CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering Spabad  (läst 7945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ziggepigge

Isolering Spabad
« skrivet: december 31, 2015, 16:26:15:15 »
Någon som vet något om en isolering som kallas "Triple Shield isolering". En typ av folie som ska vara utvecklad av NASA?! Detta är enligt säljaren en av den effektivaste isoleringen som finns. Är det verkligen ett alternativ till skumisolering i ett Spabad?
Ziggepigge

Poolgiganten

Utloggad Engans

SV: Isolering Spabad
« Svar #1 skrivet: december 31, 2015, 23:15:43:43 »
alternativ låter skumt kanske insida av panelerna.
mina paneler har nån folie på insidan sen är det skummat med.

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Isolering Spabad
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2016, 21:35:39:39 »
Tror inte som alternativ, men som komplement...
Har också sånt på mitt bad, i kombination med vanlig isolering.
Ser ut som alufolie med bubblor inuti och skulle visst motsvara 70 eller 95 mm vanlig isolering...

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Isolering Spabad
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2016, 13:13:35:35 »
Denna typen av isolering är vanligast förekommande på de Kinabad som säljs i Sverige idag, men även ett antal Amerikanska och Europeiska tillverkare har valt att köra med denna teknik.

Isoleringen bygger på reflektionstekniken och funkar i teorin bra, men det bygger då på att alla förutsättningar är rätt.

I de flesta span som jag sett med denna tekninken så har man missat den viktigaste biten för att få en fungerande lösning. Nämligen att man inte har något som helst hinder uppåt för den varma luften innanför kabinettet ska kunna smita ut.

Man ställer, eller häftar fast folien på kabinettet men man har glömts att den varma luften stiger uppåt och lätt smiter ut mellan skalet och kabinettet strax under locket. Kollar man med en värmekamera så ser man att mycket värme sticker ut där, men det är en billig och enkelt sätt att isolera ett bad.

De Amerikanska/Kanadensiska tillverkarna som använder denna typen av isolering har i de flesta fall löst detta problem genom att isolera toppen under skalet/ kabinettet så att värmen inte slinker ut.

Fördelarna med denna typ av isolering är ju att det blir lätt att komma åt rörsystemet då det börjar att läcka. Tanken är ju att ta vara på överskottsvärmen från pumpar mm och återföra denna värme till vattnet. Men då är det jätteviktigt att värmen inte kan smita ut under skalets kant upptill.

Nackdelen med isoleringen är att du inte får någon som helst ljudisolering med denna typ av isolering så du kommer att höra pumpar mm. betydligt mer än i ett fullskummat bad.

Den andra stora nackdelen är att du inte får något som helst stöd för rördragningen som hänger löst och rör på sig vid varge av och påslag av pumpar, vilket gör att det inte är frågan om det ska börja läcka utan bara när ska det börja läcka. 
Skulle tro att läckage i ett bad med denna typen av isolering är 10 ggr vanligare än med ett bad med fullskummad isolering av rätt kvalitet.

Tittar man på energieffektiviteten så skiljer det inte mycket mellan En rätt utförd folieisolering och fullskummat om badet är i drift och allt funkar, däremot så sjunker tempen i badet med folieisoleringen mer än dubbelt så fort om strömmen skulle försvinna och vara borta under en tid, detta har jag sett på bad som varit placerade på samma plats men med de olika typerna av isolering.

Så det finns både plus och minus med tekniken, men det största problemet anser jag att det dåliga utförandet i de flesta Kinatillverkade bad jag sett och läckaget av värme ut från utrymmet bakom kabinettet.

Det spelar ju ingen roll om det är ett eller fyra lager folie om den uppvärmda luften kan komma ut från badet.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erica

SV: Isolering Spabad
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2016, 15:12:04:04 »
Samma tänk vad det gäller isolering används ofta i amerikanska villabyggen, i synnerhet i de delar av USA som inte har riktigt, riktigt kallt. Mätningar visar att metoden med folier i väggarna i stället för t.ex. mineralull ger ganska god isolering i början, när reflektionsfaktorn på folierna är hög. Men med tiden mattas folierna av oxidation m.m. och då försämras isolerverkan högst väsentligt. Jag skulle ju tro att det samma kommer att gälla för denna teknik när den används på spa.

Sedan är det ju som det redan skrivits här viktigt att det är TÄTT. Kan luft dra igenom konstruktionen kommer ju massor av värme att följa med. Det är ju inte precis vindstilla ute särskilt ofta...

Utloggad Engans

SV: Isolering Spabad
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2016, 15:14:26:26 »
appropå vid strömavbrott.
hur många grader sjunker tempen om man har strömavbrott. om utetempen är ca 0 grader. vad är rimligt från ett bra bad

Utloggad nijo2

SV: Isolering Spabad
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2016, 15:24:43:43 »
appropå vid strömavbrott.
hur många grader sjunker tempen om man har strömavbrott. om utetempen är ca 0 grader. vad är rimligt från ett bra bad
Under stormen Gorm tappade vårt bad 3,5 grad på ca. 13h. och vårt är isolerat enl. Termo principen.

Utloggad Engans

SV: Isolering Spabad
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2016, 15:36:17:17 »
ok hur kallt vad det ute.
mitt swimspa tappade 9 grader under 3 dygn när det va dött. alltså 3grader / 24timmar vid ungefär 0 gradigt. låter rätt ok tycker jag.

Utloggad Erica

SV: Isolering Spabad
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2016, 15:40:47:47 »
Man får väl tänka lite olika beroende på var man bor. Bor du långt ut i skogen med långa luftledningar som kan få träd över sig så kan ju strömavbrott bli ganska långa. Vid alltför långt avbrott och alltför kallt ute så kan ju badet då frysa sönder. Då är en liten reservgenerator bra att ha så att man kan köra in lite värme. Men mindre generatorer ger tyvärr inte nog med ström för att kunna klara av en spavärmare.

Utloggad nijo2

SV: Isolering Spabad
« Svar #9 skrivet: januari 02, 2016, 16:41:55:55 »
ok hur kallt vad det ute.
mitt swimspa tappade 9 grader under 3 dygn när det va dött. alltså 3grader / 24timmar vid ungefär 0 gradigt. låter rätt ok tycker jag.
Minns inte exakt men någonstans runt 5-6 plus men med tanke på vinden så kylde det en hel del ändå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag