CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flödesriktning poolväxlare?  (läst 1023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleH

Flödesriktning poolväxlare?
« skrivet: juni 16, 2020, 20:53:44:44 »
Hej!
Har fått en tjusig värmeväxlare installerad på fjärrvärmen idag.
Jag ska själv koppla på poolvattnet på växlaren. Vill dubbelkolla att jag fattat markeringarna på växlaren rätt.Ska jag koppla vattnet FRÅN poolen in där det står pooltemperatur och tillbaks TILL poolen där det står framledningstemperatur. Känns logiskt men vill vara säker innan jag börjar limma ihop alla rör.
Rörmokaren hann åka och dom som sålt in konceptet lät ytterst osäkra på telefon så jag sa att jag googlar det 😴

Poolgiganten

Utloggad KalleH

SV: Flödesriktning poolväxlare?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2020, 15:39:23:23 »
Efter att ha kollat lite mer på installationen ser jag att hetvattnet går in uppe till vänster på växlaren, men regleringen eller vad det kallas sitter ju till höger på returen av hetvattnet. Borde inte den sitta före växlaren och bestämma hur mkt hetvatten som ska släppas in?

Utloggad KalleH

SV: Flödesriktning poolväxlare?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2020, 21:16:02:02 »
Ingen som har koll på det här?

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Flödesriktning poolväxlare?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2020, 21:49:59:59 »
Framledningstemperatur är inlopp det andra är utlopp om växlaren är inkopplad så är det det som kommer från poolen ska in i framledningstemperatur och till poolen i pooltemperatur så bör det vara

Utloggad TommyC

SV: Flödesriktning poolväxlare?
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2020, 10:55:14:14 »
Läs manualen (finns hos Pahlén). Där framgår att vattnet från poolen ska in i den ändan av växlaren där returen till fjärrvärmen är placerad. Mot poolen blir då på sidan där det varma vattnet från fjärrvärmen kommer in i växlaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag