VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ger snart upp!  (läst 2368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamedevil82

Ger snart upp!
« skrivet: juli 14, 2015, 21:15:27:27 »
hej

Har för någon vecka sedan fått vatten i min nybyggda thermopool. Först gången jag starta alla pumpar, läckde det från några kopplingar men som jag genast gjorde vid. Nästa dag märkte jag att vattennivån sjunkit med 1 cm och kollade då inloppen och upptäckte att det läckte från gängningen mellan ingjutningsröret och böjen på baksidan. Bytte då alla kopplingar och starta systemet igen och konstatera att det var helt tätt.
Dagen efter hade det lik förbannat sjunkit med 1 cm. Stängde då av pumparna över natten varpå nivån höll sig. Nästa dag provade jag att plocka ut kulorna från inloppen för att sänka trycket i inloppen och då sjönk inte nivån mer an några millimeter på 24 timmar. Snackade med en kille som jobbar med poolservice om det kunde vara så att vattnet trängde in bak linerna vid högre tryck men han fann det högst osannorligt och trodde det var någon koppling på trycksidan då det inte bubblade från inloppen. Nu har jag kontrollerat alla kopplingar och skarvar och dessutom grävt upp hela pemslangen på trycksidan för att kontrollera att det inte var slangen som läckte. Gissa vad. Inga läckor!
Någon som kan rädda min sommar och har en ide på vad som kan vara fel?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Ger snart upp!
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2015, 21:58:09:09 »
Någon här på forumet hade nyligen problemet att det läckte just mellan armatur och liner vid inloppen.....

Om du nu har alla kopplingar i dagsljus så borde du kunna se var det blir fuktigt. Blir det inte fuktigt någonstans så vet du ju var felet är....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Sernekvist

SV: Ger snart upp!
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2015, 08:17:13:13 »
Konstigt om det inte sjunker när pumpen går borde det inte ha med armaturen att göra. Det rör sig ju om ca 3 -400 liter om dygnet om du har en 4x8 pool. Har du en pumpbrunn dit dräneringen går så kan du lukta i den om det luktar klor. Kommer pool vatten dit så är väl det störst sannolikhet att vatten tränger ut vid inloppen eller vid skimmern.

Utloggad MathiasS

SV: Ger snart upp!
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2015, 12:13:20:20 »
Det sjunker när pumpen går men inte när mottrycket minskar i inloppet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gerle77

SV: Ger snart upp!
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2015, 22:16:38:38 »
Kan det vara ett problem med ventilen till filteranläggningen?

Det kan vara så att det läcker vatten till backwash eller waste när pumpen är igång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan