CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen  (läst 7143 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2013, 11:52:35:35 »
Vart kan man köpa frysplugg, det låter som en bar mycket enklare lösning :-)

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #11 skrivet: maj 22, 2013, 12:13:42:42 »
Jag köpte min på Folkpool, kostade typ 20 kr eller liknande. Först grejen som man inte blir rånad för som har med pool att göra. Men jag hittar den inte på deras hemsida.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #12 skrivet: maj 22, 2013, 12:17:16:16 »
Poolcenter.com har en som liknar den jag har.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad raggartufsen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Äntligen sommar !
    • Visa profil
    • sussionline
SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2013, 12:56:13:13 »
Sovit på saken nu och tagit ett djupt andetag. bestämde mej för att gå ut och testa lite till, började med att sätta den på recirculation igen och koppla in dammsugarslangen och dammsuga botten....

Som jag skrev tidigare så hade den vid nåt tillfälle spottat ur sej sand, men nu när jag dammsuger upp det så spottas det inte ut igen. det i sin tur måste väl betyda att recirculation gör nån typ av filtrering ? Den spottar inte ut sej nåt av det skit jag dammsuger upp !

Så åter till baks till varför det blir så lågt vattentryck när den står på filtrering, tror ni fortfarande att det är dysarna (Eller vad dom hette)


Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #14 skrivet: maj 22, 2013, 13:18:35:35 »
Du har ingen filtrering genom sandfilteret vid "cirkulering". Skiten du damsugar upp hamnar väl i grovfilteret vid pumpen, eller kommer tillbaks i poolen som mindre partiklar som är svara att se.
Det skulle i teorin kunna vara att du har en söndrig "spidergasket" i sexvägsventilen på toppen av sandfilteret. Kolla denna innan du gräver ut all sanden för att kolla dysorna i fliteret. Känns som mer sannolikt att bekymmeret er din "spidergasket" da denna har en mekanisk påverkan vid användning. Det har inte dysorna som sitter fast i sanden i filteret. Om packningsytan på din ventil inte har varit ställt i vinterläge, kan packningen fastna när du lyfter denna för att ändra inställning på sexvägsventilen.
Öppna locket rett under manöverspaken på ventilen, och kolla om packningen ser hel ut.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad TommyC

SV: Dpligt tryck och dessutom sand i poolen
« Svar #15 skrivet: maj 22, 2013, 16:11:21:21 »
Det räcker inte att plugga i skimmern. Man måste plugga inloppen också om man inte har backventil mellan sandfilter och inlopp.  Om det inte går att plugga säkert så är det bättre att sänka nivån till under inlopp och skimmer innan systemet öppnas.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag