CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstängning, nya frågor?  (läst 2938 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Vinterstängning, nya frågor?
« skrivet: november 30, 2009, 13:14:32:32 »
Har precis fått hem poolplåtarna och ska lägga på dessa till helgen, men är lite kluven på vad som ska göras då man hör så mycket olika.

Till att börja med, jag bor i Skåne så världens problem med minusgrader har vi ju inte, men det kommer ju alltid ett par perioder åtminstone. Har kolleger som berättat att de låter överdrag ligga kvar och inte tömmer ur något vatten överhuvudtaget, kommentarer?

Sen har man ju hört att det är lämpligt att sänka nivån under bräddavloppet, kommentarer? Och sandfiltret, det kan ju också frysa?

Kommentera gärna, tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Vinterstängning, nya frågor?
« Svar #1 skrivet: december 02, 2009, 09:10:06:06 »
Vi tömmer inte ut något vatten alls utan vi fyller på så mycket det går. Egentligen skall vi, enligt instruktionerna, dränera och plugga inloppen men det har vi inte gjort eftersom det numera blir max 15 cm istjocklek här i mellansverige. Dvs. god marginal innan isen når inloppen i poolsargen.

Bräddavloppet däremot pluggar vi igen med en 'frysflaska' och dränerar. Vårt bräddavlopp är dessutom av rostfritt så det tål utan vidare de påfrästningar som isen medför.

Maskinrummet vårat är nedgrävt och håller sig runt 5 plusgrader hela vintern. Jag isolerar ovandelen med frigolit för att minimera värmeförluster. I maskinrummet för pumparna och sandfiltret övervintra, väldränerade och isärkopplade. Jag har för säkerhets skull en frostvakt (Jula) i maskinrummet som kan värma upp om det skulle bli riktigt kallt.

MVH

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vinterstängning, nya frågor?
« Svar #2 skrivet: december 04, 2009, 09:32:43:43 »
Även om det sällan fryser så hade alla fall jag för att vara på den säkra sidan sänkt nivån till under bräddavloppet, tömt sandfiltret på vatten och tagit in pumpen absolut tömt den på vatten alla fall..

Lite beroende på hur det ser ut hos er så är detta inte mycket jobb c.a 10min, och man kan spara många tusenlappar ifall man skulle ha otur och det fryser på.

Alternativet som är att aldrig stänga av cirkulationen jag har vissa kunder som gör så men det är inget jag själv hade gjort.


// Jonas

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Vinterstängning, nya frågor?
« Svar #3 skrivet: december 05, 2009, 21:34:50:50 »
Hej - Jag skulle definitivt rekommendera att du sänker vattennivån under skummaren och munstycket, och stänger av vattnet från sandfilter. Detta måste göras för rör och filter är inte skadas när vattnet fryser till is. Jag har själv haft frostskador, eftersom ett år jag inte fick vatten ur rören. Det innebar nya rören ... : '(

Åt låta vattnet cirkulera genom vintern - jag kan inte rekommendera detta.
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag