VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!  (läst 1872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« skrivet: augusti 17, 2020, 16:26:57:57 »
Idag märkte vi hur pumpen började låta illa. Någon timme tidigare hade en uppblåsbar flamingo gått i sönder och denna sugs sedan in i skimmern. Ett av barnen försöker ta loss och troligtvis lyft upp sillkorgen varpå nån plastbit sugits med. Ser ut som att pumpen inte får vatten från skimmer så högst troligen sitter det fast något mellan skimmer och pump som stoppar vattnet. Gissningsvis en rosa plastbit stor nog att täppa igen. Behöver vi gräva upp hela trädgården nu eller finns det bättre sätt att få loss detta?
Oerhört jobbigt, snälla snälla säga att det finns ett bra sätt att lösa detta.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Poolgiganten

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2020, 16:46:53:53 »
försöka backspola ut den är det enda jag kan komma på.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Inloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2020, 16:52:45:45 »
Hej!
Allt beror ju på hur stort stoppet är. vet du hur stor del av flamingon som kan vara där i? hela?
I annat fall så borde det att gå att få lös med en kraftigare rensfjäder. då syftar jag inte på någon du kan köpa på biltema utan kontakta en röris så bör de kunna hjälpa dig i värsta fall. hur lång är din rördragning som den sitter fast i?

kan oxå testa att trycka ut den med tryckluft om du har möjlighet till det. mycket beror ju på hur långt in och illa stoppet är såklart.

lycka till
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2020, 17:27:06:06 »
Tittar man på flamingon så är det i princip intakt om det inte finns någon del jag missat. Kan såklart vara nåt annat också, simglasögon ex. Det rinner fram vatten i pumpen när den är avstängd, men börjar man köra den låter det som om den får slut på vatten. Ser även ut så men det är svårt att säga. Kan vara så att den gick torr när flamingon täckte hela skimmer och förstördes när den torrkörde? Känns dock mer som om att den inte får tillräckligt med vatten.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2020, 18:01:00:00 »
Tittar man på flamingon så är det i princip intakt om det inte finns någon del jag missat. Kan såklart vara nåt annat också, simglasögon ex. Det rinner fram vatten i pumpen när den är avstängd, men börjar man köra den låter det som om den får slut på vatten. Ser även ut så men det är svårt att säga. Kan vara så att den gick torr när flamingon täckte hela skimmer och förstördes när den torrkörde? Känns dock mer som om att den inte får tillräckligt med vatten.

Gissa varför jag ogillar luftmadrasser som lämnas i poolen. Det kan vara att axeltätningen gått sönder och den suger luft där. Vad händer om du spolar i bräddavloppet (ner i slangen) med en vattenslang med locket av på pumpen, fyller du upp så att det väller upp då?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mickelin

SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2020, 19:11:42:42 »
Kan du vända på flödet och koppla pumpens utflöde till skimmern? Då kanske du kan blåsa ut stoppet med vatten.

Utloggad nyburjare

SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2020, 19:13:27:27 »
Som sagt ovan, kan vara 2 saker, antingen gått torrt o pajat axeltätningen, men då brukar den låta illa och det rinner ut vatten under.

Fast om den satt där i suget flera timmar .... då kan man nog utgå från att pumpen gått torrt ,

Testa som man skriver att plugga skimmern helt , fyll sedan på vatten i pumphuset så mkt det går, antingen fyller du då till skimmern eller till var biten sitter, starta pumpen o se hur den hanterar vatten som då står i röret.

Sitter det en bit hårt , kan man sänka vattennivån , plugga skimmern och hyra en dammsugare som även tar vatten , sug i slangen som du skruvat av inloppet på pumpen o skapa ett rejält undertryck

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2020, 19:13:58:58 »
Nu vet man inte hur pumpen är placerad förhållande till breddavloppet men jag hade nog försökt med vattenslangen från pumpen och trycka ner den så långt det går och sedan sätta på vattnet för att försöka trycka tillbaka ”skräpet” till breddavloppet

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2020, 19:41:33:33 »
Den satt inte fast länge, max 10 minuter. Jag kan bara inte förstå vad det är som åkt ner. Flamingon är i mitt tycke intakt. Låter illa göra pumpen men bara efter nån sekund när vattnet i pumphuset tagit slut. Det kommer alltså vatten men inte tillräckligt snabbt. Pumpen sitter i källaren under vattennivån och gissningsvis är det 10m slang mellan skimmer och pump. Nu är det PEM-slang annars hade man kanske kunnat fräsa rent, tänk avlopp. Jag kommer få gräva upp hela helvetet. Man tycker ju att den borde fastnat tidigt.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: Föremål fastnat efter skimmer - hjälp!
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2020, 20:15:50:50 »
Vänta lite nu!
Flamingon satt fast så det kom luft i systemet. Jag tycker den ser intakt ut och förstår inte vad som kan ha sugits ner. KAN det möjligtvis vara så att precis som i våras när jag skulle starta upp och varit för duktig på att tömma slangarna inför vintern så tog det lååång tid innan den sugit ur all luft. Flamingon kan alltså fått samma effekt. Dvs när slangen (som ju är lång) tömts på luft kommer vattnet flyta på fint igen. Om detta stämmer blir ingen gladare än jag. Det är dock en riskabel teori om den är fel, eftersom det som då sitter fast sätter sig längre och längre ner.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag