräcka både cirkpump och sandfilter av det tryck som trädgårdsslangen kan ge.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #18 skrivet: maj 24, 2013, 10:04:21:21 »
Tackar för beskrivningen. Antar att man ställer filtret i normalt FILTER-läge när man gör denna operation??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #19 skrivet: maj 24, 2013, 10:32:58:58 »
 O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag