VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med mitt poolbygge!!  (läst 3595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pool Claes

  • Gäst
Pool Claes
Hjälp med mitt poolbygge!!
« skrivet: augusti 31, 2012, 17:47:31:31 »
Jag har köpt en 8:a från Rubinpool som jag nu ska montera upp. Jag är helt ny på detta och har nog kastat mig in på något nytt område men det skall väl bara utveckla en:)

Jo saken är den att jag behöver lite hjälp med en sak. Det är en metallbalk som skall grävas ner i mitten av poolen och den bör komma ner cirka 7,5cm för att allt ska stämma med mått från poolbotten upp till toppen av sidobalken som trycker in 8:an på mitten.
Nu är problemet att de som hjälpte mig med grunden (bärlager, stenmjöl, frigolit och matta från bauhaus) la dräneringsrören väldigt nära ytan av stenmjölet.Så nu när jag ska gräva ner rännan för metallbalken så stötte jag på dräneringsröret nästan direkt. Nu kan jag alltså inte lägga ner balken som är cirka 6 cm djup. Det går inte att gräva under dräneringsröret och trycka ner den, har testat. Man kan antagligen inte skära upp en öppning i balken för då tappar den ju sin hållbarhet m,m

Kom gärna med förslag!! Känns spännande att bygga men samtidigt är det en ständig kamp med viljan då problem ofta dyker upp samt att beskrivningen till poolen var helt bedrövlig.


Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hjälp med mitt poolbygge!!
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2012, 18:42:47:47 »
Nu är jag inte hemma på hur Rubinpools åtta ska monteras men går inte balken som ska grävas ner inne i poolen? Eller är det stödben som sticker ut på utsidan av den?
Dräneringen borde isf inte vara dragen under själva poolen utan runt utanför.

Jag hade nog försökt gräva ett nytt dike runt poolen och lagt ner dränering på det djupet och den platsen den ska vara (om den nu ligger under själva poolen).
Annars får du nog lägga ett lager till med isolering och mer stenmjöl för att höja upp poolen och få lite mer avstånd till dräneringen.

Tråkigt problem så här i byggstarten, lycka till med vad du än beslutar dig att göra!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: Hjälp med mitt poolbygge!!
« Svar #2 skrivet: september 02, 2012, 09:17:33:33 »
Helt bedrövlig håller jag med om! Vi står också och sliter vårt hår kring denna pool.
Vi fixade balken på plats innan vi la i styrolit och stenmjöl, förstår om du har ett gediget jobb nu att göra det i efterhand men det ska gå. Kolla in Awasen´s byggtråd här i forumet (har ingen länk men du kan söka på "åtta rubinpool byggtråd", tror jag)

Balken ska gå utanför plåten, det är själv "midjan" på åttan.

Vi står med plåten uppställd (och det var ett hästjobb, den är svintung!) och funderar över gjutning... som sagt bedrövlig monteringsanvisning, man hoppas det blir rätt.

Pool Claes

  • Gäst
Pool Claes
SV: Hjälp med mitt poolbygge!!
« Svar #3 skrivet: september 02, 2012, 12:19:43:43 »
Tack Gadden och Charlotte för era svar!

Jo alltså detta med deras manual till hur poolen ska monteras får tummarna ner från mig som är lekman på detta område...

Visst måste U-balken monteras med öppningen neråt (upp och nervänt U) i marken? Inte ens detta står att finna någonstans i deras manual. Där är det t o m en annan balk som sagt som syns på bilden.

Jag känner mig också lite orolig över markarbetet som jag fick hjälp med till en del. Det känns inte tillräckligt rakt och plant när jag lagt ut all frigolit men enligt hantverkaren tyckte han att det var mer än tillräckligt. Vad vet jag, kanske jag bara är lite orolig över att allt ska bli bra för jag vill ju att poolen ska stå där under måååånga år framöver.

Hur har ni upplevt eran grund ni som lagt med stenmjöl. Har den känts helt plan med frigoliten för er?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med mitt poolbygge!!
« Svar #4 skrivet: september 02, 2012, 22:29:40:40 »
Hej! Du bör nog låna ngt instrument o mäta så att du kan justera
botten ifall det behövs. Tänk på att vattenlinjen avslöjar rätt tydligt
om det inte är plant.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: Hjälp med mitt poolbygge!!
« Svar #5 skrivet: september 06, 2012, 21:33:12:12 »
U-balken ska mycket riktigt ligga som en "n-balk". Vi hade svårt att få det plant (har stenmjöl över styrolit) och när plåten väl var på plats skilde det 3 cm på ena sidan trots mätning med laserinstrument :( Vi har fått ner den lite efter diverse jobb med att dra av mer stenmjöl och banka i plåten, nu får det vara. Vårt problem just nu är linern som helst ska i när det är 20 grader varmt och sol...  <dontkn>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag